Jump to content
Sunday 25 October 2020
Toppiii

Delaminering

Recommended Posts

Hej!

 

Påbörjade slipning under vattenlinjen inför epoxibehandling. Hittade en svår skada som tidigare ägare "nödlagat" med någon typ av spackel och sedan dragit på bottenfärg. När jag sprättade bort spacklet visar det sig att laminatet är skadat, antagligen vatten och frostsprängning. Har slipat av det mesta av det som är skadat men har svårt att avgöra vad som är intakt laminat. På bilder kan man se där jag slipat lite snett mot skadan och det är liksom ränder i laminatet. Är det normalt, kan det vara så? Eller ska man fortsätta slipa till det är helt homogent?

IMG_20201010_162439.jpg

IMG_20201010_162449.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Av hacket att döma så det smällt i rätt kraftigt. en del av hacket kan även vara en urslipning för att komma ner till friskt laminat. Men i så fall har det inte återställts på ett korrekt sätt eftersom hela utfyllnadskakan trillat av.

 

Det är svårt att avgöra på ditt foto om spåren i laminatet är lite slarvig ursprunglig plastning eller laminatskador efter grundstötningen. För att göra en helt korrekt bedömning så behövs nog koll på plats av någon som har erfarenhet av att granska laminat.

 

Sen behöver det nog inte vara katastrof om det är sprickor och de återställs. Båten verkar ha ett rejält kraftigt laminat så det finns nog goda säkerhetsmarginaler i konstruktionen. Det man vill åstadkomma är att kunna stoppa vidare utveckling av eventuella sprickor. Glasfiberlaminat är ett tacksamt material att reparera. Det går att återställa till ursprungligt skick och styrka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Lintott:

Av hacket att döma så det smällt i rätt kraftigt. en del av hacket kan även vara en urslipning för att komma ner till friskt laminat. Men i så fall har det inte återställts på ett korrekt sätt eftersom hela utfyllnadskakan trillat av.

 

Det är svårt att avgöra på ditt foto om spåren i laminatet är lite slarvig ursprunglig plastning eller laminatskador efter grundstötningen. För att göra en helt korrekt bedömning så behövs nog koll på plats av någon som har erfarenhet av att granska laminat.

 

Sen behöver det nog inte vara katastrof om det är sprickor och de återställs. Båten verkar ha ett rejält kraftigt laminat så det finns nog goda säkerhetsmarginaler i konstruktionen. Det man vill åstadkomma är att kunna stoppa vidare utveckling av eventuella sprickor. Glasfiberlaminat är ett tacksamt material att reparera. Det går att återställa till ursprungligt skick och styrka.

Tack för svaret. Får för mig när jag slipar/fasar av ca: 45 grader så framträder "vita ränder" ungefär samma tjocklek ca: 3-4 mm. Kanske det talar för att man under laminering har plasten härdat mellan varven, kanske slut på arbetsdagen...

 

Kan det vara ett alternativ att slipa bort att som är dåligt, mjukt, färgförändringar, löst, osv. Slipa bort gelcoaten 2-3 decimeter runt om skadan och sedan till våren göra en fuktmätning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Ränderna" kan vara att man laminerat i olika omgångar som fått härda emellan, precis som du är inne på. Tar man för mycket/många lager åt gången kan inte värmen evakueras som utvecklas under härdningen och man riskerar istället att "bränna" plastningen. Då får man f.ö. också en färgförändring.

 

Håller i övrigt med @Lintott, det ser kraftigt ut och polyester är tacksam att reparera. Häng inte upp dig på färgförändringar, är det inte mjukt och känns "ruttet" så behöver du nog knappast ta bort det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev IngemarE:

"Ränderna" kan vara att man laminerat i olika omgångar som fått härda emellan, precis som du är inne på. Tar man för mycket/många lager åt gången kan inte värmen evakueras som utvecklas under härdningen och man riskerar istället att "bränna" plastningen. Då får man f.ö. också en färgförändring.

