Jump to content
Friday 04 December 2020
hampusM

Kärvande penta md2

Recommended Posts

Hej alla!

Jag var idag ute och skulle ta en sista tur med båten för att sedan kunna byta olja osv. Men den vill inte starta. Båten har alltid varit lite trög i starten, framförallt när motorn är lite kall. Men nu tuggar och tuggar den. Den kommer även ibland igång och går i 30 sekunder. Men sedan dör den sakta av igen... var ska man börja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får du fram bränsle.

Jag var en tur till Danska Limfjorden för en massa år sen. I en hamn ganska långt norrut började motorn att krångal. Den startade och soppade som din efter en liten stund. Motorer är inte direkt mitt stora intresse i livet - snarare tvärt om.

Fick för mig att den stoppadepga luft i bränslesystemet. Luftade och provkörde. Den gick en lienn stund och sen stoppade. Luftade igen och efter att hållit på så några gånger, så gick motorn i en halvtimme. Kastade loss och var precis i hamninloppet när motorn stannade. Rullade ut genuan och och seglade några distansminuter till en bukt med lite grundare vatten och i lä av en hög kalkklippa. 

Svajankrade och började leta efter problemet. Konstaterade att det nästan inte kom nån olja i ledningen från dieseltanken. Lossade ledningen efter avstängningskranen på tanken. Kom nästan inte en droppe när kranen var öppen. Hade en ståltråd som jag  krökte på toppen och stoppade in i tanken. När jag drog ut den, kom detut en trasselsudd - sen rann det ordentligt med olja.

Jag hade flyttat tanken vintern innan och gjort en mindre ombyggnad på den. När jag var klar med jobbet hade jag gjort ren tanken och tydligen glömt eller tappat en liten trasselsudd i tanken.

Plockade ihop bränslesystemet och luftade - sen fungerade motorn oklandligt.

Hade även problem i min nuvarande båt att skitig diesel satte igen filtren och även en 90-graderskrök på dykröret i den tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev toaen:

Får du fram bränsle.

Jag var en tur till Danska Limfjorden för en massa år sen. I en hamn ganska långt norrut började motorn att krångal. Den startade och soppade som din efter en liten stund. Motorer är inte direkt mitt stora intresse i livet - snarare tvärt om.

Fick för mig att den stoppadepga luft i bränslesystemet. Luftade och provkörde. Den gick en lienn stund och sen stoppade. Luftade igen och efter att hållit på så några gånger, så gick motorn i en halvtimme. Kastade loss och var precis i hamninloppet när motorn stannade. Rullade ut genuan och och seglade några distansminuter till en bukt med lite grundare vatten och i lä av en hög kalkklippa. 

Svajankrade och började leta efter problemet. Konstaterade att det nästan inte kom nån olja i ledningen från dieseltanken. Lossade ledningen efter avstängningskranen på tanken. Kom nästan inte en droppe när kranen var öppen. Hade en ståltråd som jag  krökte på toppen och stoppade in i tanken. När jag drog ut den, kom detut en trasselsudd - sen rann det ordentligt med olja.

Jag hade flyttat tanken vintern innan och gjort en mindre ombyggnad på den. När jag var klar med jobbet hade jag gjort ren tanken och tydligen glömt eller tappat en liten trasselsudd i tanken.

Plockade ihop bränslesystemet och luftade - sen fungerade motorn oklandligt.

Hade även problem i min nuvarande båt att skitig diesel satte igen filtren och även en 90-graderskrök på dykröret i den tanken.

Nej som du säger kan det säkerligen vara bränsle som är orsaken. Men eftersom motorn gått bra hela sommaren, och senast för tre veckor sedan startade motorn och gick stabilt. Sen dess har båten bara legat, och förstår inte hur bränsletillförseln kan ha blivit så påverkad.... jag är inte något vidare kunnig med motorer. Men hur är det lättaste sätten att nu felsöka felet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får kolla filter och lufta den för att se om det kommer fram bränsle.

md2b.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev hampusM:

Hej alla!

Jag var idag ute och skulle ta en sista tur med båten för att sedan kunna byta olja osv. Men den vill inte starta. Båten har alltid varit lite trög i starten, framförallt när motorn är lite kall. Men nu tuggar och tuggar den. Den kommer även ibland igång och går i 30 sekunder. Men sedan dör den sakta av igen... var ska man börja?

Använder du köldstartknappen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rollen:

Använder du köldstartknappen?

Har ingen sådan knapp så vitt jag vet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Jernhand:

Du får kolla filter och lufta den för att se om det kommer fram bränsle.

md2b.png

Hej! Tack för svar! får väl försöka ge mig på detta då....

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev hampusM:

Hej! Tack för svar! får väl försöka ge mig på detta då....

Börja med att prova med köldstart/ kallstartknappen nr 7 på bilden. Den skall stanna nertryckt efter tryck och hoppar upp automatiskt när motorn startar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Rascal:

Börja med att prova med köldstart/ kallstartknappen nr 7 på bilden. Den skall stanna nertryckt efter tryck och hoppar upp automatiskt när motorn startar.

Hmm, jag undrar ju om jag ens har en sån! Men ska absolut undersöka saken!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev hampusM:

Hmm, jag undrar ju om jag ens har en sån! Men ska absolut undersöka saken!

Om ingen har kluddat med färg så är den mässingfärgad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Rascal:

Om ingen har kluddat med färg så är den mässingfärgad.

Okej, tack! Då ska jag ut och leta!

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev hampusM:

Nej som du säger kan det säkerligen vara bränsle som är orsaken. Men eftersom motorn gått bra hela sommaren, och senast för tre veckor sedan startade motorn och gick stabilt. Sen dess har båten bara legat, och förstår inte hur bränsletillförseln kan ha blivit så påverkad.... jag är inte något vidare kunnig med motorer. Men hur är det lättaste sätten att nu felsöka felet?

Jag har faktiskt en kompis som fick det precis så i sommras. han köpte en snipa med en MD7b i fjol. Han körde i början på sommaren - inga problem. Hans semester sammanföll med att man släppte på reserestriktionerna för Coronan och han åkte i ett par veckor till sin stuga i Småland. När han kom hem, skulle han ut med båten efter att den legat still i tre veckor. Den gick inte att få den att gå.

Han kom på att en bränsleslang säckat ihop. han bytte den, men de hjälpte inte. Efter att ha  grejat med motorn en del tog han båten på land och har plockat ner tanken och hela bränslesysemet fram till motorn. Det var så mycket skit över allt. Ett nätfilter runt dykröret i tanken var helt igensatt mm.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy