Hoppa till innehåll

maringuiden.se och BryggSnack använder cookies. Läs Information om cookies för information. För att dölja detta meddelande och acceptera klicka på knappen till höger:    Jag förstår!
Torsdag 30 mars 2017









Foto

trycklager sabb typ G

sabb typ g

  • Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 oltsson

oltsson

    Kadett

  • Medlemmar
  • 9 inlägg

Postad 11 jan 2017 15:19

Hej Jag har en gammal sabb typ G. Den funkar fint och gick hur bra som helst ända tills i sommar när det började rassla från från ett lager i motorn. Men det låter bara när båten `åker` eller när man kör fram. Så jag tror att det är något axiallager som är påväg att gå.

Så jag undrar om någon här inne vet vilket lager det är(orkar inte plocka isär hela motorn om det inte behövs) eller har en annan ide om vad det kan vara.

Jag har kollat på sabbs instruktionsbok men tycker mig inte kunna hitta vilket det är.

 

tack på förhand 

 

mvh johan



#2 Pentax

Pentax

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 833 inlägg

Postad 13 jan 2017 18:15

Rent spontant tänker jag att första lagret i backslaget är trycklager.

 

 

 


 Kalle


#3 Lasse-L

Lasse-L

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 2 828 inlägg

Postad 13 jan 2017 19:13

Har du backslag eller ställbar propp?

 



#4 oltsson

oltsson

    Kadett

  • Medlemmar
  • 9 inlägg

Postad 14 jan 2017 02:01

Har du backslag eller ställbar propp?

det är reversering glömde skriva det=) 



#5 oltsson

oltsson

    Kadett

  • Medlemmar
  • 9 inlägg

Postad 14 jan 2017 02:18

sabblager.jpg

 

Har du backslag eller ställbar propp?

det är reversering glömde skriva det=) 

 

Tror jag hittade det försten. Kollade en extra gång i instruktionsboken efter ni sa att det troligtvis är det första lagret från propellern sett. Ser ut som det sitter i själva reverseringen. I instruktionsboken kallar dom det för omstyringskulelager. Ska skruva loss och kolla när tillfälle ges=) 

Tackar


Redigerat av oltsson, 14 jan 2017 02:19.


#6 Thomas-1

Thomas-1

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 4 648 inlägg

Postad 14 jan 2017 10:45

Hej! Mot slutet på pdf:en (sid 75 av 93) finns mer om propellern.
De skriver att trustlagret sitter i propellerhuvudets framkant. Verkar finnas två varianter för de beskriver nylonlager men har ju ritat ett radialkullager som nr 11 trustlager? (Möjligen har den nyare versionen med 25 mm:s propelleraxel kullager?)
Omstyringslagret 11 i din bild behövs väl för omställningsspaken och trustlagret 11 som överföringav propellerns skjutande kraft till skrovet. (Hade själv en snarlik konstruktion men där satt bägge lagren innanför skrovgenomföringen.)

sabb.trustlager.jpg



#7 Minuten

Minuten

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 150 inlägg

Postad 14 jan 2017 19:47

 

 

Har du backslag eller ställbar propp?

det är reversering glömde skriva det=) 

 

Tror jag hittade det försten. Kollade en extra gång i instruktionsboken efter ni sa att det troligtvis är det första lagret från propellern sett. Ser ut som det sitter i själva reverseringen. I instruktionsboken kallar dom det för omstyringskulelager. Ska skruva loss och kolla när tillfälle ges=) 

Tackar

 

Tror nog du har rätt, Trycklagret sitter i propellern (trycker på akterstäven och inte på motorn), kommer ljudet från motorn så är det troligtvis det lagret som har nummer 11 i denna skiss. (hade själv en sabb 2G för några år sedan innan jag bytte båt).


Välkommen till http://bewert.se


#8 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 6 855 inlägg

Postad 15 jan 2017 11:01

Ett radiallager som ska ta upp axiella krafter i två riktningar?


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#9 Thomas-1

Thomas-1

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 4 648 inlägg

Postad 15 jan 2017 11:35

Oj, tycker det liknar ett axiallager men "mina fingrar" skrev visst fel. Fy på dom. :-)

Gissar att det kan sitta nylonbussningar för radiell stadga plus backning. Är ju sällan man backar så ett axialkullager enbart för framåtdriften verkar väl rimligt* slitagemässigt. (Enligt texten användes två nylonlager för framåtdrift och bara ett bakåt. Kanske blev slitaget ändå för stort framåt?)
Axiallager...
axiallager.jpg
Det andra "omstyringslagret" 11 för reglaget är väl inte så hårt belastat, men det kan nog väsnas ändå efter många års tjänst. Blir en liten kraft på propellerbladen som vill vrida dem till full back när man kör framåt.
(*) Själv hade jag f.ö. original ett axial som trustlager och ett radialkullager som fick klara backningen på min reversering av fabrikat Erion1 för 6 hästar.



#10 oltsson

oltsson

    Kadett

  • Medlemmar
  • 9 inlägg

Postad 28 jan 2017 12:27

tack för informationen. nylonringarna som satt i propellerhuvudet är slitna och en "fram" nylonring saknas men detta körde jag med hela sommaren, ljudet kommer från motorn. Men ska plocka isär och kolla både nylonringarna samt kolla lagret i reverseringen. återkommer med resultat. 

 

Mvh







Även taggad med sabb, typ g

© 1996 - 2017 maringuiden.se