Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ballad_kopian

Söker råd o tips av er efarna angående min järn köl?

Rekommendera Poster

Hej. håller på att slipa botten inför  epoxi behandling och jag har även köpt en special epoxi som är till för järn köl. så nu när jag tänkte börja slipa ner kölen så märkte jag att den var  jätte grov och ojämn så den var rejält spacklad. ca 3-5mm över hela. plus några lager grundfärg samt bottenfärg m.m.

 

hur slipar man bort allt det där? provade med vinkelkapen med rejäla stål borstar biltemas värstingar rev ganska bra med det bet inte på spacklet kanske enbart på vissa punkter där kölen hade rostat typ bubbler.  provade sen en slipskiva på kapen med det kommer ta skit lång tid och sen har man ett omfattande spackel och slipande sen  detta kommer ta en väldigt lång tid.

 

hur är det med blästra ?   är järn kölar såhär ojämna? finns dfet företag som kan åta sej skit jobbet? vad kan det tänkas kosta? hur går det till.?

 

 

i nu läget lutar det åt att jag får skita i att epoxi behandla kölen och låta den vara ful. det är ju lite bubber och rost på sina ställen.

 

 

sen angående epoxi behandlingen av skrovet . hur går man tillväga .?? det är ju stötter ivägen ? gör man 1halva i taget? och lutar båten på det ena stött paret?

 

korthårig roller eller långhårig?  hur bred?

 

blev många fråger men jag har aldrig botten målat eller gjort sånt här jobb förut. tror det har varit fartygs färg på  båten innan. så det har aldrig varit nån antydan av beväxtning på dom åren jag hade båten i sjön.

 

mvh Johannes

post-26564-1394236096,9291_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I flera år har jag tänkt jämna till kölen men det vill inte riktigt bli av. Min tanke var att använda bandslipen som jag tycker har en imponerande avverkningsförmåga, men skitigt blir det!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm jo den averkar bra men eftersom kölen är så ojämn så kommer den aldrig bli helt ren från spackel m.m. men kanske skall man skita i det.  och punktvis laga  där det har rostat  och måla epoxi på spacklet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men rostar det under spacklet? Vi har en rejält spacklad järnköl med på sina ställen rostiga fläckar. Vi har slipat bort alla områden med rost och sen tvättat med rödsprit och spacklat upp en slät yta mot epoxin igen. Snabbt som attan ska allt hända, jag är glad att jag slipper måla hela kölen eftersom allt ska göras på en gång.

Jag håller helt enkelt tummarna för att det spackel som redan sitter på järnkölen fyller sin funktion genom att hålla vatten borta från järnet. Och sen blir det antagligen till att måla plasten med epoxi till våren.

Själv gillar jag pensel, jag har aldrig lyckats rolla någonting i hela mitt liv och tänker inte chansa på det här :-) Gjorde en liten epoxi-reparation av skrovet under vattenlinjen i våras och fick mersmak.

/Anna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har jag slipat rent på rostfläckarna och lagt på 5 lager VC-tar och spacklat utanpå det. Har fungerat rätt skapligt. Sedan ett par år förenklat, slipa bort rosten, spraya en gång med rostskyddsfärg för bilar (zink), spackla. Fort och enkelt. Kommer rosten tillbaka så handlar viktförlusten om gram.

Tror inte att rosten märkbart påverkar farten, målandet är nog mest för att slippa skämmas vid sjösättningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästring tycks vara det sätt som fungerar. Jag fick blästrat min köl och sedan tvätt med tröd och grundmålning med epoxi allt måste ske inom 40 minuter efter avslutat blästring. Sen har man all tid i världen att spackla upp kölen till rätt plofil och sedan fem lager epoxi och till sist boten färg. Denna operation gjorde jag för 10 år sedan vi var några stycken i min hamn som gick samman för att få jobbet gjort. Det dyraste för blästraren var körning och att ställa upp utrustningen och koppla ihop allt gennom att vara flera så delar man på dessa kostnader. En väll värd investering då min köl idag 10 år senare är i samma skick som då dvs ingen rost. Jag hade tidigare slipat på olika sätt lite då och lite då och fick göra om jobbet varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade Maxi 77 i ett par omgångar.

Det som tog mesta tiden på våren var rostfläckarna på kölen. Vi körde varianten laga bara rostfläckarna. Det gick ju rätt fort att med vinkelslip slipa ner till blanka stålet och sen på med epoxitjära.

Det som tog tid var ju att det skulle göras i fem lager helst. Nästa vår var det fläckar igen om än inte på samma ställe.

Så höll vi på och det funkade ju.

Varianten jag skulle välja nu är nog blästringsvarianten om den nu funkar så bra som i Nirillis fall.

Nu har vi blyköl och den får bara bottenfärg och knappt det. Enklare kan det inte bli.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...