Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fredrik1968

Ruffmatta i tak släppt?

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen köpt en ny båt där inredningsmatta i ruff är relativt ny men den har släppt i delar av taket. Skulle vilja få lite tips på ideer hur jag kan göra lättast och hur jag får spänn uppåt under tiden limmet härdar? Gärna också tips på vad för lim? Tack Mvh Fredrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Fredrik1968:

Hej!

Har nyligen köpt en ny båt där inredningsmatta i ruff är relativt ny men den har släppt i delar av taket. Skulle vilja få lite tips på ideer hur jag kan göra lättast och hur jag får spänn uppåt under tiden limmet härdar? Gärna också tips på vad för lim? Tack Mvh Fredrik.

Du använder kontaktlim, men nackdelen med det är att du i princip får en chans, när du tryckt upp mattan sitter den där. Finns säkert bättre lim idag att tillgå. Men förr limmades mattorna med kontaktlim. Kan kanske även funka med golvmattelim, men det hugger inte lika snabbt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev kossor:

Du använder kontaktlim, men nackdelen med det är att du i princip får en chans, när du tryckt upp mattan sitter den där. Finns säkert bättre lim idag att tillgå. Men förr limmades mattorna med kontaktlim. Kan kanske även funka med golvmattelim, men det hugger inte lika snabbt.

Du kan ju trycka ihop limytorna innan kontaktlimmet torkat, alltså blött i blött, då finns det en god chans att det går att justera. Jag hade för något år sedan ett liknande problem, då gjorde jag så och tryckte upp inredninsmatta med en stämt, en sådan där man har när man monterar tatskivor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du kan ju trycka ihop limytorna innan kontaktlimmet torkat, alltså blött i blött, då finns det en god chans att det går att justera. Jag hade för något år sedan ett liknande problem, då gjorde jag så och tryckte upp inredninsmatta med en stämt, en sådan där man har när man monterar tatskivor.

Jag minns när det skulle limmas på Ockelbo Dc 21 orna, då fanns kontaktlim på aerosol,det sprutades ut  på klädsel och skrov, väntade, och sen smack dit med det, men du fick vara mycket noga med att lägga klädseln rätt annars så blev det inte så bra.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Fredrik1968:

Hej!

Har nyligen köpt en ny båt där inredningsmatta i ruff är relativt ny men den har släppt i delar av taket. Skulle vilja få lite tips på ideer hur jag kan göra lättast och hur jag får spänn uppåt under tiden limmet härdar? Gärna också tips på vad för lim? Tack Mvh Fredrik.

Vi har ju en limexpert här på Maringuiden @Caribic410 hör med honom om han vet något riktigt bra lim. Det han inte vet om lim är nog inte värt att......😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Fredrik1968:

Hej!

Har nyligen köpt en ny båt där inredningsmatta i ruff är relativt ny men den har släppt i delar av taket. Skulle vilja få lite tips på ideer hur jag kan göra lättast och hur jag får spänn uppåt under tiden limmet härdar? Gärna också tips på vad för lim? Tack Mvh Fredrik.

Riktigt snygg båt btw du köpt, och välkommen till forumet alltid kul med nytt folk här. Lägg gärna upp lite bilder i tråden på båt och drivlina. Nidelv är fina båtar det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...