Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Nyborjare

Mv-Marin fc 6600 någon ?

Rekommendera Poster

Någon här på forumet som äger en sådan  eller har erfarenhet att dela med sig ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har en så'n med en 150-hästars Suzuki. Inköpt sent förra säsongen men nu har jag hunnit med några turer och provat den. Är nöjd, den går fint! Något särskilt du undrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett den på mässan i Göteborg och vi är väldigt sugna på den. Hade en Ryds 20DC i några år men den var lite väl spartansk för en veckas båtsemester. Hur är MV Marinen att vara ute med en vecka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testades i Båtnytt nr 8 2007.
Bra lovord, lite trång men det får man räkna med i den storleksklassen.

Snygg (enl testaren)
Godkänd bullrnivå
Bred dubbelsäng i fören
Separat toalett

- Trång för 4
- Skrovet tuggar i höga farter
- Diskhons placering
- Få uteplatser

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testet fångade en del men inte allt tycker jag, t.ex. lyfts inte akterkojen fram som gör båten speciell. Ett barn plus en vuxen sover bra där och ger att man kan ha fyra bäddplatser utan att fälla dinetten. Bekvämt att kunna ha dem bäddade hela tiden och dinetten tillgänglig. Även större större båtar som t.ex. Finnmaster 7050/7600, Bella Falcon och Yamarin 74C kräver att dinetten offras för att få ihop fyra bäddar. Har inte varit ute en vecka i sträck ännu men siktar på det under juli. Kommer nog att kräva lite ordning och reda men det ska gå ;-)

Mer angående testet så har jag passerat 37 knop utan att känna av det tugg som beskrivs, den gick fint men då låg ytan också spegelblank.

Har signalkabel från motorn till GPS'en för att kunna läsa motordata som t.ex. bränsleförbrukningen. Jag kommer ner till ca 1,1 liter/sjömil (då motorn blivit ordentligt varm) precis som i testet. Den marschar bränslesnålast vid 23-24 knop på ca 4200 varv. Förbrukningen ökar förvånansvärt lite på högre hastigheter, går att ligga över 30 knop på ca 1,3 l/nm.

Förstår kommentaren om diskhons placering men den är rätt vanlig t.ex. Aquador 23 HT/DC har likadant. Diskhon är ju skrymmande på djupet så genom att placera den bakom spisen får man fler tillgängliga lådor, både på mv-marin 6600 fc och andra med pentryt under stolen.

Däremot kunde man kanske kommenterat att man måste vika upp stegen för att komma in på toan. Lite opraktiskt och jag har en gång blivit fast därinne då sonen fällde ner stegen med mig därinne ;-) Arrangemanget funkar ändå hyfsat vid övernattning eftersom stegen helt uppfälld ger mest plats i båten så det är så den får stå nattetid.

Ett par däcksstolar av regissörstyp som inte tar inte så mycket plats ger att man får fyra uteplatser på akterdäcket. Det kan bli en rätt mysig punschveranda, speciellt med kapellet uppe utan sidodelarna.
/Per



Senast ändrad av peha | 25 juni 2008 | 13:58

post-29132-1394235524,5426_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter fram denna tråd - Peha, något nytt att tillägga nu när vi även summerar sommaren 2008? Tycker också att din båt ser kanon ut, har bara skådat den från utsidan ännu, men bilder säger ju en del om insidan med..... Några nya erfarenheter?

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke,
Ja, varje säsong ger en nya erfarenheter, speciellt med ny båt. Längsta turen gjordes ut i skärgården och Roslagen med fruga & två barn i ca två veckor inklusive mellandning i en stuga några dar. Blev ganska precis 350 sjömil (från Uppsala via Slussen, Rödlöga, Väddö, Gräsö, Örskär o sen tillbaka). Tur med vädret hade vi men jag lyckades pricka en grynna Skrikandesoch blev tvungen att investera i ny propeller och propelleraxel. Som tur var var farten låg och själva båten klarade sig helt men... Vi var rätt långt ut i ytterskärgården men kunde iaf puttra in till Anderssons båtvarv på Norra Stavsudda. En annan ny erfarenhet var att behöva jaga ut en snok som hade krupit in under motorkåpan... Tungan

