Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
CalleD

Tyngdpunkt Amigo 23

Rekommendera Poster

Ohoj sailors!

 

Är nybliven ägare till en fin Amigo 23 från 1977 med dieselinombordare.

Håller just på att bygga en en-axlad båtvagn som jag ska bulta fast vaggan på. Behöver därför veta på ett ungefär var tyngdpunkten ligger i längsled på dessa båtar. Detta för att kultrycket ska bli någorlunda vettigt. Vaggan kommer att bli justerbar ovanpå vagnschassit ca 10-20cm i längsled.

Enligt mina egna beräkningar bör tyngdpunkten ligga någonstans akter om midskepps. Tack på förhand!

post-22446-1394237655,9179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akter om midskepps... det tror jag är för långt bak!

Heller då något akter om mitten i vattenlijen, dock att beakta att kölvikten brukar var koncentrerad till den främre delen av kölen. Sitter motorn långt bak då kan det inverka bakåt

Har dock inte någon direkt kunskap om just din båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar brukar ha sin tyngdpunkt någor akter om mitten på vattenlinje längd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ser på bilden du skickade att hon hänger i stropparna.

Placera en 2x4 -½meter lång regelbit på högkant på tvären under kölen där du tror att tp ligger. Släpp ner kranen supersakta och känn. Enda nackdelen är att kranföraren har kanske lite bråttom. Eller inte är så bra på att finlira.

Så gjorde jag med min Fin-Gal och hittade tyngdpunkten  på 2-3 centimeter när. När hon sedan stod på kärran, (enaxlad heter kärra, tvåaxlad heter vagn) Kunde jag placera henne exakt på cm. Men då får man tänka på allt som är ombord, ankare, batteri och annat tungt man lastat. Jag flyttade henne sedan fram så jag har ca 40-50 kilo på draget längst fram. Precis så jag orkar lyfta.

Gör en markering när du är klar på kärran så nästa gång du lyfter henne så kan du placera båten rätt direkt i längsled på kärran.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Amigo23 med inbordare brukar lyftas med 4 fasta gafflar, de hamnar ungefär enligt bildens gula markeringar. En vår var kölen inkletad* med ett halt fett just vid den förligaste gaffeln varpå fören under transportens skakningar sjönk ner några decimeter så båten stod enbart** på de två förligaste under den korta transporten till vattnet. Tyngdpunkten måste väl från början befunnit sig helt nära förgaffeln var min slutsats då, och den brukar hamna på den plana undersidan, men precis där kölen börjar svänga uppåt som jag försökt skissa. Kalmans test ger exaktare besked, men men.

*) Deltog i länsstyrelsens bottenfärgstest med flera färger och en av produkterna var detta fettliknande klegg som lades på flera millimeter tjockt av nån med spackelspade. Kass produkt på alla sätt, dock bra på att fånga flugor innan sjösättning. **) Efter denna hårresande upplevelse brukar jag f.ö. ta loss ena förliga batteriet och binda fast det i sittbrunnen för att motverka framtungheten vid lyft.

post-10006646-1394237656,1362_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba och konstruktiva svar! Bilden är från tidigare ägare som haft en lånad vagga, så han visste inte heller något om tyngdpunkten.

Jag får nog helt enkelt gå på känsla när jag monterar ihop kärran med vaggan för att sedan mäta mer exakt när båten skall hängas i vaggan.

Själva vaggan i sig har viss justermån på stöttorna, så förhoppningsvis går det att få till det. Ska köra 25 mil med kärran, så det är ju bra om kultrycket blir någorlunda rimligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggandet av kärran går framåt. Ramen är förlängd bakom axeln för att kunna justera båten 40-50cm framåt eller bakåt. Idén med att bulta vaggan ovanpå chassit övergavs till förmån för en enklare, men mer robust konstruktion. Genom att använda chassits befintliga balkar och modifiera dessa med sidostöd och diverse justeringar blir det ganska stadigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet förtydligande: Om inte tyngdpunkten ligger på halva vattenlinjelängden så kommer båten att ligga på näsan eller tvärtom. När vinden trycker på akterifrån ska båten inte luta framåt, alltså eftersträvar man att lägga tyngdpunkten ett par procent akter om halva vattenlinjelängden. På en hårdvindsbåt ska tyngdpunkten ligga någon procent mer akteröver. På en sådan här båt borde alltså tyngdpunkten ligga 15-20 cm akter om mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: Men skrovformen kan väl i.o.f.s. ha olika bärighet (lyftkraft a´la archimedes) på olika ställen längs med skrovet som kompenserar eventuell inbyggd ocentrerad viktfördelning?

