Jump to content
Saturday 06 March 2021
Sign in to follow this  
Ruskpricken

Häckroder-Fingal

Recommended Posts

Hallåj därute.

Nu är det min tur igen med en annan fråga.

Har kollat en del båtar, Tur80 samt Vega, å några till som har bygts om till häckroder.

Nu har jag snöat in mig på att bygga om Fingaln med häckroder. Ni som har försökt backa med de här båtarna vet nog varför.

Men största fördelen å behovet för mig är att jag vill kunna häkta av rodret å sedan frysa in båten vid bryggan. Den nuvarande konstruktionen riskerar att frysa sönder, dels roderbladet, den rymmer bortåt 1 liter vatten, dels själva röret för hjärtstocken samt infästningen av röret. Sittbrunnsdurken ligger bara nåra cm över vattenlinjen å röret är alltid fyllt med vatten.

 

Funderingarna jag har är hur mycket kommer laterplanets ändring påverkas? Mindre lovgirigt men hur mycket? Samt, jag skall ju ta bort det gamla rodret helt efter att ha provat nya häckrodret å plugga hålet för hjärtstocken. Då blire ännu större ändring,. men det är kanske bagateller i sammanahanget?

 

Själva rodret å allt där har jag inga direkta frågor om. Däremot tänker jag göra det som på katamaraner, uppfällbar. Nedre fästet klämmer bara lite så kör jag på en sten så fälls rodret upp. Eller om jag missar ett fiskenät.

 

Däremot funderar jag på hur mycket det kommer att ventilera, spadroder med lite balans i framkant. Eller skall man ha en skädda så strömningen blir bättre?

 

Synpunkter på detta? Gärna från er åsså som har byggt om,  skrivbord har jag själv att rådfråga 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte seglat Fin-Gal, och vet inte hur många som gjort det. Undrar därför hur pass lovgirig den är med originalroder? Vegan är ju duktigt lovgirig, och det slipper man tydligen med häck-rodret. 
 

Undrar också hur du avslutar kölen med borttaget originalroder? Jag hade övervägt att plasta en form som är ”vass” i bakkant, kanske till samma form ungefär som originalrodret. 

 

Vad gäller utbalansering så har ju min båt ett visst mått av utbalanserat, har inte räknat på hur mycket, 15% kanske? Skitbra vid hamnmanövrar, underbart vid segling och när man går i låg fart för motor. Men när jag närmar mig fem knop blir båtens beteende ganska ansträngande. Jag kan inte släppa rorkulten då, och det är väldigt små rörelser som gäller. Tar propellerströmmen tag i delen för om hjärtstocken kam jag inte hålla emot, orkar inte. 
Så - balansera inte ut för mycket. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Peter!

Just nu ser det ut så här...OM... jag skall ta itu med det hela......

 

eFixar ett nytt roder, obalanserat. Den nuvarande är ju inte heller  det.....Svetsar fästen mm i vanligt "järn". Sätter wirelås på akterstaget å lägger en hanfot av kevlar. Då kan nya rorkulten få plats å kan fällas upp

Lossar fästet för rorkultshuvudet å när båten skall sjösättas å hänger i kranen så lyfter jag bort rodret. Kan inte gärna gräva ett hål på kanske 1½ m bara för det. Pluggar hålet för hjärstocken både under vattnet å uppe i sittbrunnen innan hon släpps ner i plurret.

Om allt detta faller till belåtenhet efter lite seglatser å hamnmanöver så gör jag nya fästen i rostfritt nästa säsong samt plastar igen hjärtstockhålet under vattnet samt avslutar bakkant köl med en "avsmalning". Dock inte för vass-smal.Lläst nånstans om att det bromsar mer än om man har en liten kant. Fråga inte varför.

 

Att jag gör obalanserat beror på att jag vill kunna göra en skädda senare med runt urtag så som på nuvarande. Då slipper jag kanske Ventileringen som det heter så fint.

 

Men sen så är ju gubben inte nyfödd precis å har muskler som han tror han hade vid 25... så det bidde kanske en fingertutt till slut? Men med lite "heja på" från er så kanske det blir av. Vi får se.

 

Tack för input.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här ser läget ut just nu. På måndag skal jag svarva till en ny bussning som hjärtstocken skall lagras i samt en "plast"-skiva som glidlager, trycklager, teflon tror jag det är.

Så rodret blir kvar som tidigare å jag bespar mig en massa jobb. Lägger jobbet istället på att ta upp båten så slipper jag sova oroligt för en ev frysrisk.

 

Men alltid kul att tänka å vränga å vrida på olika lösningar å sånt, håller en igång. Å rätt som det är så blir något av til slut.

 

 PS Klaga inte på särskrivningen av plastskiva. Det har trots allt en viss fördel även om det är skillnad på en sjuksköterska å en sjuk sköterska, såna har vi idag i covidtider.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad innebär det - att du kompeltterar med ett häckroder som får lagringarna, eller att du enbart lagrar om det gamla rodret..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innerbär?

Alltså, ...jag har funderat å lagar alltså det trasiga å ingen ny häckroder. Tittade lite på mått å sånt nu när båter står på land, å det blir en oförsvarligt stort/långt roder om det skall vara djupt nog å inte gå i luften i vågorna. Å så blire en väldigt lång stycke som är fristående så att säga å det kräver kraftgare hjärtstock än jag trodde från början.

Så slutsats, laga det trasiga å ut å segla istället för att fixa båt.

Däremot önskar jag fortfarande ett "doghouse"/sprahood el likn. Har tomten tomt i sin säck?😧

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Har tomten tomt i sin säck?😧

Det hänger helt och hållet på om man varit snäll under året. 🤭

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy