Pfors 0 Postad 5 September , 2020 Hej jag funderar på att köpa en Örnvik 500 commander och har några frågor. Går den stadigt i sjön ? Är mercury 75 tvåtakt vettigt ? Ska man välja en årsmodell där de flyttat ratten mot mitten ? Något att passa sig för eller någon utrustning som är bra att få med ? Tacksam för alla tips 😊😊 Med vänlig hälsning, Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljung_Gbg 28 Postad 5 September , 2020 (redigerade) Hej! Jag har en Örnvik 510 CLX-00 med 60 hp 2-takt som jag nyligen köpt. Det är samma modell som Örnvik 500 Commander utöver fuskteak tror jag. Jag har inga direkta tips eftersom jag inte sjösatt min ännu, men 75 hp är den största motorn båten är godkänd för så det blir nog bra. 60 hp som jag tror var ganska vanlig och enligt förra ägaren gör den ~25 knop. Den bör väl närma sig 30 knop med 75 hp? Jag är grymt sugen på en av de sista Evinrude 75hp-2020 som säljs nu... Jag hade valt en av de senare årsmodellerna med ratten i mitten. Enligt förra ägaren till vår båt brukade han stå något till vänster om ratten då han upplevde att båten lutade något annars. Och nej tyvärr hade jag inte möjlighet att provköra båten innan köp, men priset motiverade det. Redigerad 5 September , 2020 av Ljung_Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljung_Gbg 28 Postad 5 September , 2020 Ett hamnkapell är förresten ett bra tillbehör! Min hade tyvärr inte det så det ska fixas under vintern. Fö heter samma modell Quicksilver 500 Commander/CLX utomlands, så söker du på det hittar du fler tips, bilder mm! Ett bra tips på utrustning som jag tror är ovanlig i Sverige är en Bimini. Jag överväger detta projektet för vintern 🤗 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser