Jump to content
Friday 21 June 2024
Holsson

Propeller

Recommended Posts

Hej 

Som ny medlem tänkte jag konsultera all den klokskap som finns här 

Vi har lite oplanerat blivit med båt och dessutom en motorbåt 

Som gammal för detta seglare är det en stor sak

Vi köpte en Fjord 21 DC från 70-talet någon gång i den sitter en nyrenoverad Mercruiser rak 6:a chevy250 och ett Alpha One drev

Problemet är att motorn inte varvar ur och att den är väldigt seg upp i planing , maxfarten ligger runt 17 knop 

Förmodligen är inte propellern anpassad för vare sig båt eller motor 

Min fråga är var börjar man, hur får man koll på vad det är för prop som sitter på , den är svart och verkar vara i aluminium 

Hur ska man veta vad man ska börja med 

Tacksam för alla tankar i frågan 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att leta instansade nummer på propellern, siffrorna talar om vad det är för stigning på den.

Utan dessa är det svårt att veta var man ska börja för att hitta rätt. 

Vad är det för effekt på motorn och utväxling på drevet? Alpha 1 finns med olika utväxlingar men jag tror 1:1.6 är vanligast. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej 

Jag har ingen aning om utväxling men motorn är på 165 hk 

Kan man se på drevet vilken utväxling ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Holsson:

Min fråga är var börjar man, hur får man koll på vad det är för prop som sitter på , den är svart och verkar vara i aluminium 

Som gusvo085 skriver, normalt så är propellerns storlek och stigning instansat i propellern. Börja med att kolla där. Är det 3 eller 4 blad?

 

Vad varvar motorn idag och vet du motorns maxvartal/WOT range?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utväxlingen står på dekaler på drevet, vanligen under bottenfärger :) dekaler sitter på styrbord, övre delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklast är ju att först ta reda på stigningen på befintlig propeller. Sedan säger tumregeln att motorns maxvarv ska öka cirka 200 rpm för varje tum som man minskar stigningen på propellern.

 

Som redan skrivits så brukar stigningen vara instansad i propellern. Man kan få skrapa bort färg för att kunna läsa siffrorna. Om propellern är lika gammal som båten så måste man antagligen dra bort ytterligare 1-2 tum från stigningen om man köper nytt eftersom modernare propellrar har en effektivare form så att de "slirar" mindre i vattnet. Det vet jag av egen erfarenhet.

 

Om du köper propeller från en bra firma så får du byta utan kostnad om du köpt fel stigning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en gammal båt och motor , varvräknaren funkar inte men det märks att den inte varvar ur  som den ska. 

Det är en trebladig propeller som nog är i aluminium för den är ganska kraftig i godset 

Ska kolla om det finns några dekaler som visar utväxlingen . Återkommer i frågan 

Skulle helst ha en fyrbladig propeller när jag byter 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte originalmotorn i båten 

Tydligen har någon satt i denna motorn som ska vara renoverad för några år sedan men det är en gammal motor. 

Drevet hör nog ihop med motorn 

Om jag förstått det hela rätt så har det varit en BMW motor i från början.

Ska ut till båten imorgon , ska kolla efter ledtrådar då 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laga varvräknaren eller koppla in en extern varvräknare på tändspolen så att du jobbar med fakta istället för gissningar. 

 

Det är varken dyrt eller svårt att fixa till en varvräknare på en gammal bensinmotor. 

 

Varvräknaren är nog det viktigaste instrumentet i en motorbåt.

Edited by Eld-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...