Jump to content
Sunday 11 April 2021
Muggevvigge

Fem frågor med hopp om feedback!

Recommended Posts

Hej alla!

 

Som förstagångsägare av en gammal träbåt läser man allt som går på nätet. Mycket kommer från er med er enorma kunskap, vilket är oerhört tacksamt för en nybörjare. Jag har kommit en bit på väg med skrapandet och slipandet, men nu börjar också frågorna komma om fortsättningen. Mycket går tacksamt att läsa i gamla trådar, men jag tänker att material och verktyg kanske förändras och utvecklas med åren, även om det just inom träbåtsvärlden vara det gamla som funkar bäst. Hursomhelst, följande frågor har jag:

 

1/ När det kommer till behandling av träet, är det rätt uppfattat att betsa, olja och sedan fernissa? Jag vet att många avråder från att fernissa t.ex. däcket då det lätt blir halt, men jag tycker det är så jäkla snyggt! En del i detta är att jag egentligen vill ha själva däcket där det är nåtat i en ljusare färg än övriga båten som jag vill ha riktigt mörk. Som jag har förstått det är det oftast en annan träsort, typ Oregon Pine ihop med mahognyn som ligger ihop då man gör så, men allt på båten verkar gjort i samma vackra röda Hondurasmahogny. Går det ändå att med bets få fram en ljusare ton i t.ex. däcket, tror ni? Eller ska man köra samma bets över hela?

 

2/ Lägger man någonting för att täta mellan borden ovanför vattenlinjen? Jag tänker att det kommer ju ändå i kontakt med vattnet, även om de delarna kanske inte ligger i vatten. Kanske samma som nedan?

 

3/ Jag har förstått att det finns en hel del mer eller mindre kladdiga produkter och metoder för att täta skrovet. Jag fastande för Bitumen. Rätt eller fel?

 

4/ Skrovet är idag målat med någon svart färg och det sitter en slags gegga mellan springorna. Läste någonstans att man inte ska skrapa ner botten till trärent, utan bara se till att allt ser schysst ut och sedan måla på igen. Men ska jag inte pilla ut den gamla geggan (Ettan?) Innan jag använder typ Bitumen? Hur vet jag att den färg jag målar nytt med funkar på den gamla? Tjärar man båtar nuförtiden eller är det dumt? Tänker att det har man väl gjort i 1000 år, men det kanske finns bättre metoder och medel nu.

 

5/ De nåtade däcken är tre. Ett i aktern, ett övre fördäck och ett nedre i fören. Det aktre ser tätt och fint ut i nåten. Jag har grovslipat och det verkar hålla ihop utmärkt. Behöver jag ändå nåta om, tror ni? Det övre däremot har jag tagit bort all nåt i, då det såg risigt ut och en del av träet rest sig någon millimeter. Jag har kört med nåtkniv och skrapa och fått det så rent det går i springorna och jag har skrapat och grovslipat och det ser bra ut. Vad lägger jag i som nåt? Det ska ju gå att lacka över, tänker jag. TEC 7 rekommenderar många, men det är väl inte idealiskt att lacka över? Förslag? Det vettigaste jag hittat verkar vara det billigaste, så då blir man ju misstänksam. Biltema Multibond. 

 

Det kommer mer frågor framöver, men det snurrar tillräckligt i skallen med dessa. Tacksam för all feedback, då detta är otrampad mark för mig, men det är fan så härligt med träbåt. Fast den ligger på land! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har själv inte så mycket massivt trä på min båt att jag kan svara på dina frågor, men tipsar om boken "Stora boken om träbåtsrenovering : grundtekniker, underhåll, reparationer" av Thomas Larsson. Om jag var du skulle jag skaffa den och göra som det står däri. Även om jag har lärt mig mycket via internet kan jag bli nipprig av att leta. Det finns för mycket motstridig och ovidkommande eller nästan vidkommande information och det tar sån jäkla tid att leta.

 

Jovisst, förresten, ang pkt 1: Jag skulle inte trixa med betsningen. Risk att den rinner under maskeringen någonstans etc. Du har den båt du har, arbeta med den istället för mot den. Du har säkert nog att göra ändå!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några bilder på dom detaljer du undrar över ökar chansen för att du ska få goda råd.

Om du vill ha ett mahognydäck ljusare än övrig mahogny så låt bli att betsa däcket men då måste det ju ha en jämn blek ton från början. Du vet väl att det krävs många (tio) lager bra båtfernissa för att få en yta som varar i längden +nedmattning och ett nytt lager varje vår. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjära är lika bra i dag som för 1000 år sedan men den hör hemma mest på enklare båtar och så förståss under durkarna inombords.

 

Det är skillnad på tjära och tjära som på Rolls Royce och Moskwitch. De billigaste sorterna är totalt vattenlösliga och duger inte till någonting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev heimlaga:

Tjära är lika bra i dag som för 1000 år sedan men den hör hemma mest på enklare båtar och så förståss under durkarna inombords.

 

Det är skillnad på tjära och tjära som på Rolls Royce och Moskwitch. De billigaste sorterna är totalt vattenlösliga och duger inte till någonting.

Tjära under durkarna inte i min båt!

Kladdigt och luktar. Det luktar gott i små och tillfälliga doser men man tröttnar när kläder och allt annat tar lukt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-12 vid 15:18 skrev Muggevvigge:

jag tänker att material och verktyg kanske förändras och utvecklas med åren, även om det just inom träbåtsvärlden vara det gamla som funkar bäst

När det gäller träbåtar gissar jag att det är nog inte så mycket som utvecklas med åren. De är ju ganska få så det finns nog inte så mycket driv i produktutvecklingen för just dessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-16 vid 23:08 skrev Rascal:

Tjära under durkarna inte i min båt!

Kladdigt och luktar. Det luktar gott i små och tillfälliga doser men man tröttnar när kläder och allt annat tar lukt.

 

Jag hade tjära under durkarna och på friborden på min träbåt och märkte aldrig att det skulle ha luktat mer än så jag nätt och jämt märkte det. Lättskött och praktiskt jämfört med modernare medel. Bra rötskydd.

 

Fast..... till saken hör att jag har aningen klent luktsinne så någon som har extremt välutväcklat luktsinne kanske skulle störas litet.

 

Bitumen är jag förresten skeptisk till på en träbåt. På morfars tid var det en och annan som försökte med bitumen eller koltjära för att få båten tät och det gjorde enligt gammelgubbarna att träet blev skört så borden sprack i landen.

Edited by heimlaga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy