Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Renovera S110-drev eller köpa nytt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

För att få lite mera fokus på derevfrågan i mitt inlägg om att byta eller renovera en MD11 gör jag ett eget ämne om drevet.

 

Ska vi behålla och renovera vårt 110S-drev (utväxling 1,66:1) eller köpa ett nytt drev?

Drevet är helt ok på utsidan utan frätgropar.
Fördelar/nackdelar?

 

Är det några drevfabrikat vi ska undvika om vi köper ett nytt?

 

Kan dessutom någon förklara varför man inte kan låta motorn gå på maxvarvet 3600 med drevutväxling 1,66:1 så skulle det vara intressant. Avsikten är att köpa en ny propeller.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att drevet inte är designat för högre varvtal än vad de gamla motorerna har? Kan ju vara så enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkneövning av icke-expert:

Varvtal på propellern 3600/1.66=2168 varv/min

Vattenlinjelängd 7,5m, önskad maxfert 8 knop=1852*8/60=247m/min=9880 tum/min

Propellerstigning 9880/2168=4,56 tum

Lägg till 10% för slip så blir det 5 tum, finns sådana propellrar?

Någon som vet bättre får gärna rätta mig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till gusvo085

Så kan det ju vara, har inte tänkt på det.

Jag trodde det var varvtalet på själva propellern som var problemet.

 

Svar till trewq

Så kan det ju vara, har inte tänkt på det.

Då är det ju mera en fråga om utformning av propellern.

Tillägg: Det blir ju inte så stor skillnad på stigning med lägre varvtal (2500 rpm) på motorn!?  Det måste vara något annat som påverkar. 7 tum med lite slip. Jag tror att jag har 13 tums stigning idag.
Tillägg 2: Glöm min stigning, minns säkert fel. Räknar man inte med betydligt mera slip på deplacementbåtar?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sagt så håller ett drev för två motorer så länge du har skött det på rätt sätt. Ett S.110 drev är gjort för lägre motorvarv och motorer som var byggda för 30 år sen. Nu funderar du på att installera en ny motor och har du råd så skall du självklart köpa ett nytt drev. Men tänk till innan så det nya drevet passar in i hålet i skrovet och att infästningen passar i den gamla skruvhålen mm. Så du slipper borra nya hål och i värsta fall utvidga det befintliga hålet i skrovet.  

 

Det är mycket att tänka på när det gäller ett motorbyte och lätt att missa någon detalj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite på deplacementbåt slip och 40% träffar man på lite här och där, det skulle ge stigning 4,56/0,6=7,6 tum i stället för de 5 som jag gissade ovan.

Det verkar finnas en hel del användbara sajter på internet, googlade "deplacementbåt propellerberäkning"

Se t.ex. www.vicprop.com/calculator.htm

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

För att få lite mera fokus på derevfrågan i mitt inlägg om att byta eller renovera en MD11 gör jag ett eget ämne om drevet.

 

Ska vi behålla och renovera vårt 110S-drev (utväxling 1,66:1) eller köpa ett nytt drev?

Drevet är helt ok på utsidan utan frätgropar.

Fördelar/nackdelar?

 

Är det några drevfabrikat vi ska undvika om vi köper ett nytt?

 

Kan dessutom någon förklara varför man inte kan låta motorn gå på maxvarvet 3600 med drevutväxling 1,66:1 så skulle det vara intressant. Avsikten är att köpa en ny propeller.

 

Mackey

 

(Såg inte först att du avser byta till högvarvig motor)

 

Byter du motor så byter du drev, det blir olämpligt/omöjligt att lösa detta med propellervarv och propellerval annars.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...