Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Azguz

Val av ankarspel

Rekommendera Poster

Tja!
Funderar på om jag ska beställa hem ett ankarspel... Vet dock inte riktigt vilket. Vad tror ni att jag behöver? Min båt är 36 fot och väger ca 7 ton. Säkert 7-8 ton fulltankad och fullastad.'

 

Är det bara watten jag tittar efter eller är det mer och i såfall vilka specs? Finns det något särskilt ankarspel som rekommenderas?

 

Så småningom, om min jordenruntresa blir av, kommer det röra sig om 70 m kätting

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordenruntresa? Då är kraven lite högre tycker jag.

 

När jag själv köpte så började jag med att avgöra om jag ville ha motorn under däck eller över. Jag valde över däck pga att många bloggar jag läser om får elektroniken fuktig under däck.

 

Motor under däck är principiellt bättre lösning - ur kabulatorns synvinkel ( Kabulator = hjulet som kättningen går genom ) Detta pga att ett horisontellt hjul greppar fler delar av kättingen helt enkelt. Men… risk för för hög fuktighet under däck överväger stort i min bok.

 

Sedan ska du avgöra styrka. Du bör nog ha ankare över 20 kg. Vikt av den plus kätting är det som du ska köra upp? Observera att om ankaret fastnar så är det inte spelet du ska dra loss med utan du säkrar kättingen och använder motor eller wincharna/båtens lyftkraft genom att gunga från sida till sida. Eller dyka.

 

Jag gissar, utan att veta vad du behöver, att ett spel från Lofrans på 1500W funkar.

( jag köpte ett Lofrans Tigres och det har funkat perfekt i fem år för mig, här hemma )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frittfall eller spela ut kättingen med motorn?

Jag föredrar att kunna spela ut kättingen kontrollerat på stävankaret.

Med frittfall så kan det bli väldiga krafter när kättingen rusar genom ankarklyset....

 

Inmatningshastigheten kan vara intressant, Med ett långsamt spel så tar det llåånngg tid att spela in kättingen. Starkare spel går oftast fortare.

 

Jag har installerat en fjärrkontroll med inbyggd kättingräknare till mitt ankarspel. Det är väldigt praktiskt att veta när ankaret nått botten så jag kan backa och undvika att kättingen lägger sig i en hög över ankaret innan systemet sträckts. Å så vet jag hur många gånger djupet jag matat ut. Det går förvissa ott kolla med färgmärkta länkar på kättingen men det är enklare att bara titta på en display.

( http://www.autoanchor.co.nz/autoanchor-710 )

Ingen fuktkänslig upp/ner-knapp framme på däck eller i ankarboxen. Elektronikburken sitter under däck och är skyddad från väta. Som reserv har jag en normal upp/ner-knapp på skyddad plats i sittbrunnen.

 

Ankarspel med liggande kabelarieskiva löper större risk att vatten följer axeln och tränger ner i motorn som sitter under kabelariet. Med stående skiva så sitter motorn bredvid och vattner rinner inte lika lätt in i motorn.

 

(@Funkis: Jag tror att rätt benämning på kättinghjulet är "Kabelar" eller "Kabelarieskiva".)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelar hette skivan, just det!

 

Och det där att vatten kommer ner genom hålet när kättingen dras in är ju skälet till att jag inte gillar att ha all elektronik där - även om jag sätter en solcellsdriven ventil för luftväxling. En del bygger en låda kring elektroniken. Kan kanske funka?

 

På mitt spel finns en friktionsbroms. Ankrar jag på måttligt djup, typ 4-8 meter så kör jag ut kättingen med spelet. Men för två år sedan ankrade jag två gånger på djupt vatten. Inne i Östhammarsfladen på Nåttarö var det helt fullt när vi kom glidande klockan tio på kvällen?

 

Vi drog oss norrut i fladen för att få fritt vatten och ankrade för oss själva där… enda nackdelen var att ekolodet sa 17 meter! Djupaste jag någonsin ankrat på. Och det blåste en del… så jag drog ut alla mina 65 meter kätting genom att skruva åt och lätta på friktionsbromsen. Tror jag vill ha den möjligheten även om mitt spel är snabbt?

 

Sedan säkrade jag kättingen med en lina och drog fast. Vi sov fint där. Men vinden svängde ungefär 45 grader efter frontpassagen och när jag åt frukost så såg jag att några båtar "mitt i smeten" redde ut sina linor som gått om varandra… 

 

Sammantaget, efter att jag fått ankarspel för några år sedan, ankrar jag mycket oftare på svaj. Dels får jag privacy i naturhamnar som är populära. Dels anländer jag ibland sent och det är smidigt att slippa söka rätt på den plats som finns kvar då?

 

PS
Slog på den fjärris du hade. Så mycket bra ut. Skulle gärna vilja ha en räknare istället för att hoppas att färgmarkeringarna sitter kvar? Mitt spel har inget förberett för det och skulle jag välja spel idag skulle jag kolla upp vilka fabrikat där magneter/förberedelser är gjorda. Men mitt spel funkar super, sa jag det?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, inte lätt det här! Och, om jag får säga det, tycker jag ärligt talat att det är svindyra grejjer :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrt är bara förnamnet. Sedan tar det tid att fästa spelet, dra ledningar genom ett skott ( där jag fick den underbart trevliga överraskningen att han som byggt min motorseglare tyckte att en 4 mm rostfri stålplåt borde finnas för att säkerställa att skottet håller för tex påsegling...

 

Men ska du segla långt så…. själv så tycker jag det är rent ut sagt underbart att slippa hala upp ankare manuellt och belasta ryggen. Har gått upp två storlekar i ankarvikt också vilket känns skönt när jag ankrade i 8-10 m/s i somras, visserligen i skyddad vik men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å när du ändå håller på att mecka där framme så passa på att sätta en anslutning för att kunna koppla en vattenslang till sjövattenpumpen så att du kan spola av ankare o kätting när du tar upp det. Det är väldigt bekvämt o praktiskt att slippa hänga över pulpiten med en borste o försöka skrubba bort lera o dy.

 

Jag har ett rör som kommer upp i ankarboxen - avslutas med en ballofixventil och en gardenakoppling till slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Tokdyrt... Och då är jag inte bara sursnål utan ärligt talat, med tanke på vad det är för prylar/material, så är det ju hutlösa priser!

 

Dock kommer det redan nu vara lättare att dra upp ankaret för hand eftersom jag nu med peken slipper lyfta ankaret upp över pulpiten/relingen. Men ska man åka jorden runt och ha 70 m kätting så blir nog det sjukt drygt i längden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...