CalleD: Forumet accepterar bara små bildfiler, varnar tyvärr inte heller när den är för stor. (Ett tips kan vara att göra en beskuren skärmdump av ditt foto. Sådan brukar accepteras fast storleken minskas något, kanske 25%.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man det. Jag kan tänka mig att man på en modern racer lägger tyngdpunkten mer akter och kompenserar med mer bärighet i aktern. Men klassiska båtar konstruerades inte så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för matnyttiga synpunkter!

Prövar med bilderna igen.

post-22446-1394237664,6302_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chassit är som sagt en gammal gödselspridare som hittades i en släktings skrothög med blandade lantbruksredskap som tjänat ut. Hittade passande 10-lagrade däck på passande fälgar för 800kr, så det blir ett bygge med ganska blygsam budget.

post-22446-1394237664,8245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, blir ju ett chaaarmant ekipage! :-)

Hållfastheten i kärrans olika detaljer begriper du säkert bättre än jag, men kul vore ifall du senare rapporterar erfarenheter om var tyngdpunkten långskepps faktiskt kan ligga. Och naturligtvis hur transporten avlöpte, 250 kilometer är ju en hel del i vad jag förmodar 30 knyck? ;)


Sidoprofilen av den 800/650 kg tunga och väl inplastade järnkölen syns i bilden, hämtad HÄR. (Tydligen är kölvikten inte 800 utan 650 enligt HH:s anmärkning HÄR. Totalvikten/deplacementet 1800 är nog då i själva verket 1650 kg utan dessa lösa tackor?) Nå, håller med Bhemac:s synpunkter, förmodligen placerar jag tyngdpunkten en smula förligt i mitt tidigare exempel med tanke på järnköl&motortyngd mm. Vete katten, har i bilden försökt förtydliga vad som faktiskt hände men minnet har bleknat. Vid framåttippandet gled nog båten några centimeter bakåt på smörjan, vilket kan ha flyttat tyngdpunkten och tack&lov bromsat vidare framåttippning?

post-10006646-1394237665,4389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för de nyttiga synpunkterna igen. Perfekt med bilden på kölen i tvärsnitt. Tycker jag borde kunna få en bra grundinställning på kärran. Kölen kommer att vila på en 8bräda som är fastskruvad i chassit. Då bör man kunna baxa båten med spett i längsled innan man slutligen fixerar båten med sidostöttorna mot friborden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för återkoppling i detta ärende! Era inputs angående tyngdpunkten visade sig vara guld värda. Hade god hjälp av en riktigt slipad truckförare som tog det lugnt vid nedsänkningen. Nu börjar 25-milaresan hem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det där stället känner jag igen! Bra grabbar som är väldigt mån om att man ska bli nöjd med lyftet, att båten står rätt osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Kör försiktigt nu och rapportera gärna igen hur det avlöpte. Nu vet man vart man vänder sig för att få hyra en bra kärra för A23:an? :-)

[Haha, kollade bilderna och höftade själva båtens tyngdpunkt, räknedosan kommer fram till att den ligger nästan 14 cm längre fram på båtkölen enligt bilden. Inte lika konstigt längre att min nästan trillade på näsan fastän bara en liten del av kölvikten tycks ligga så förligt!? (Bortser då vagnens egenvikt helt, gissar avståndet hjulaxel/dragkrok till 5,0 meter, båtvikt 1800 kg och förutsätter kultryck 50 kg.) Ps rapporterar du kultrycket på vagnen utan båt (sätt nån badrumsvåg emellan vid tillfälle?) och axel/krok-avståndet så kan nog räknedosan ge exaktare besked. ;)]

Själv har jag bara en enda BB-lucka i sittbrunnen, och endast dubbla 28 mm:s självlänshål i akterspegeln istället för 2X35(?) samt den äldre riggen med förstaget infäst 140- istället för 90 cm ifrån masttoppen. Dessa detaljer ändrades/förbättrades ganska tidigt i produktionen så du har nog samtliga modifieringar?

post-10006646-1394237707,4345_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Profsiga bildillusttrationer. Är nog väldigt nära sanningen med tyngdpunkten nu. Smygreklamen för ÖoB va ju inte riktigt meningen, men det var ett bra ställe att komplettera lite utrustning på. Blev några extra surrningsschacklar och kabelskor till kärrans ljusramp.

Beträffande kärrans tom-kultryck så säger vågcellen i min korsrygg att den ligger mellan ont och 60kg.

Har just nu avverkat 15mil utan incidenter och en marschastighet som är över förväntan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev inalles 28mil. Resan gick oförskämt bra.

Nu är yachten inparkerad för vintern och redo för lite pyssel.

post-22446-1394237707,8071_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...