 

Håller i övrigt med @Lintott, det ser kraftigt ut och polyester är tacksam att reparera. Häng inte upp dig på färgförändringar, är det inte mjukt och känns "ruttet" så behöver du nog knappast ta bort det.

Tack för svaret! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har båten en inplastad köl? Dvs kölvikten är inplastad och inkapslad? Och inte bultad till skrovet som är vanligast?

Det skulle ju förklara varför laminatet är så tjockt.

 

Är så fallet behöver du nog vara lite extra noga med lagningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Klubbjackan:

Hej, har båten en inplastad köl? Dvs kölvikten är inplastad och inkapslad? Och inte bultad till skrovet som är vanligast?

Det skulle ju förklara varför laminatet är så tjockt.

 

Är så fallet behöver du nog vara lite extra noga med lagningen. 

Hej! Stämmer bra. HR Monsun 31...

 

Har slipat bort allt "fnas" och tycker det ser bra ut. Vita ränder har nog bara med lamineringstekniken att göra, antar jag. I övrigt finns inga tecken på plastpest eller annat, trots att båten är från -74

Share this post


Link to post
Share on other sites

En svårighet med skadan är att den är djup. Det gör ju att det fasade området runt skadan blir stort, i alla fall om man ska följa samma principer som vid lagning av mindre skador. Har sett rekommendationer om antal lager x 25 mm. Är skadan 30 mm djup blir det många lager? Jag skulle rådgjort med ett varv eller annan specialist om denna reparation.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Klubbjackan:

En svårighet med skadan är att den är djup. Det gör ju att det fasade området runt skadan blir stort, i alla fall om man ska följa samma principer som vid lagning av mindre skador. Har sett rekommendationer om antal lager x 25 mm. Är skadan 30 mm djup blir det många lager? Jag skulle rådgjort med ett varv eller annan specialist om denna reparation.

Joo, jag tänkte resonera med någon som kan det där. Kan tänka mig att man bör fasa av upp på sidorna. Epoxispackel, laminering längsgående remsor med ökande bredd, och sedan epoxibehandla 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Toppiii:

Joo, jag tänkte resonera med någon som kan det där. Kan tänka mig att man bör fasa av upp på sidorna. Epoxispackel, laminering längsgående remsor med ökande bredd, och sedan epoxibehandla 

Tror nog du löser det med sunt förnuft, men att bolla med någon som kan se skadan "i verkligheten" är inte fel.

 

Tänk dock en gång extra innan du börjar blanda in epoxi, du kan inte sedan blanda med polyester igen. Dessutom skall det inte spacklas först, det skall lamineras direkt i den uppfrästa skadan. Ju mer ojämnt, desto bättre fäster det. Spackel har du möjligen i yttersta ytskikten för att snygga till småsaker. Men inte här.

 

Jag hade återbyggt med polyester och väv, som det en gång var gjort. Och med den skada du har finns alla möjligheter att fräsa till en "ful" yta som det kan fästa alldeles utmärkt på. Själv brukar jag använda en roterande rasp i borrmaskin eller vinkelslip.

När det gäller hållfasthet så är det ju dessutom ut/nersidan, inte infästningen mot båten det handlar om.

 

Tror det kommer gå jättebra. Du är ju uppenbarligen inte igenom in till kölmaterialet. Ett tips bara: Eftersom du kommer plasta "uppochner" - frestas inte att lägga för många lager åt gången. Rätt som det är blir det för tungt och ytspänningen håller inte kvar lagningen, som du då hittar som en ful amöba på marken. Och får börja om.....

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade båten varit min skulle det bli: rejäl avfettning (aceton), sedan spackla upp med polyesterbaserat  glasfiberspackel nu på hösten, till våren måla över med epoxygrund.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev sniparn:

Hade båten varit min skulle det bli: rejäl avfettning (aceton), sedan spackla upp med polyesterbaserat  glasfiberspackel nu på hösten, till våren måla över med epoxygrund.

