Gå till innehåll
lördag 17 maj 2025
Mackey

Ny lag är som ett bättre aprilskämt

Rekommendera Poster

Från och med igår - den 1 april - träder en ny lag i kraft så att du som reser kollektivt med månadsbiljett kan få ersättning med nio kronor om du blir mer än 20 minuter försenad.

Nej det är inget skämt, jag lovar och det är mer fantastisk än så.

Om du blir mer än 40 minuter försenad höjs ersättningen till totalt 13 kronor.

Ersättningsnivåerna ovan gäller Stockholms lokaltrafik, men lagen är naturligtvis rikstäckande.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju inte sant, hur vore det med lite källkritik innan du börjar gorma?

Detta står på SLs hemsida

"När du kan få ersättning

Under de här förutsättningarna kan du få ersättning från SL.

• Om bussen du tänkt resa med är fullsatt och du inte kommer med, kan du få ersättning för taxi om det är så att du kommer att bli mer än 20 minuter försenad om du tar nästa buss.
  • Om du följer reseplanerarens föreslagna resa med byten och ändå blir mer än 20 minuter försenad.
  • Om informationen om störningar i trafiken är bristfällig eller helt uteblir och du därmed riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. 
  • Du kan få ersättning för taxi eller resa med annat trafikbolag, även om vi sätter in ersättningstrafik vid ett stort stopp om du bedömer att du kommer bli mer än 20 minuter försenad.
  • Kan du resa med ett annat trafikbolag på den sträcka som SL-trafiken inte fungerar kan du få ersättning för biljettkostnaderna. Hade du till exempel tänkt resa från Södertälje till Stockholms central med pendeltåget och det är försenat eller inställt och du kan följa med ett SJ-tåg i stället, ersätter SL ditt utlägg för SJ-biljetterna.
  • Du kan få ersättning för taxi eller resa med annat trafikbolag, även om det finns alternativa vägar med SL-trafiken till platsen du ska till om du har synnerliga skäl till att välja taxin/det andra trafikbolaget. Tips om alternativa resvägar kan du få här på sl.se eller genom att ringa SL:s kundtjänst på telefonummer 08 600 10 00.
  • Du kan få ersättning om det uppstår förseningar i samtrafiken mellan vår trafik och båttrafik som drivs i Waxholmsbolagets regi. Du ser i båttidtabellen vilka båtturer som har anslutningar med SL:s buss- och tågtrafik. Missar du en båt på grund av en försening i SL-trafiken kontaktar du Waxholmsbolagets personal på plats eller ringer 08 614 64 66."

Dessutom är inte reglerna rikstäckande, utan lokala varianter förekommer.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är sant och det är det som är så otroligt fånigt så att man tror att det är ett aprilskämt. Så här står det på SL:s sidor om det jag beskrev tidigare.

För periodbiljetter baseras prisavdraget på ett genomsnitt av hur många resor de flesta gör på den typen av biljett. Till exempel kan du som reser på en 30-dagarsbiljett till helt pris få tillbaka 9 kronor vid en försening på över 20 minuter, 13 kronor om förseningen är över 40 minuter och 18 kronor om förseningen överstiger en timme.

Jo, det är en lag och lagar i Sverige är rikstäckande.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2015953-om-kollektivtra_sfs-2015-953/?bet=2015:953

Det är absolut inget fel att man har en lag som är rikstäckande och att det förekommer lokala regler som ger kan ge bättre ersättning än vad lagen föreskriver, det som är fånigt är man får ersättning med 9:- kr, resp. 13:- kr.

Vad kostar det samhället totalt att betala ut 9:- kr.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hmm... ärligt talat uppskattar jag näranog alltid dina trådar/inlägg, för att inte tala om detta med marinwikin!? Men...

Var någonstans i din länkade juridiska text - med talrika interna hänvisningparagrafer inbakade - utläser Du detta med löjliga 9-13 spänn?
Om du vill fortsätta hävda din paragrafmässiga ståndpunkt vore det nog bra med ytterligare förklaring som vi smått ointresserade lätt kan begripa.
[Hmm... mitt intryck är att ersättningsnivån för förlorad tid vid brister i kollektivtrafiken annars ökat från noll de senaste decenniet och även fortsätter att göra så? Men du menar alltså att denna trend bryts med nån ny lagparagraf? Såklart vill man veta bakgrunden till ett sådant anti-intuitivt antagande men då självfallet klart utpekat på gott forummanér?? Försök alltså gärna att peka ut exakt var i lagparagraferna Du anar "aprilskämtet" och de 9-13 spännen från "samhället"? (Tänk f.ö. gärna på att vi här i forumet har vårt intresse främst riktat mot båtliv, inte juridiska spetsfundigheter, så försök gärna att vara riktigt kortfattat supertydlig m.a.p. eventuella juridiska irrgångar... Kan jag tycka vid snabb genomläsning, vill kort sagt inte slösa mer tid på detta utan noga definierad orsak.)  Och om du måhända känner för att be om ursäkt för ditt slöseri med oss båtägares tid så är jag den förste att förlåta. Klavertramp händer ibland, inget konstigt med det.;-)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E väl skit samma vilka texter o.s.v

Hur många orkar lägga ner den tid, energi, redovisning och framtagande av bevisföring, för att få tillbaka 50kr?

OM sånt ska funka, ska det väl fungera som t.ex en vanlig medborgares skatt... om det så är 10 kronor, så kan du inte komma ifrån det. Skattemyndigheten jagar dej till dödagar.

Det borde väl funka helt automatiskt, katsching!!!!... in på kontot bara inklusive förlorad.... lite som ett omvänt skattesystem.

Ja... sen skull det dra med sig en massa fusk osv... ja huur skulle det se ut.

Nu har jag, som vanligt, inte orkat läsa mer än ett par ord och gjort en reptiltolkning... men ändå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kortfattat!

Är det rimligt att stifta lagar som leder till att samhället ska hantera ekonomiska transaktioner på nio kronor? Det finns tom. mindre belopp som ev. ska betalas ut. Ungdomar och pensionärer kan som minst få tillbaks fyra kronor vid mer än 20 minuters försening inom SL:s trafikområde.

Tillägg:

Lagen föreskriver att 25 % av biljettpriset ska betalas tillbaks vi mer än 20 minuters försening.

Mackey

PS

Ändrad rad: Thomas-1 och alla andra, ledsen om ni tycker jag tar er tid, men...
Läser man forumreglerna är det för mig tydligt att sådant som inte handlar om båtliv får och ska postas i OffTopic.

Tillägg: Tack Thomas-1 för att du ändå skriver att du uppskattar mycket av det jag skriver.

ÖvrigtSnack
Här kan du prata om sjöliv som inte passar in på de övriga avdelningarna. Obs! Visa nätetikett.

Ej båtrelaterade ämnen postar Du i OffTopic. (Fetat/kursiverat av mig.)

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...