Gå till innehåll
lördag 03 maj 2025

Peter_K

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    18 849
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    276

Peter_K senast vann den dag 12 April

Peter_K hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 258 Expert

4 följare

Om Peter_K

  • Placering
    Guldmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Schaklet används att fästa linan i Y-bommen, inte på båten. Jag brukar ta bort förtöjningslinor på vintern så sparar man lite på dem när båten ändå är på land, och det är betydligt enklare att lossa schakel än att försöka lossa en knop som båten ryckt i och dragit åt under sju månader. Dessutom har flera hamnar regler mot att enbart knopa i brygga eller bom (eller stolpe, eller boj eller whatever).
  2. En enkel och relativt billig lösning är att ordna ett enkelt hackbräde med ett par metallbitar och ett gångjärn, eller köpa färdigt, https://erlandsonsbrygga.se/hackbrade-170mm-aisi-316/ Man kommer rätt långt med ett sådant, men det funkar dåligt på undanvind.
  3. Jag kör på oinblandad diesel från sjömackarna.
  4. Landmacken vid mig har börjat sälja diesel utan RME (kallad Go Easy Diesel Extra) och jag är sugen på att testa den i båten, motorn är en Penta MD5b från 1980. Vad kan gå fel? Ge mig alla farhågor. https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/
  5. Vad betyder det? Varvar inte motorn max, eller övervarvar den? Eller går du på känsla?
  6. Alternativ 2, flytta fram hjulen på vagnen.
  7. Jag köpte ett ”kit” vill jag minnas, kanske hos Marinexpress. Det innehöll - förutom tätningar - glidlager, rätt fett och en ny axel. Efter 40+ år i tjänst kan axeln ha fått spår vilket gör att nya tätningar inte alltid räcker till, och är glidlager och axel slitet uppstår problemet snart igen.
  8. Renovera. Jag vet faktiskt inte om det ens går att köpa en ny? Om det gör det lär den vara svindyr (om vi pratar den mekaniska?) Nej, det tycker jag inte.
  9. Idag har jag täckt av henne. Har ett fristående hus av träreglar täckt med presenningar så jag vårrustar hela båten först och täcker av sist och är därmed klar att sjösätta på lördag.
  10. Nej, det är inte nödvändigt att olja teak. Är teaken grå är den obehandlad. Grå teak blir svart om du oljar den.
  11. Ja men då så. Varför olja i så fall?
  12. Helt rätt. Skulle du säga att segelbåtar oftast eller mer sällan har styrhytt 😁
  13. Nej, man slipper inte underhåll på en fernissad teakskiva. Om det sitter utsatt av sol behöver man mattslipa och lägga på ett nytt lager varje år om man inte vill göra om allt efter 3-4 år. TS har ställt frågan i segelbåtsforumet också, så jag antar att det inte är i en väderskyddad styrhytt, men jag kan ha fel.
  14. Jag tycker inte du skall ha en teakbit alls, för skall den hålla sig fin kommer du behöva olja den 1-2 ggr/år. På kompisens båt satte vi en plexiglasskiva som målades svart på baksidan, det blev väldigt snyggt mot de svarta instrumenten. Men vill du ändå ha en teakbit kan baksidan vara obehandlad, men du behöver täta med en svart gegga (t ex Sikaflex) mellan skrov och teak.
×
×
  • Skapa nytt...