Båten har dock funkat mycket bra även i praktiken för fyra personer, smidigt att ha fyra bäddade sängplatser hela tiden utan att behöva bädda dinett eller soffa varje natt och att båten inte är så stor gör det lätt att hitta naturhamn (om man nu passar sig för grynnorna förstås...). Dörren och gången fram gör det suveränt smidigt att gå iland och den hamnar förvånansvärt ofta i exakt rätt höjd för landgång, både på bryggor och klippor. En sak som jag ändå verkligen saknat är bogpropeller, båten tar en del vind och är inte tung så vid kraftig sidvind i gästhamnen kan det vara lite väl trixigt... Bogpropellern är dyr i standardprislistan men det går nog att förhandla, alternativa montörer finns ju.

Den går iaf mycket fint, stabilt utan överraskningar och oftast suveränt mjukt även om viss krabb sjö från fel håll kan göra det lite skumpigt. Över långtrippen (350 sjömil som sagt) i alla farter drog den 1,25 l/sjömil i snitt. Jag har inte bottenmålat utan bara behandlat med TCnano, tvättade av botten manuellt med cyklop & svamp efter ett par dagar och sänkte då förbrukningen i marschfart med 20%. Om jag hade gjort det från start så kanske snittförbrukningen blivit lite lägre, ska också pröva en finare olja nästa säsong. Kanske drar den också mindre då när den blivit ordentligt inkörd, återstår att se.

Nu är den iaf upptagen och inkapslad och man kan i lugn och ro gå runt på båtmässan, ser fram emot det. Kanske blir det lite lugnare där i år, de stora båtarna är nog trögsålda under finanskrisen. Tror att mv-marin kommer att levereras från andra återförsäljare nästa år med Mercury istället, som i Finland. Det verkar som Suzuki Sverige och mv-marin avslutat sitt avtal med varann, vi får se vad det innebär.

Mvh, Per

post-29132-1394235672,9245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahaja - då har man varit på Båtmässan i Götet....  vad skulle jag där o göra?! Flört
Fick för första gången tillfälle att verkligen kolla in MV-marin 6600 fc i praktiken.
Vilken kalasbåt det verkar vara - frugan är helsåld, och jag är ännu mera sugen på att byta!
Ska se om jag får möjlighet att provstyra en fram på vårkanten, verkar ju finnas en del hemma hos handlarna. Det var helt klart värt resan, bara för möjligheten att klämma och känna på denna pjäs! I övrigt var det inte så mycket spännande tycker jag, Ryds nya 20DC var väl inte så spännande som jag hoppats....

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jocke,
Kul att du gillade båten i verkligheten också, tror inte att du skulle besviken vid en provkörning på vatten heller... Sen är det ju naturligtvis en båt som erbjuder fler möjlighter än den du har idag, personligen tycker jag att det är pricken över i'et i båtlivet med långturer och övernattningar. Ändå tar den inte bort möjligheter, den är inte större än att man tar sig ut själv en kväll efter jobbet.

Tror att det går att göra en riktigt bra affär just nu med en Suzuki på akterspegeln eftersom Merucry har tagit över agenturen. Man ska väl inte göra reklam här men jag såg att Jannes Marin & Fritid i Gävle hade otroligt bra erbjudanden på Blocket och de är schyssta, min bror köpte en AMT 200 DC där förra året och de skötte sig mycket bra.

Det börjar ljusna och sjösättningen är bara 2-3 månader bort... innan dess blir båtmässa även för mig men i Stockholm då. Har tänkt att montera in någon form av ljud&bild-utrustning till dess, vi får se vad det blir. Man kommer säkert på ett antal andra små grejor också efterhand... men det är roligt att vara kreativ med små förbättringar här och där.

Hälsningar, Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skulle gärna vilja få tag i testet i Båtnytt 2007 nr 8.

Någon som vet var man kan få tag i det?

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... nej, testet finns inte med på listan över de som går att köpa från Båtnytt. Kanske om man mailar någon i redaktionen. Annars delades det här testet ut av Suzukihandlarna på mässorna förra året, de kanske har nåt kvar. Kolla med Astons Sjöbodar eller Jannes Marin & Fritid.

