Jump to content
Sunday 04 December 2022
CBK

Avgas in i båt

Recommended Posts

Min Nimbus 26 med B20 motor "drar in" avgaserna vid färd i c:a7-8 knop. Luktar illa för passagerare i de bakre regionerna.

Hur göra för att minska/få bort avgaserna in i båt?

Edited by CBK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen till MG!

 

Kör inte mellan 7 och 8 knop (alternativt köp en segelbåt). 😀

 

Det brukar vara svårt att påverka lufvirvlarna bakom båtar så om det inte är något läckage på avgasslangen så är det nog bara så det är.

 

Man skulle ju kunna tänka sig en spoiler av något slag, men hur den ska se ut för att funka får man pröva fram.

 

En fläkt som blåser in friskluft i akterhytten är nog mera effektivt och enklare.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, men har ingen Nimbus-ägare stött på liknande problem?

Ibland kör man ju lite saktare och då vill man ju slippa avgaserna. Avgasröret går ju ner i vattnet men avgaserna letar ju sej snabbt upp. Kanske förlänga avgasröret, säg 300 mm ut i vattnet?

Tacksam för synpunkter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en gång en Nimbus 2700 med en dieselmotor i.

Samma problem, det gick sällan att ha öppet kapellet där bak.

Jag förlängde avgasröret med ett avloppsör av PVC, som jag bara stoppade in i ”avagashålet” och sedan skruvade jag fast röret ytterst under badbryggan. Det blev mycket bättre, men det kunde fortfarande komma in avgaser i båten. Främst så blev akterspegeln och gummibåten inte längre lika sotiga av dieselavgaserna, så det var ju en klar vinst iallafall.
Gissningsvis har dessa båtar en form som gör att det blir ett visst baksug bakom båten som lätt drar in avgaserna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min winga 25 gör likadant ibland, det beror på hur vinden ligger. Men det går alltid att experimentera lite med kapellets öppningar så slutar det. Öppna ena eller andra sidan, funkar inte det får man stänga bak eller fälla ner hela kapellet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev CBK:

Ok, men har ingen Nimbus-ägare stött på liknande problem?

Ibland kör man ju lite saktare och då vill man ju slippa avgaserna. Avgasröret går ju ner i vattnet men avgaserna letar ju sej snabbt upp. Kanske förlänga avgasröret, säg 300 mm ut i vattnet?

Tacksam för synpunkter.

 

Är det med eller utan akterkapell? Jag fick intrycket av att du har problem oavsett om kapellet är uppe eller inte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt kapell är nere och då upplevs problemen.

(Har aldrig kört med kapellet uppe)

656e26f5-2337-4d0c-bb45-f559d88170ab[671].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

Är det med eller utan akterkapell? Jag fick intrycket av att du har problem oavsett om kapellet är uppe eller inte?

För mig var det oavsett vilket. Men självklart mer avgaser i sittbrunnen med kapellet nere eller öppet baktill. Sedan var det ju det där med vindriktningen relativt båten. Klart att det blåser in när man har vinden akterifrån.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en Nimo 27, med snarlikt utseende. Den suger också in avgaserna fast att jag har ett drev, det avgasröret sitter ju långt bakom och under vattenytan. Så det blir att köra med stängt kapell eller helt öppet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du någon lucka i fören föresten? Även det funkar på winga 25an. Att öppna den lite och ha kapellet öppet bak. Kan funka med takluckan över styrplatsen med. Det gäller ju att få luften att vilja gå in någon annanstan än bak. Så vänder luftriktningen i båten och går ut i aktern istället för in. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompisen hade en båt som gjorde så, den monterade vi in en "lucka" på framtill ner till kabin så hade han den öppen vid gång försvann fenomenet. Dvs det blir drag genom båten och ut bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...