Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
50sman

Vatten i cylinder/cylindrar

Rekommendera Poster

Nu är föregående problem löst dvs att den dog när jag lade i växel. 

 

Nu har det blivit nya probelm :)

 

Var ute och körde igår en stund och det funkade. Den gick inte 100 men det begär jag inte av en motor från 1978 - kommer att ta ned förgasarna och rengöra dom om inte nnat för att jag skal veta att allt med soppatillförseln är 100.

Gav mig ut idag igen på en längre tur och till en början funkade motor OK.

Helt plötsligt började den ändra karaktär och innan jag hann slå av gasen så tvärdog den. Försökte jag starta rörde den sig inte alls utan man fick känslan av att typ pumpa ut luften ur en cykelpump. Det fanns ett icke komprimerbart material i cylindern/cylindrarna. Värmenyp är en annan tanke jag har men skvallerstrålen är stark och flödar fint - ingen prostataskvättning. Tror inte impellorn kan vara kass om man har en bra skvallerstråle - det är ju själva poängen med den :)

Efter 1 timme med elmotorkörning och trailer står den hemma igen.

Nu provade jag att starta den och då gick den igång men orent på en cylinder (minst). Jag lät den få gå en stund på handgas och sedan stängde jag av den. Tog ut stiften och cylinder 1 - svart. Cylinder 2 ljusbrun, cylinder 3 ljusbrun och , cylinder 4 var helt ren (jag har satt i nya stift igår) men fuktig. Det verkade mer vara vattenblandad bensin är ren bensin och det låg vatten runt kanten av hålet - nu kan jag inte svära på om det är vatten från körningen som har skvätt upp men den borde ha torkat pga av cylindervärmen.

4 ans cylinder sitter längs ned mot vattnet. det slog mig att när jag bytte stiften (som föregående ägaren hade bytt nyligen) så så själva 21 mm metallen lite anfrätt ut - kanske normalt då det skvätter upp vatten.

Det är ny bensin i ny tank så ingen vatten där.

Så! vad kan det vara för fel och var skall jag börja? Gelis har nämnt i min förra tråd att skiljekåpan (är det mantelkåpan?) kan vara sönderfrätt - flera bud på det?

Andra saker? Topplockpackning? 

Då den verkade "värmenypa" så har det genererats mer värme än normalt. Kan vatten i en cylinder göra det? Tänkte att smörjning blir sämre och friktionen ökar?

Gällande skiljekåpan - vad är det? Är skiljekåpan den del som sitter "uppe" på cylindern allra ytterst? Vad är det som händer om den är kass? Hur kan det göra att vatten kommer in i cylindrarna?

 

Nu börja nog många att skruva på sig och tycka att köp en ny motor men den kostar mer än vad jag har gett för båten och dessutom så gillar jag att mecka och ju mer jag meckar desto mer lär jag mig motorn. "CDI" boxen är bytt 2017 och startmotorn 2018 så det känns ändå som att den borde få en chans. Nu har jag gett upp att kunna få den klar under semestern så nu hamnar allt i ett annat tidsläge.

Sälja båten med trasig motor ger ju långt ifrån tillbaka några pengar så....

 

/T

 

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang topplockspackning så finns det ingen, så den kan du utesluta direkt. Finns inte heller något löst topplock. Cylindrar och toppar är i ett stycke. Det du ser är en mantel kåpa för kylvattnet.

På avgassidan sitter det en skilljplåt mellan avgaser och kylvatten. Dvs avgaser på ena sidan och vatten på andra,  det kyler avgaserna. Om det går sönder så kommer vatten in via avgasportar är i cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah! OK.

Är skiljeplåten den samma som mantelkåpa?

 

jag har lite svårt att tyda bilden men sitter den plåten på sidan av motorn?1598081097_SkiljepltJPG.JPG.9f6e3b814e68dec69128c263d468f7e8.JPG

Den här:

 

image.png.53ab38a5834bedb49bacefb7c51de137.png

 

Går den att ta bort när :

 

image.png.0107e7faad56906a30821ef2bbe11457.png

 

sitter kvar?

 

Tror du att den kan vara en orsak? Eller skall jag leta efter annat först?

 

//T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att det verkar som om man kommer åt alla skruvarna om man tar bort hållaren för gas/växelreglage (plus allt annat som är "i vägen").

Så nu avvaktar jag maestro Gelis svar innan jag sätter igång :)

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du ser på sidan av motorn är 22 på sprängskissen här ovan innanför den sitter skiljeplåten ( som säkert heter något annat ) 20 + lite packningar.

 

Det finns faktiskt ett ställe till där vatten kan komma in om vi pratar nedersta cylindern och det är nedre packboxen (tätningen) för vevaxeln.

Om det skulle vara så då har du jobb, ingen dyr del, men en satans massa jobb då motordelen (powerhead) måste lyftas av från riggen med all vad det drar med sig.

 

Innan du börjar riva i skiten, du är säker på att du har vatten i cylindern? Skvätter det ut om du kör på starten utan stift.

Jag menar slog det nästan tvärstopp så är det ju inte lite vatten vi pratar om, och borde synas om du gör enl ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog upp båten så jag får renovera min vattentunna och testa i mörrn :)

Nä! Det tog inte tvärstopp utan motorn började låta lite "råmig/slammrig" som en överhettad bilmotor och gå ned i varv innan tvärstopp. Jag fick känslan av värmenyp - om så kan man få det om man nu har en bra skvallesstråle?

 

Om nu skiljeplåten är kass - måste man köra med propellern för att konstatera eller räcker det med handgas så man får kylflöde?.

 

I'll be back.

 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker med friläge och lite handgas, så du behöver inte vara rädd för tunnhaveri😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga gällande kylning.

Jag har tittat igenom alla sprängskisser och som jag förstår det finns det ingen termostat och dyligt utan kylning sker enbart mha av impellorn som pumpar runt vattnet. Om det är så ställs det höga krav på impellorn.

Då skvallerstrålen har en liten diameter räcker det med flöde genom motorn. Frågan är om man kan bli "lurad" att trots flöde ur skvallerröret så är det inte tillräckligt?

Oavsett kanske man skall ta av den och checka status.

Kan kylsystemet bli "igentäppt"? Om flödet genom motorn minskar pga av "igentäppthet" så kommer vattnet ändå att tryckas igenom skvallerröret då den har mindre diameter?

Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det bli igensatt men inte vanligt. Anslutningen till skvallerstrålen på motorblocket är nära vattendumpen i avgassystemet så motorn är full med vatten om det kommer stråle. Man kan känna på strålen om vattnet är varmt, kan bli lite ljummet men absolut inte brännhett.

 

Kommer det vatten ur övre avgasutsläppet på riggen? Om ja så är det nog ingen fara med flödet.

 

Impellern är väl inte dumt att byta. Se till att få växelaxeln rätt vid återmontering av växelhuset Och fetta in splinsen på drivaxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar loss växelhuset så fort som jag är klar med förgasarna som jag nu har plockat ned :)

Tänkte som så att jag kan ju göra allt som inte kräver nya delar. Jag startar en ny tråd om förgasarna så vi kan hålla isär sakerna.

Gällande växelhuset. Är det "bara" att ta loss bultar och dra av växelhuset eller måste man hålla på och värma och dyl?

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe är bara att lossa skruvarna, men visst kan det sitta. Tänk på att det sitter en skruv under trimfenan.

Sedan kan drivaxeln sitta satan uppe i motorn, men din maskin är från sent -70 tal så den borde ha rostfri drivaxel. Det underlättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag startar upp det hela och filmar så får du/ni se hur det ser ut och om Ni kan dra några slutsatser.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även nummer 16 på skissen kan ha läck och går hjälpligt att svetsa ev bättre zinklöda . Vid tomgångskörning och vatten inträngning bånkar den isåfall till.   Många gånger tänkt att egentligen för att lägga timmar på att riva ner sönder ärgad motor  så bord man kunna köra i systemet med tätning.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lade upp en film nu och det är tydligt att det kommer in vatten i cylinder 4. Frågan är från vart och om det är lönt?

Om det är nr 20 så kan jag ge det ett försök för det verkar som om man kommer åt alla skruvar utan alltför stor ansträngnig men skulle det vara tätningen till vevaxel så...

 

 

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har tagit loss kåporna nu och jag förstår det hela med hur vatten kan ta sig in. 

Bilden säger väl det mesta och när jag tog loss skruvarna så var de 3 nedre "lösa" i jmf med de övriga. 

Verkar vid första inspektionen som om att kåpan är hel och att rotorsaken mer beror på gammal packning och att de 3 bultarna av ngn anledning har tappat sin "torque". 

Kan man göra rent med avfettning och slang om man efter sprutar med lite olja efter Tryckluft om jag snurra så kolven täpper till varje avgasutblås eller skall man inte röra björnen? 

 

IMG_20200808_162636.thumb.jpg.2624eac55813f54a1a223cf5620efffa.jpg

 

Skulle bli mycket förvånad om motorn inte går bättre efter att jag har fixat det här eller vad tror ni? 

Enda bekymret är att kolven och kolvringar ser lite "slitna" ut dock med komp i samma härad som de övriga 3 cylindrarna.

 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bromsrengöring och sen blåsilcone.    ev synvilla på videon: (samma gäller vid läcket som ser ut att vara vid tändstiftet på 4'an, gör rent smeta lite vid hålet kant mot manteln som troligen är lite genomfrätt håller många år.)     Blanda inte soppan så fet kör du inte hårt klarar den sig bra på 1,3%-1,5% men du ser ut att ha blandat 2%  byt även ut stiften till vanliga så blir den inte så känslig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Eile:

Lite bromsrengöring och sen blåsilcone.    ev synvilla på videon: (samma gäller vid läcket som ser ut att vara vid tändstiftet på 4'an, gör rent smeta lite vid hålet kant mot manteln som troligen är lite genomfrätt håller många år.)     Blanda inte soppan så fet kör du inte hårt klarar den sig bra på 1,3%-1,5% men du ser ut att ha blandat 2%  byt även ut stiften till vanliga så blir den inte så känslig. 

OK. Tack. Vad menar du med vanliga stift?

Hårt kommer den inte att gå dvs inga WOT repor i 20 min :)

Blåsilicone? 

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blå silikon 5926, 40 ml

ARTNR: 87618

Loctite 5926 för flexibla flänsar, bearbetade eller gjutna ytor, metall eller plast


Universell, flexibel silikontätning. Kan användas på metall, plast och målade delar. Tål vibration, termisk expansion och sammandragning.


Färg: Blå
Arbetstemperaturintervall: -60°C - +200°C
Styrka: Låg
Härdningsmetod: Fukt (silikon)
Förpackningsstorlekar: 40 ml tub, 100 ml tub   

 

Stift vanliga B9HS-10

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt avgasplåt och packningar. 

Provkörde i tunna och nu hår den rent och svarar bra på handgasen. Kanske att jag får justera lågfartsnålarna. 

Skall ge mig ut på vattnet i mörrn och köra "skiten" ur motorn dvs kombinera fullgas med lågfart, ligga och puttra och samtidigt mäta tempen på mantel och kylvatten. 

So far so good. 

Jag har i tunnan kört och stannat. Startat efter 10 min och den kickar igång direkt varje gång så jag är förväntansfull inför i morgon :)

/T

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ute och pressat i 59 min med toppfatt 51 km/hr typ 28 knop. 

Jag blandade WOT med mellangas och "puttring" och det fungerar, dock så är ju motorn från 78 så det är ju inte 4 takts surr men men i jmf med var jag började så kan man säga att nu fungerar motorn så bra den nog kan göra med 2 undantag. Den dog 2 ggr men startade direkt på handgas men inte choke. Innan den dog så hade jag båda ggr puttrar på låg fart båda ggrna. 

Nu så har jag båda förgasarna satta på 1 3/4 efter jag har rengjort dem. Plus att jag satte i BUHW2 stift istället för de BUHW som satt i så troligtvis surade den ned sig eller vad tror Ni? 

Jag skall prova med lite justering av lågfartsnålarna i morgon. Kanske den är känsligare att gå fett med nytt membran och rena förgasare. 

Så det finns hopp att den kan gå ännu bättre på lågfart. 

Positivt är att den rök i princip 0 (med 2 takt smått sett :)) och att den luktade väldigt lite bensin (vilket är mitt minne att mina kompisars båtar gör). 

Nåväl - all in all så gick det väl bra :)

Tror Ni att tändstift och lågfartsnål kan vara en bov till de 2 tjuvstoppen? 

Vid WOT fanns det inga tveksamheter utan den gick fullt utan tveksamheter. 

Jag mätte tempen och som varmast var det ovanpå svänghjulet -> 60C

På manteln och andra ytor låg det mellan 37 - 50 grader så det får man väl se som normalt.

Vy över min körning. 

IMG_20200812_202541.jpg.f7f6b235762892b3c23578487693bda4.jpg

Nu körde jag 1 timme och 2 landmil (typ 11 distans) och det har gått åt 18 L bensin. Är det normalt? 

 

/T

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid WOT? vad är det?    Kör med vanliga stift, ska du alltid åka lågfart som jag gör numera så ställ ner så skruvarna så mycket som möjligt så du inte kan ge fullgas direkt utan får mjölka på lite, där har du perfekt läge på inställningen.  Men hur är synkningen? se till att spjällen tar exakt samtidigt.   Flotörnivån är känslig om du planerar lågfartsmotor samt nålventilerna som finns med gummi top och utan.  Kör på 98 inte någon spritinblandad 95 finns tråd om detta "gummit sväller" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att vara tydlig. Nu var det en provkörning efter mitt slit med att få till den till ngt mer normalt :)

Mitt framtida körmönster kommer att se ut så här. 

Start ur hamn - tomgångsputter i 2-3 min. Sedan 3/4 gas ut till första fiskespotten. Sedan blir det 1/4 dels gas mellan de olika fiskeställen. Lite småtrolling emellanåt på lite över tomgång. 

Sedan in till hamn med 3/4 gas. 

Emmellanåt lite glasskörning med övriga fam i båt till badställen så fullgas blir det väldig sällan. 

Jag vill hellre ha en motor som startar och kan puttra "säkert" än en "speedbåt" så jag skall testa ditt råd. 

Hellre rent och säkert på lågfart än full patte :)

Gällande spjällen så är de nog inte ännu 100. Såg det efter att jag satte ihop förgasarna igen. De är väl 90% synkade men jag tänkte att jag får pula med det senare då jag ville få båten i sjön innan sem är slut (mest för fam så kan jag fixa med det i lugn och ro senare i höst) 

98 kör jag alltid i mina 2 takts. 

 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ställa lågfartsnålarna på känn man hamnar oftast i läget att motorn stannar antingen vid gasavdrag, längre tomgångskörning på friläge och stannar när växel läggs i eller stannar när man puttrat på lågvarv en längre tid och lägger i friläge.

 

Man måste labba med detta när båten ligger förtöjd vid brygga och tomgång med växel i.

När man får till detta så stannar inte motorn i något av fallen ovan, varvräknare är ett måste.

 

Dock ska man ha klart för sig att det är en 2-takt enl gamla konstruktioner och dessa gillar inte låga varv under längre tid oavsett stift och rätt inställda förgasare, dom samlar på sig olja i vevhuset. Ska man helt slippa driftstörningar så får man gasa ur motorn med handgasen med jämna mellanrum om man puttrar på låga varv under lång tid.

 

Men det är ju bara att gratulera efter alla trådar att det verkar lira nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Tack Gelis.

Då jag har investerat, och är nyfiken och gillar att lära mig saker, en hel del tid i den här motorn så vill jag givetvis lära mig mer så fler trådar lär komma :) .

Nu har jag koll på bränslesystemet nu när du beskrev att det är oljan som ackumuleras i vevhuset som är boven. Jag har just tänkt på varför en motor kan dö om den får lite för mycket bensin (givetvis spelar tändning, komp osv in också men givet att det är under kontroll).

Som en liten anekdot så fick jag igång min sons kompis moppe igår - mycket pga av vad jag har lärt mig under den här resan. Jag brukar ofta titta på Dangar Marine på Youtube och det var ett inslag där han beskrev the basic gällande 2 takt och några ord har klistrat sig. Motorn behöver bensin och gnista - mer i detalj - bensinångor i rätt proportion med luft - som i sin tur behöver komprimeras till rätt "tryck" - därefter behövs det en gnista vid rätt tidpunkt. Om de här 3 sakerna är korrekt så snurrar en 2 takt. Jag har aldrig sett på saken på det sättet tidigare trots att jag kan mecka igång alla mina 4-takts bilar.

En eye opener dvs blandning, komp och gnista - så enkelt - det här kommer att ge mig en ny infallsvinkel gällande alla bensinmotorer. Inget nytt kanske för de flesta men jag har egentligen vetat det fast fastnat i ett bakvänt tänk och nu har jag blivit "justerad" :) 

Nåväl! Gällande moppen så frågade jag vad grabbarna hade gjort; tvättat lite vårdslöst med vatten överallt, bytt tändstift, och försökt starta den under lång tid. Så jag applicerade mina nyvunna kunskaper. Får den bensin? Svar ja. Får den gnista? Svar ja. Har den komp? Svar nej. Vad grabbarna hade gjort när de bytte stift var att de hade inte använt momentnyckel så när de drog stiftet vågade de inte dra fast det. De tyckte att de drog hårt men när man drar nya stift så när man möter det första motståndet tror man lätt att den bottnar med det är ju brickan bara. När jag drog ur stiftet så var det kolsvart och blött ända upp till brickan - som jag misstänkte. Innan jag drog stiftet bad jag de att kicka och jag tyckte att det gick lite för "lätt"..

Trots att stift var nytt så var gapet 0.8 mm mot specad 0.6-0.7. Jag justerade ned det till 0.6 mm.

Lät sedan moppen stå i 30 min utan stift för jag misstänkte att den var toksur. Stop på soppakran och tömning av förgasare. Lite kickning då och då för att hjälpa till med att få ut de ev bensin rester som kunde finnas.

Efter 30 min i med stift som drogs med momentnyckel (24 Nm). På med bensin och sedan bad jag att de skulle kicka - jag märkte direkt att de hade större motstånd när de kickade till och motorn startade.

De hade även rört alla skruvar på förgasaren så de fick jag googla på - efter justering gick den som en dröm" enligt killarna.

Långt inlägg men jag hade gått bet på det om det inte vore för Er alla där ute som har hjälpt till med min motor.

 

Återigen - Tackar för all support -The treat on beer in on my side om Ni kommer ned till Skåne.

Vi syns i andra trådar (jag har ju massa med fler delar i motorn som bara väntar på att få krångla) och fram tills dess - Kör lugnt och njut av ångorna :) 

 

 

Redigerad av 50sman
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...