Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Holsson

Propeller

Rekommendera Poster

Hej 

Som ny medlem tänkte jag konsultera all den klokskap som finns här 

Vi har lite oplanerat blivit med båt och dessutom en motorbåt 

Som gammal för detta seglare är det en stor sak

Vi köpte en Fjord 21 DC från 70-talet någon gång i den sitter en nyrenoverad Mercruiser rak 6:a chevy250 och ett Alpha One drev

Problemet är att motorn inte varvar ur och att den är väldigt seg upp i planing , maxfarten ligger runt 17 knop 

Förmodligen är inte propellern anpassad för vare sig båt eller motor 

Min fråga är var börjar man, hur får man koll på vad det är för prop som sitter på , den är svart och verkar vara i aluminium 

Hur ska man veta vad man ska börja med 

Tacksam för alla tankar i frågan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att leta instansade nummer på propellern, siffrorna talar om vad det är för stigning på den.

Utan dessa är det svårt att veta var man ska börja för att hitta rätt. 

Vad är det för effekt på motorn och utväxling på drevet? Alpha 1 finns med olika utväxlingar men jag tror 1:1.6 är vanligast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag har ingen aning om utväxling men motorn är på 165 hk 

Kan man se på drevet vilken utväxling ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Holsson:

Min fråga är var börjar man, hur får man koll på vad det är för prop som sitter på , den är svart och verkar vara i aluminium 

Som gusvo085 skriver, normalt så är propellerns storlek och stigning instansat i propellern. Börja med att kolla där. Är det 3 eller 4 blad?

 

Vad varvar motorn idag och vet du motorns maxvartal/WOT range?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utväxlingen står på dekaler på drevet, vanligen under bottenfärger :) dekaler sitter på styrbord, övre delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är ju att först ta reda på stigningen på befintlig propeller. Sedan säger tumregeln att motorns maxvarv ska öka cirka 200 rpm för varje tum som man minskar stigningen på propellern.

 

Som redan skrivits så brukar stigningen vara instansad i propellern. Man kan få skrapa bort färg för att kunna läsa siffrorna. Om propellern är lika gammal som båten så måste man antagligen dra bort ytterligare 1-2 tum från stigningen om man köper nytt eftersom modernare propellrar har en effektivare form så att de "slirar" mindre i vattnet. Det vet jag av egen erfarenhet.

 

Om du köper propeller från en bra firma så får du byta utan kostnad om du köpt fel stigning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal båt och motor , varvräknaren funkar inte men det märks att den inte varvar ur  som den ska. 

Det är en trebladig propeller som nog är i aluminium för den är ganska kraftig i godset 

Ska kolla om det finns några dekaler som visar utväxlingen . Återkommer i frågan 

Skulle helst ha en fyrbladig propeller när jag byter 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte originalmotorn i båten 

Tydligen har någon satt i denna motorn som ska vara renoverad för några år sedan men det är en gammal motor. 

Drevet hör nog ihop med motorn 

Om jag förstått det hela rätt så har det varit en BMW motor i från början.

Ska ut till båten imorgon , ska kolla efter ledtrådar då 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laga varvräknaren eller koppla in en extern varvräknare på tändspolen så att du jobbar med fakta istället för gissningar. 

 

Det är varken dyrt eller svårt att fixa till en varvräknare på en gammal bensinmotor. 

 

Varvräknaren är nog det viktigaste instrumentet i en motorbåt.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...