Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
Gäst Hummern

Propellerstigning på E-Tec

Rekommendera Poster

Gäst Hummern

Har en Corall 6000 med en Evinrude E-Tec 90. Funderar på att byta propeller för att krama ur allt som går i fart och samtidigt få ner varvet en aning. Propellerstorleken är nu 13 3/4 15(aluminium), och motorn varvar ca 5500 = 35 knop, Rek motorvarv är 4500 till 5500. Är det någon som vill ge mig några tips? Räcker det att höja stigningen till 17 månde? Sänker en stålpropp i samma storlek motorvarvet/höjer farten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i den omvända situationen...har sjutton i stigning och 5000rpm. Jag tror du har det optimala. Har du bytt propeller nu och vill bli av med 15:en? PM isf så köper jag den av dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På med en 17tum ,

Jag har en texas 580 med en 115 e-tec 19 tum (17 tidigare)45knop sänkte varven med 400varv ökade farten med 4 knop

till salu 17 tum rostfri (ny )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan hjälpa dig med en propeller du ska ha en 13x19 av mina,

du behöver ej större diameter pga båtens storlek men jag skulle gå upp till 19 på min.

hör av dig om du är intresserad.

info@marindelsbutiken.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo en annan sak,det finns ingen annledning att sätta på en rostfri dyr sak,båten är för lätt för att den ska göra den nyttan och priset för dyrt.

Lycka till

post-6840-1394235274,0737_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med, om man ökar Max med 2-4knop och marshfarten med lika mycket så hade jag bytt. Priskillnaden kan inte vara mer än 5 kkr och det Tjänar man in på 1-2 sommrar. Det är ganska kul att åka 4 knop snabbare.

Mvh

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

absolut! men en rostfri gör absolut skillnad mot aluminium men det finns andra propellrar som ger samma effekt och vissa fall bättre en rostfri.

Ta Piranha tex (har gjort tester själv)

gav samma effekt med toppfart som rostfri men bättre ax en rostfri pga viktskillnaden.

en rostfri mot alu så sjävlklart rostfri.

Jag kör själv med en Piranha 4-blad 14x22 på en båt som väger 3,8 ton med en big block

på 380hk och 290 sp drev.

jag provade en 3 bladig rostfri 14,5x23 toppfarten ökade med 0,3 knop men i ax var piranhan betydligt bättre.

det jag menade med förra inlägget är att en lätt båt med mindre motor kräver inte en rostfri pga den ej orkar flexa en alu propp.hade den varit tyngre så behövs styvheten.

Angående priset jag håller med,det är värt varenda krona!!

Men varför betala mer för en propeller som inte är bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är Piranha som tillverkar Verton propparna till volvo pentas   xdp och dps drev.

post-6840-1394235274,1166_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...