Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Promisekeeper

Läckspänning..?

Rekommendera Poster

Hej!
En fundering...
Håller på att installera diverse navigation, larm mm i båten och när jag skulle kontrollera vilken brytare  en fördragen kabel kom från mäter jag till 13,5(laddare på) med brytaren på och 0,8V med brytaren av. Någon som har en idé om varför jag har kvar 0,8V mellan avslagen brytare och jord..?
🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Digital multimeter?

Finns det någon sådan där USB= laddare i närheten som stör instrumentet? Har du fortfarande 0,8V med den röda mätsladden oansluten? Är instrumentet inställt för att mäta likspänning, DCV eller =V?

Billigare multimeter låter sig ibland luras av störningar runtikring.

Prova att mäta med olika mätområden, om du har tillgång till en gammal analog mätare så testa vad den ger. Prova också att ansluta den svarta mätsladden, minus, någon annanstans.

Om detta ger samma resultat bryter din strömbrytare inte korrekt, det kan vara fukt eller något annat i den. Prova en annan strömbrytare.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja, jag har en ganska dyr Fluke tångamperemeter/multimeter som mäter både av och dc.

Jo, det sitter nog en USB laddare i ett cigg uttag men inte på sen säkringen..?

Jag vet tyvärr inte vad det står på vredet där jag mätte då mätaren är kvar i båten... Ska kolla i morgon. 
Tar jag bort någon av mätsladdarna blir det mer eller mindre noll. Har inte provat mot något annat. 
Har en Battman som visar 0.0A så det verkar inte finnas någon förbrukare.

Mäter vidare i morgon eller så!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon signal-LED-lampa i strömbrytaren som det passerar ström genom. Då kan det kanske bli spänningssatt på någon bakväg med en låg spänning men som tar så lite effekt att det inte är mätbart i battmetern. 0,8 volt ligger ju i trakten av diodförlusten. Signal-LED-lampor matas ofta en annan väg än "huvudvägen" till strömbrytaren.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Lintott:

Finns det någon signal-LED-lampa i strömbrytaren som det passerar ström genom. Då kan det kanske bli spänningssatt på någon bakväg med en låg spänning men som tar så lite effekt att det inte är mätbart i battmetern. 0,8 volt ligger ju i trakten av diodförlusten. Signal-LED-lampor matas ofta en annan väg än "huvudvägen" till strömbrytaren.

Ja där kan det vara en liten läckström, koppla ur den, om det finns en sådan och mät igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...