Om man är finskspråkig Obestämd så finns det också ett test att läsa på den här länken: http://www.mv-marin.fi/fin/pdf/6600_testi.pdf

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter fram denna igen... Angående motordata, Peha - vilken GPS har du? Och vad behövs för att ta ut detta från en Suzuki, är den NMEA2000 kompatibel?
Lite nyfiken, måste ju vara lite påläst när jag nu verkar vara spekulant på ett likadant ekipage som du har... Skrattande

Några nya synpunkter och erfarenheter från denna gångna sommar?! Fungerar fortfarande att vara ute långturer med familjen? Och bränsleförbrukningen - någon skillnad i år?

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jocke,
Jag har alltså en Lowrance 522 GPS, kombinerad plotter och ekolod vilket är smidigt. Det är klart att skärmen gärna kunde få vara lite större men det funkar. Tror dock inte exakt den här modellen tillverkas längre. En motorinfo-kabel behövs för att läsa ut motordata som förbrukning, varv etc, kostade en dryg tusenlapp om jag minns rätt, och ja, jag tror den kommunicerar enligt NMEA2000.

Sommaren har varit bra, inga incidenter som grundstötningar etc, skönt!! Men lite händer ju varje år om man är ute en del, tycker att vissa andra båtar kunde vara lite försiktigare i gästhamnarna dock... hmmm. Det blev några skrap och ankarlinan har fått besök av propellrar m.m. Men, men... inget allvarligt som sagt Glad. Tycker själv att båten har varit lättare att hantrera i hamnarna den här säsongen, alltså även utan bogpropeller. Vet inte om det beror på att man lärt sig båten bättre eller om jag inte utsatt den för samma prövningar... En bogpropeller vore inte dumt i vilket fall!

Jag har ägnat mig åt att skruva in en stereo och en liten platt-tv med rund-antenn på takbågen. Mest jobb med stereon, det känns lite shaky att sätta sticksågen i båten och öppna för högtalare m.m. på ett antal ställen. Men det är klart man måste ha stereo Flört 

Var ute på en längre tur i södra skärgården i år, det blev nio nätter på raken och vi var fyra i båten. Det funkade bra men kräver nog att man inte är alltför brett byggd och har ordning på prylarna. Bra väder är heller inte dumt!

Har inte hållit riktig koll på förbrukningen i år, kalibrerade GPS'en och då hade den visat för mycket tidigare... Men eftersom jag inte bottenmålat så är det mest avgörande för förbrukningen att hålla rent där.

Hoppas det gick bra hos Jannes!
/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ooh jaa! Det gick alldeles utmärkt - innan vi skiljdes åt blev det affär på den sista MV 6600:an med en DF140 och en HDS5 från Lowrance.... Skrattande
Så nu sitter jag bara och väntar på nästa sommar! Suck...

Låter intressant att du monterat en TV, fanns ju redan originalmonterad stereo m.m. i den båt jag köpt - men TV var det första frugan började prata om. Tar gärna emot lite bilder och tips på hur du gjort din installation. Placering? Kabeldragning? Gillar även din ankarupphängning bak, den kommer jag ohämmat att planka!!! Flört

Låter bra att sommaren avlöpt utan allvarligare incidenter.

- Ni andra som har MV Marin 6600 FC, annat som ni gjort?! Tar tacksamt emot tips på förbättningar och eftermonterad utrustning som gör livet lättare... Cool

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort grattis!!! Bifogar en bild från i somras, där syns TV-antennen om man tittar lite närmare. Vi hörs nog vidare Flört

/Per

 



Senast ändrad av peha | 20 oktober 2009 | 21:09

post-29132-1394236130,8057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har monterat in landström med DEFA:s smidiga kontakt i fören. Det var ett helvete med dold kabeldragning efter styrbordssidan eftersom kabelrören på 60 mm inte går efter hela skrovsidan utan är bara i korta sektioner ???!!! (Spara produktionskostnader)

Jag har ocks monterat in en solcellspanel på hyttaket med regulator o batteriboxen i bak.

Har Ni Wallas spisvärmarlocket ? Hur funkar det ? Jag har en separator Webasto värmare inmonterad.

Mvh

 

Thomas Falk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att kabeldragningen för landström var ett h-e, ofta drar man sig för att montera just på grund av kabeldragningen... Solcell på taket låter intressant, har själv funderat på det. Har du någon bild på det montaget?

Jag har spisvärmarlocket och det fungerar bra men jag tror att om man har webasto-värmare så behövs det inte. Att jag valde det istället för webasto när jag köpte min båt var mest en kostnadsfråga, det är ju en väsentligt billigare lösning som fyller funktionen med värme men med webasto har du ju en defrosterfunktion också.

Välkommen i MV-klubben, Thomas. Vi har inte haft några aktiviteter men det är ett lämpligt forum för att utbyta erfarenheter.  Om vi blir många som har båten inte alltför långt ifrån varann så kanske det kan bli någon aktivitet också, initiativ är välkomna... Glad 

En erfarenhet som jag kan bidra med, upptäckt vid sjösättningen, är att jag lyckats spränga en toaventil under vintern (den stora till vänster ovanifrån). Jag missade att ventilerna (självklart) ska stå öppna under vintern och det hade tydligen blivit vatten kvar som sprängde kulventilen... Ska lämna in båten för motorservice på Huges (Pampas) i veckan och då får dem åtgärda även detta.
/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei. Jeg kjøpte en slik båt i 2009 og er veldig fornøyd. Stødig og god båt. Jeg har selv montert landstrøm, bogpropell,kjølskap,stereo, gps og nå skal jeg montere kapell. Er det noen av dere som ha r nærbild av festene for kapellet? Kapellet er orginalt kjøpt i Finland. Det enda som kan irritere nogot med båten er litt resonnanslyd fra nogot når båten kør fortare enn 25 knop, er det nogon som har erfarenhet ned detta, orsak osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nordmann, jag la till ett par bilder på kapellfästet i mitt fotoalbum här på Maringuiden, titta där. Låter som du har monterat en hel del, bogpropeller och allt smiley Har själv inte noterat något resonansljud vid 25 knop, däremot vibrerar en del beslag t.ex. låset för bakdörren som ju dock är enkelt att fixa med något dämpande som gummitejp eller packning.

Mvh, Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk Peha. Kapellet er nu montert og bilder å titta på var til god hjelp. Var viktig å borra de første hull på rett plats. Tykker det ble mer båt med kapellet på plats. Jeg får fortsette å jobba med å finna årsak til vibratsjoner når vi kør over 25 knop. Propeller har jag hatt inne for kontroll og balansering og den er nå 100% korrekt. Båten har varit slik helt fra den var ny i 2009 men det er ikke ofte vi kør så fort, dog vi har nå kjørt over 1300 nm mil etter vi kjøpte båten. Senast ändrad av Nordmann | 02 augusti 2012 | 13:54

 

Senast ändrad av Nordmann | 02 augusti 2012 | 13:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kapellet är trevligt med bra höjd. Kan bli som ett extra rum även om jag nästan alltid bara använder taket utan sidor.Låter som att du använt båten flitigt, 1300 nm är ju en bit...

Vi har precis varit i Stockholms skärgård en vecka, lite kortare tur än tidigare, ca 200 nm blev det denna gång. Allt gick väl men vi var nära grundstötning ett par gånger, måste skaffa bättre navigationsinstrument till nästa säsong. 5-tumsplottern känns liten och har problem både med kartuppdateringar och GPS-mottagningen. Jag använder också en iPad men där är kartan inte så bra så den fungerar mest för översiktsplanering.

wink Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu er det montert badplattinger fra båtsystem og jeg har under tilverkning en ekstra bensintank på 40 liter som monteres v-side bak i båten. Til sommeren blir det langtur på ca 800nm mil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takluckan går segt på min båt. Någon som har haft samma problem och lyckats lösa problemet?

Den glider på en plastlist där det ligger en tätningslist imellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft en mv 6600 nu i 4 sesonger Och håller på med Trolling fiske min båt är optimerad för detta och max utrustad även en massa specejal tillverkade delar eftersom jag har en plastfirma så har jag tillverkat en del själv tilll denna båt motrn tickade över på 3000 tim nu och det är bara vad jag har kört med den och jag bara av avgudar denna båt.

