Torparn61 3 Postad 3 November , 2014 Hej! Idag när jag var vid båten tänkte jag starta pannan, och då även cirkulationspumpen. Men cirk.pumpen startade inte, funka förra veckan. Har mätt motorn som ligger på ca. 60ohm. Vid anslutningsplinten sitter ett effektmotstånd som jag mätte upp till ca 60 ohm också. Hade motorn bortkopplad vid mätningarna. Anser att den borde fungera när det inte är något avbrott, men men....... Någon som har några förslag? Eller som vet om/var man kan få tag på ny motor? Motorn heter: Marx 7121 Gemmrigheim. Tacksam för tips & idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 791 Postad 3 November , 2014 ebay! http://www.ebay.com/itm/Marx-7121-Electric-Motor-Mini-New-No-Box-/350990062293?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51b8a352d5 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 4 November , 2014 Puh! Vilket jävla pris, för en motor ........ Fler tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 791 Postad 4 November , 2014 Tänk att du betalar för att få värme i båten, då är det inte så dyrt... Ett alternativ är ju att köpa en annan motor med liknande storlek och prestanda och anpassa den. En bra motor bör du få för ca. 600:- kr. Det kanske går att laga motorn, men det är ju tveksamt om det finns delar till den. Då har du dessutom fortfarande en gammal sliten motor som kanske inte håller. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 November , 2014 Saftiga priser för en motor. Jag hörde en kille som tog med sig pumpen till en butik som säljer R/C modeller mm. Där hittade de en motor som fungerade för någon hundralapp. Själv har jag en pump på motorns värmeslinga som kommer från en urplockad Webasto bilvärmare. Kostnad 0.- Annars är det nog billigast att byta hela cirkulationspumpen, kostar en tusenlapp. Köp hos husvagnssäljarna, de har samma grejer som i båtar men lägre priser. Är man sugen på experiment kan man prova en sådan HÄR. Jag har en liggande som jag tänker prova på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 791 Postad 4 November , 2014 (redigerade) Jag tog en sida på måfå, http://www.caravaningochfritid.se/myshop_start.php?PRGRID=112 Cirkpump 1725:- kr Motor 575:- kr. Det finns säkert billigare alternativ, bara att googla på. Tillägg: Det borde ju vara bäst att hitta en billig komplett pump så vet man arr det borde fungera lång tid framöver. Mackey Redigerad 4 November , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 4 November , 2014 Mackey: Förvisso, men känns märkligt att kasta iväg pengarna. Vad jag läst så var dessa Bolin-pumpar det bästa man kunde ha. Och så min envishet gör att pumpj-veln inte ska vinna. Tyvärr är tillverkaren Mauritz Bolin inte bland oss längre, och verkar inte vara någon som tagit över verksamheten. Motorn hos Caravan & Fritid vet man ju inte om den passar osv. Men kanon att du letade/hittade. Har själv mailat Elfa idag, och frågat om de har uppgifter på den gamla, samt en ersättare. bhemac: Den där pumpen ser ju faktiskt intressant ut, men ryggade till på en sak, förbrukningen. 1050mA blir väl över 1Amp. Kan den uppgiften verkligen stämma? Hiskligt mycket tycker jag, den "trasiga" motorn ska enl. info dra 0,15A, viss skillnad. Läste också någonstans att dessa motorer främst används till typ Radiobilar m.fl. Jättesnällt att ni engagerat er i dessa problem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 November , 2014 (redigerade) bhemac: Den där pumpen ser ju faktiskt intressant ut, men ryggade till på en sak, förbrukningen. 1050mA blir väl över 1Amp. Kan den uppgiften verkligen stämma? Hiskligt mycket tycker jag, den "trasiga" motorn ska enl. info dra 0,15A, viss skillnad. Läste också någonstans att dessa motorer främst används till typ Radiobilar m.fl. Jag har inte mätt hur mycket pumpen drar, till dieselns kylning spelar ju inte strömmen så stor roll. Nu går det enkelt att reglera ner motorn med en motorstyrning för några tior. Annars finns säkert pumpar med mindre effekt. Nu har inte alla samma förtjusning som jag för sådana här projekt ... De flesta små, lågvoltsmotorer är avsedda för radiobilar mm. Kvaliteten på dessa är imponerande bra, kullrade, borstlösa motorer för några tior. Det går säkert att hitta någon lämplig utbytesmotor. Kanske kan Alde utbytesmotor för 575 kr fungera. Kan vara värt att titta på. PS Undrar hur mycket eBay pumpen skulle dra i ett värmesystem? En centrifugalpump som man stryper på trycksidan tar mindre effekt ... Redigerad 4 November , 2014 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser