Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Dålig komp. på gammal MD 11 - tips och trix söks

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vår gamla MD 11 från 1980 har dålig kompression (blir sämre och sämre tycker jag) och är därför svårstartad när det är kallt 0-10 C ute.

På sommaren startar den fint så det är egentligen inget stort problem.

Bränsleförbrukning ca. 0,2 l/ M.

Behöver inte fylla på vatten i kylsystemet.

Behöver inte fylla på olja, men oljan är svart som synden på hösten. Inte så konstigt, troligen otäta kolvringar.

 

När motorn går är allt frid och fröjd och vi tuffar iväg i sex knop vid 1500 rpm.

Ingen konstig rök (svart, vit eller blå) annat än vad som känns normalt för en gammal diesel.

 

Någon som har några tips på vad man kan kolla för att lista ut vad det kan vara för problem om det inte är kolvringarna?

 

Någon som har något "rövarknep" för att förbättra kolvringarnas funktion?

 

Mackey

 

PS

Snackade med ett par dieselmeckar för något år sedan som inte tyckte det var någon bra idé att riva i motorn så länge den går.

Vi själva är nöjda så länge motorn funkar och när den inte funkar längre så har vi ju segel. Då är det dags att köpa en ny till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga rövarknep för kolvringar o ventiler, tyvärr.

 

Men, den är absolut lönt att överhala......om du kann göra nåt själv.

 

Det va' en bra artikel i Praktiskt Båtägande för nå't år sedan. Leta rätt på den / dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss spridarna och låt provtrycka dem. Det är viktigt hur duschen ser ut speciellt när det är kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns några enkla genvägar så får det bli lite underhåll till nästa säsong. Snart är det varmt och skönt och då är det inga problem med att starta motorn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det inte blir katastrofalt sämre fort, låter det som spridarpump  (timing, tryck), spridare (bilden, koxade, fel öppningstryck) eller ventiler  ( otäta ). Kammen är väl där den är i drivningen....

 

Rövarknep o rövarknep, olja har väl funkat i alla tider.........

 

Glaserade cylindrar e en annan sak. Men det tror jag inte på den motorn.......

 

Bara provtryck den får du rätt bra svar..

 

Mvh....

 

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en MD2 i en båt förut som hade dålig komp. När jag plockade bort topparna visade det sig att det var mycket sot på avgasventilens skaft och det gjorde att ventilen fastnade i öppet läge ibland men när motorn gick så funkad motorn bra. Så det kan räcka att göra ren ventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topparna kan vara idé att kolla. Då det är gjutjärn utan förstärkta ventilsäten blir de ganska lätt otäta. Vi har kört en hel del motor under de tolv år vi haft MD11:an och bytt toppar två gånger. Den första renoveringen var topparna redan frästa och motorrenoveraren lämnade ingen garanti. Fick sen tag i ett par skapliga begagnade som sitter i nu men jag har också svårt att starta på våren och när det är kallt. 

 

Vi bytte foder och kolvar/ringar för sex sju år sen men topparna var nog det viktigaste för att få bättre startvillighet. 

 

Värme underlättar t.ex från en hårfön. Ellér glödstift. Kan skruvas in i insugsljuddämparen.

 

Jag tycker det verkar bli bättre komp om man belastar motorn mer. MD11:an har lite för hög effekt i en niometers segelbåt som vår. Vi kör ofta i 5 knop för att få längre räckvidd och då används inte mer än fem-tio hk av 23. Inbillar mig att högre cylindertryck ger bättre tätning mellan kolvringar och cylinderlopp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...