Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
HasseEd

Rengöra vattentank

Rekommendera Poster

Hej, har problem med påväxning i vattentanken.Har haft detta problem sen jag köpte båten, ngn tidigare ägare har nog inte skött vattentanken ordentligt...

Sitter som svarta avlagringar i tanken som släpper och blir flagor som kommer med vattnet när man vrider på kranen. Finns ingen manlucka att öppna och göra rent men har testat en avloppsrengörare som kopplas till en högtryckstvätt och genom fåfyllningshålet till tanken mekaniskt försökt spola bort avlagringarna. Tänkte kanske att man kunde ha i något medel först innan man spolar igen ? Har hört man kan använda citronsyra för rengöring? Andra förslag mottages tacksamt

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Desinfektion av vattentankar och brunnar:

Klorin tar bort alla bakterier som kan bildas i brunnar samt i vattentankar i båten, husvagnen eller fritidshuset, då dessa ej används. Dosering till stora vattentankar och brunnar: 1 del Klorin till 320 delar vatten, t ex 3,1 dl till 100 liter. Fyll upp alla ledningar och låt stå ett dygn. Låt sedan vatten flöda genom kranarna/pumpen tills det är fritt från smak och lukt av klor. Dosering till små vattendunkar: 1 dl Klorin till 8 liter vatten. Låt verka 10 min och skölj ur."

http://www.colgate.se/products/householdcare/tip_02.shtml

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om klorin !

Lyckades ta en bild med ett endoscope i tanken och det var ingen grann syn... Såg iaf betydligt bättre ut efter 2 vändor med högtrycksspolning.

 

post-88632-0-86029600-1492353801_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har manlucka på min tank; kör med Klorin varje vår. Kommer då dessutom åt med diskborste. Jag gillar Klorin just för att det luktar/smakar - då vet man också när alla rester är borta. Plus att det är sjukt effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benzalkoniumklorid, Isotridecanoletoxilat, Natriumkarbonat

Är ämnen som i kombination dödar, löser upp och kan tvätta rent samt desinfektera den typen av beläggning. Fyll tanken typ halvfull. Häll i upp till 10% sånt medel.

Halt av dessa ämnen i koncentrat brukar vara 3-6%..

Låt det ligga å skvalpa nån dag då du seglar. Skölj noga.

Klorkaltigt desinfekterar åxå ock bleker skiten.. kan lämna klorsmak. Klorhaltigt alkaliskt löser åxå hyfsat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kört rengöring av tanken och tror mig fått den så ren som möjligt. Körde med 2 omgångar med klorin och har kört med avloppsrensaren med högtryck flertal ggr. Har dessutom spolat tanken 6 ggr.

 

post-88632-0-70510600-1493282959_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vanligtvis inte fyller vatten som kommer från ett reningsverk kan det löna sig att skaffa ett filter som du kopplar på slangen när du fyller.

 

Använd sedan någon form av konserveringsmedel, tex. Aqua Clean. Finns på båtaffären.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vanligtvis inte fyller vatten som kommer från ett reningsverk kan det löna sig att skaffa ett filter som du kopplar på slangen när du fyller.

 

Använd sedan någon form av konserveringsmedel, tex. Aqua Clean. Finns på båtaffären.

 

Mackey

 

Aqua Cleans konserveringsmedel för vatten är totalförbjudet i Sverige. Den handlare som säljer det i Sverige begår ett miljöbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har manlucka på min tank; kör med Klorin varje vår. Kommer då dessutom åt med diskborste. Jag gillar Klorin just för att det luktar/smakar - då vet man också när alla rester är borta. Plus att det är sjukt effektivt.

 

Påminner om en annan som gillar klorin

 

https://youtu.be/VYJkXeqCjDA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man vill hålla vattnet ombord bakteriefritt kan detta vara värt att läsa: http://miljonytta.se/livsmedel/energieffektiv-vattenrening-med-ozon/

Jag använder själv en ozongenerator för att hålla båten fräsch och det är mycket effektivt men hur skulle man rent praktiskt ordna med ozon-vattenrening.

 

 

Det är det jag funderar på ;)

Det finns en typ av genomströmning och UV-rör men den kostar flera tusen.

Eb variant kan vara denna; http://www.ebay.com/itm/220V-1000mg-h-Ozone-Generator-Tube-Water-Air-Purifier-Disinfection-Deodorization-/181600873331?hash=item2a48416b73:g:W8EAAOSwPe1UBbhw

Behöver kompletteras med kylfläkt och en liten pump.

Jag tänkte mig en billig generator som får blåsa ut i botten på tanken, som i ett akvarium,

 

Vad jag kunnat läsa mig till behövs det 3,6 mg/lit vatten för dricksvatten. För BDT vatten är det 15 mg/lit.

Experimentet jag gjorde var att ta vatten i dammen (som stinker) och köra i Ozon. Lukten försvann, troligen även smaken men jag ville inte göra en före/efter test...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...