Takluckan vill gärna vrida sig så den gick upp men fixade det med en bredare plastlist

Jag har även kapat upp och gjort en konsoll så jag har integrerade instrument mm mm

 

post-10025374-1394237567,3139_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

28 nätter 500 sjömil första sommaren. Två barn 6-8år + två vuxna. Fungerade riktigt bra med tanke på storleken. Blir en isotherm 32l som extrakyl till nästa sommar. Mycket nöjd att vi hittade en liten bobåt med två kojer och bra med utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ble en lang ferietur sist sommer. Vi kørde over 1000nm og var 4 uker i båten. Den ekstra bensintaken som blev montert var vellykket. Nu i vinter har jag jobbet med at få tilverkat nye hylsor/gjennomføringer til dørren i front på båten. De orginale hylsorna ga lite rom for gode tetninger/pakninger. Derfor ble nya tilverkat og nu kan jeg bruke 1mm rustfria skivor og 3mm epdm pakninger slik at det blir utan lekkasje. De orginale pakningorna av nylon sprekker jo under påvirkning av sol-lys.

 

Vi trivs utmerket med denne båten:)

post-10022815-1394237800,2705_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ble en lang ferietur sist sommer. Vi kørde over 1000nm og var 4 uker i båten. Den ekstra bensintaken som blev montert var vellykket. Nu i vinter har jag jobbet med at få tilverkat nye hylsor/gjennomføringer til dørren i front på båten. De orginale hylsorna ga lite rom for gode tetninger/pakninger. Derfor ble nya tilverkat og nu kan jeg bruke 1mm rustfria skivor og 3mm epdm pakninger slik at det blir utan lekkasje. De orginale pakningorna av nylon sprekker jo under påvirkning av sol-lys.

 

Vi trivs utmerket med denne båten:)

Hej Nordmann,

 

Om det funkar bra får du gärna göra några till mig också. :-)

Nylonpackningarna har spruckit och det kommer in vatten från nedre handtaget när det regnar..

Tänkte försöka göra nya packningar på nåt vis, men det kanske blir svårt. Nåt tips?

 

/hw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har köpt en en -08 mv-marin 6600FC nu på våren. Med hurdana inställningar kör ni med mototrimm/trimplan. Hur går den mest ekonomiskt samt hur är styrförmågan bäst???

Hittils har jag kört mest med motorn helt nertrimmad och trimplanen vid behov...

Motorn en Mercyry Verado 135hp. Tycker den verkar segstyrd på någotvis. Kan bero på ovana förståss. Annars så är ju utrymmen fantastiska för en så liten båt!! 

Har nu kört ca 80 sjömil och är nöjd tills vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har köpt en en -08 mv-marin 6600FC nu på våren. Med hurdana inställningar kör ni med mototrimm/trimplan. Hur går den mest ekonomiskt samt hur är styrförmågan bäst???

Hittils har jag kört mest med motorn helt nertrimmad och trimplanen vid behov...

Motorn en Mercyry Verado 135hp. Tycker den verkar segstyrd på någotvis. Kan bero på ovana förståss. Annars så är ju utrymmen fantastiska för en så liten båt!! 

Har nu kört ca 80 sjömil och är nöjd tills vidare.

 

Har du rätt hydralstyrning? Upplevde samma problem när jag var ägare till en Flipper 630 OC med en Verado 135 -08. Även fast motorn vägde 227 kg så var den monterade med Baystar hydralstyrning vilket nog lämpar sig för lättare motorer under 150 hk . Jag upplevde den som ganska tungstyrd jämfört med min nuvarande Yamaha 225 som har Seastar hyrdralstyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blir sannolikt mer lättstyrd om du inte trimmar in motorn helt. Varför gör du det? Teoretiskt är det mest ekonomiskt att köra med motorn trimmad så att propellern är parallell med båtbotten i lägre farter, medan mer uttrimmning ger bättre fart och ekonomi vid högre farter. Trimplanen bör du använda så lite som möjligt då dessa bromsar och ökar därmed motstånd och bränsleförbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...