Håller med, också ett alternativ.

Måste kanske nyansera det jag skrev om "spackel" ovan - det är ju skillnad på spackel och spackel. Finns ju polyesterspackel färdigarmerat med glasfiber. Den långtrådiga blir riktigt stark och kan i vissa fall ersätta laminering. Med rätt underarbete fäster den riktigt bra också. Och här verkar det ju vara mer kosmetiskt än bärande.

https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/xxlarge/360144/1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Håller med, också ett alternativ.

Måste kanske nyansera det jag skrev om "spackel" ovan - det är ju skillnad på spackel och spackel. Finns ju polyesterspackel färdigarmerat med glasfiber. Den långtrådiga blir riktigt stark och kan i vissa fall ersätta laminering. Med rätt underarbete fäster den riktigt bra också. Och här verkar det ju vara mer kosmetiskt än bärande.

https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/xxlarge/360144/1

Men det bör väl vara helt ok att använda epoxispackel exempelvis Lefant, sedan laminera med epoxi längsgående remsor där man ökar bredden efterhand. Sedan det där med att blaska med aceton på en nyslipad laminatyta kan man också fundera på om det är nödvändigt. Var kommer fettet ifrån?

Edited by Toppiii

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Toppiii:

Men det bör väl vara helt ok att använda epoxispackel exempelvis Lefant, sedan laminera med epoxi längsgående remsor där man ökar bredden efterhand. Sedan det där med att blaska med aceton på en nyslipad laminatyta kan man också fundera på om det är nödvändigt. Var kommer fettet ifrån?

Men varför epoxi när det funkar med polyester ?  Det har nog gått lite mode i att göra allt med epoxi, även när det inte behövs. Lite som att det en gång var jättebra att lägga silikonbaserade lackskydd. Blir kalas - ända tills någon måste göra en reparation av ytan....

 

Funderar också på idéerna ni ger TS om att spackla före lamineringen ?  Är det något någon tycker behöver jämnas till, och varför ? 

Skall "spackel" användas bör det f.ö. enligt mig vara spackel färdigt med långtrådigt glasfiber, som då ersätter det kanske lite slabbigare delen av jobbet och då används istället för att bygga upp skadans volym. Oavsett om spacklet är epoxi/polyester.

 

-----------------

 

Slipskivor, maskiner o.s.v. är inte alltid 100% rena. Kan också räcka med att ha känt på ytan med feta fingrar eller att det kommit smuts från omgivningen om det - som i det här fallet - står exponerat en tid. Men en alldeles nyslipad yta där man har haft kontroll på vad man slipat med och inte tafsat på efteråt - javisst, då kan man säkerligen hoppa över avfettningsmomentet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ts båt är en Monsun 31. Kölvikten i järn väger 1.9 ton och är inplastad i kölen. Det finns alltså inga bultar som fäster kölvikten till skrovet/kölsulan som är den vanliga konstruktionen. 

 

Skadan är alltså definitivt inte att betrakta som kosmetisk. Och inte att jämställa med att laga ett hål i fribordet e.dyl. Laminattjockleken är tilltagen för att klara de 1.9 ton som järnklumpen väger. Nu är jag ingen plastexpert, men jag skulle tro att det enda rätta är att bygga upp laminatet till ursprunglig tjocklek med väv och polyester. Inget spackel. Hursomhelst, det är nog bäst att rådgöra med någon som kan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar.

 

Joo, självklart ska jag konsultera någon expert men att det lutar mer åt att skippa spackel och enbart lägga upp ett laminat

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Ts båt är en Monsun 31. Kölvikten i järn väger 1.9 ton och är inplastad i kölen. Det finns alltså inga bultar som fäster kölvikten till skrovet/kölsulan som är den vanliga konstruktionen. 

 

Skadan är alltså definitivt inte att betrakta som kosmetisk. Och inte att jämställa med att laga ett hål i fribordet e.dyl. Laminattjockleken är tilltagen för att klara de 1.9 ton som järnklumpen väger.

Jo, jo. Men skräm inte upp TS nu ;)

 

Enligt bilderna är det en - proportionellt sett - mycket liten del nedtill som är skadad och inte heller in till kölen. Och skadan där har ju inget med infästningen/övergången mot skrovet att göra, så om den är fastplastad eller bultat uppe mot skrovövergången är rätt irrelevant. Därför skrev jag att den var mer av kosmetisk natur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite skämtsamt brukar jag säja till ägare av HallbergRassy-båtar;"Jasså - du har ett hemmabygge" Det brukar inte alltid tas upp helt possitivt.
HR-båtarna är ju byggda här hemma. De två första skrovfabrikerna kan jag se från mitt vardagsrummsfönster och den nuvarande skrovfabiken kan jag ana.

Hade en båt med en lilartad skada som din - kanske tom värre. Upptäckte den också när jag slipade ner för att lägga på en epoxygrundfärg. Jag är helt övertygad om att det inte var det åldriga par som jag köpt båten av, utan en tidigare ägare, som förorsakat skadan.

Jag skulle slipat bort gelcoaten ungefär som jag ritat in på din bild. kanske med en utkoning ner mot skadan. Spacklat upp en del med epoxy blandad med mickroglasbalonger och sen laminerat upp med epoxy och väv. Nu för tiden köper jag väv och epoxy mm på BILTEMA. Fungerar lika bra som det som är dubbelt så dyrt. När du har byggt upp profilen och slipat till den så finspackling med epoxy blandat med microglasbalonger.

Vissa tycker att man skall laga en båt tillverkad av polyeter med polyester, men International säger att poyestern skall härda i 5 veckor innan man målar över med deras epoxygrundfärg. BILTEMA sa 15 veckor när det gälde deras epoxygrundfärg. 

Jag har en benägenhet att BILTEMA har mer rätt. Avhörde ett samtal mellan en uppretad kund, som målat sin båt med Internationals epoxygrundfärg, och den färghandlare som hade sålt färgen. Därför skulle jag aldrig laga en sån skada med polyester om jag skulle epoxybehandla min båt efteråt.

Även på min nuvarande båt lyckades jag och kompisen gå på grund var sin gång under samma sommar, men bägge gångerna tog det längre ner än skadan på din båt och även på min gamla fidra. Dessvärre måste jag erkänna att bägge grundstötningarna var mitt fel.

MG Kölskada.jpg

Thallatha rep grundstötning.jpg

Edited by toaen

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev toaen:

Vissa tycker att man skall laga en båt tillverkad av polyeter med polyester, men International säger att poyestern skall härda i 5 veckor innan man målar över med deras epoxygrundfärg. BILTEMA sa 15 veckor när det gälde deras epoxygrundfärg.

Undrar då hur varven gör som kan leverera nya båtar färdigmålade med epoxi + bottenfärg. Där väntas inga 15 veckor bara för att vänta ut polyestern....🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev IngemarE:
10 timmar sedan skrev toaen:

Vissa tycker att man skall laga en båt tillverkad av polyeter med polyester, men International säger att poyestern skall härda i 5 veckor innan man målar över med deras epoxygrundfärg. BILTEMA sa 15 veckor när det gälde deras epoxygrundfärg.

Undrar då hur varven gör som kan leverera nya båtar färdigmålade med epoxi + bottenfärg. Där väntas inga 15 veckor bara för att vänta ut polyestern....🤔

Det var en bra fråga.

Fast - jag tror inte att jag som privat båtägare skulle vilja satsa på att göra ett så past stort jobb som också kostar en hel del pengar, för att sen kontatera att jag får problem i efterhand.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du bestämmer dig för att bygga upp med spackel tycker jag att du, förutom förtjockningsmedel, även skall blanda i "glasfiberklipp" som armering. Korta strån av glasfiber som man kan klippa själv från en vanlig väv. Det håller ihop spackelklumpen mycket bättre.

 

Om du väljer epoxy skall du inte spackla för tjocka lager utan ta det i omgångar. När epoxy härdar utvecklas värme. Blir lagret för tjockt blir det vansinnigt varmt och det kan "bubbla sig" och faktiskt börja brinna. Flera lite tunnare lager så är det inga problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar. Det börjar klarna allt mer hur det ska lagas


toaen - Är inne på samma tänk. Har redan slipat enl. din skiss, kanske lite mera parallellt, ca 25 - 30 cm in över kölen och grovfasa mot skadan så det finns plats för att bygga upp laminatet i flera lager. Börjar vid skadan med smalare remsor och ökar på bredden efterhand. Givetvis epoxilaminering eftersom det blir 5-6 varv med epoxigrund som avslutning


McLasse - Bör inte bli frågan om någon jättestor spackelklump men att klippa ner lite glasfiberstrån i spackelblandningen med mikroglasballonger, bör ju göra det bättre


För övrigt så plockade jag bort en trasig givare för djup som sitter någon meter mot fören och där kunde man få en uppfattning om tjockleken på laminatet, ca 10 cm  😃
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir lite fundersam - du talar om epoxilaminering men även att klippa ner glasfiberstrån i spackelblandningen. Varför spackla om du skall laminera ?  Du bygger ju upp skadan så det blir lite för mycket och sedan slipar det jämnt/snyggt.

 

Men du löser det säkert ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Toppiii:

Bör inte bli frågan om någon jättestor spackelklump men att klippa ner lite glasfiberstrån i spackelblandningen med mikroglasballonger, bör ju göra det bättre

Bara för att förtydliga mitt inlägg. Jag pratar om ev uppbyggnad med spackel innan laminering. För att jämna till ytan ovanpå laminatet behövs inget glasfiberklipp, men det har du säkert redan koll på. 😀

 

7 minuter sedan skrev Toppiii:

där kunde man få en uppfattning om tjockleken på laminatet, ca 10 cm  😃

Jisses! 🤪

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev IngemarE:

Blir lite fundersam - du talar om epoxilaminering men även att klippa ner glasfiberstrån i spackelblandningen. Varför spackla om du skall laminera ?  Du bygger ju upp skadan så det blir lite för mycket och sedan slipar det jämnt/snyggt.

 

Men du löser det säkert ;)

Tänkte mig att det kanske enklare att spackla till formen på framkanten innan lamineringen. Förstår  att man kan ju laminera direkt i botten på skadan och bygga lager på lager, lite mera pyssel. Bör ju bli ju samma resultat som spackelmetoden, fast mera homogent till det bättre.

 

Har aldrig laminerat men är ganska händig och flink i fingrarna så det bör lösa sig 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev McLasse:

Bara för att förtydliga mitt inlägg. Jag pratar om ev uppbyggnad med spackel innan laminering. För att jämna till ytan ovanpå laminatet behövs inget glasfiberklipp, men det har du säkert redan koll på. 😀

 

Jisses! 🤪

Menade när man spacklar upp själva formen. Antar att du menar jag blandar till epoxispackel med mikroglasballonger och i den blandningen klipper ner glasfiberväv som extra förstärkning

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Toppiii:

Menade när man spacklar upp själva formen. Antar att du menar jag blandar till epoxispackel med mikroglasballonger och i den blandningen klipper ner glasfiberväv som extra förstärkning

Japp! Om du väljer att spackla upp formen innan lamineringen.

Jag hade iofs valt något något annat än mikroglasballonger men det är för att jag har det hemma (West System 406 eller kanske till och med 404, som blir lite "hårdare", beroende på hur mekaniskt utsatt det är). Men mikroglasballonger i kombination med lite glasfiberklipp funkar säkert bra det också. Det blir i alla fall lättare att slipa till formen om det behövs.

 

När jag köpte epoxy förra året var det självklara valet Biltemas. Men så räknade jag på och jämförde med NMs och West Systems epoxy. Det slutade med att jag köpte West Systems 6 kg byttor. Det var faktiskt lite billigare än motsvarande mängd på Biltema. Om det fortfarande är så vet jag inte men det kan vara värt att kolla upp. Deras pumpsystem tycker jag är oerhört smidigt. Billigast som jag hittade då var HR Marin.

Men, som sagt, billigast för stunden för mängden man behöver är egentligen bäst för ett engångsjobb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inget spacklande före laminering.  Och ju "fulare" yta desto bättre fäster det. En form gör man i så fall av annat material och tar bort sedan, men här känns det överflödigt.

 

Förstår inte varför det behöver konstras till och labbas med egna hopkok - ös på med polyester/glasfibermatta i lager tills det är uppbyggt med råge (lämpligt antal i taget). Slipa sedan ner det överflödiga så det blir rätt form. Låt det härda ut och dra på lämplig grundfärg/spärr/ytskikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev McLasse:

Japp! Om du väljer att spackla upp formen innan lamineringen.

Jag hade iofs valt något något annat än mikroglasballonger men det är för att jag har det hemma (West System 406 eller kanske till och med 404, som blir lite "hårdare", beroende på hur mekaniskt utsatt det är). Men mikroglasballonger i kombination med lite glasfiberklipp funkar säkert bra det också. Det blir i alla fall lättare att slipa till formen om det behövs.

 

När jag köpte epoxy förra året var det självklara valet Biltemas. Men så räknade jag på och jämförde med NMs och West Systems epoxy. Det slutade med att jag köpte West Systems 6 kg byttor. Det var faktiskt lite billigare än motsvarande mängd på Biltema. Om det fortfarande är så vet jag inte men det kan vara värt att kolla upp. Deras pumpsystem tycker jag är oerhört smidigt. Billigast som jag hittade då var HR Marin.

Men, som sagt, billigast för stunden för mängden man behöver är egentligen bäst för ett engångsjobb.

Läste på något ställe att man ska väga resin och härdare för att få det optimalt. Hur brukar du göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Toppiii:

Läste på något ställe att man ska väga resin och härdare för att få det optimalt. Hur brukar du göra?

I och med att jag nu har West system och deras pumpar så pumpar jag lika många pumpslag på bas och härdare.

Har man inte pumparna anger de blandningsförhållandet i både vikt och volym.

 

Biltema anger blandningsförhållande i volymdelar. Jag har tagit ett blandkärl (pappmugg) hällt i vatten motsvarande den mängd bas jag vill ha. Stoppat i en omrörningspinne i muggen och markerat vattennivån med en penna på pinnen. Sedan i med vatten motsvarande rätt volym av härdaren och markerat den nivån på pinnen.

Sedan för man över markeringarna på ett gäng pinnar så har man volymerna klara. I med en pinne i en mugg och häll i bas och härdare till respektive markering och rör om.

 

NM tror jag anger i viktdelar. Då är det smidigt med en våg som kan nollställas efter att basen hällts i. Fast om vågen inte kan nollas funkar det lika bra att adera vikten av bas och härdare när härdaren skall i.

 

Eftersom tillverkarna anger lite olika gällande vikt eller volym är det bra att läsa hur de vill att man blandar. Med epoxy är det noga med blandningsförhållandet och att man rör om riktigt ordentligt. Missar man här kan man åka på att riva bort och göra om.

 

Jag kom på att jag kanske låtit lite väl självsäker men jag är verkligen ingen form av expert på detta utan är bara en glad amatör med begränsad erfarenhet. Det jag skrivit är hur jag tänker. Det finns andra på forumet med sjukt mycket mer erfarenhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy