neubert 52 Posted August 3, 2020 Har köpt en båt med en AD41B där det sitter 2st 12V generatorer. Ena laddar startbatteriet och andra förbrukningsbatterierna. Varför väljer man att göra så? Är det bättre än att ha en skiljerelä och en generator? Tänker att det är större orsak till problem och hittar inga bra svar på frågan... Nån som kan belysa lite för och nackdelar med denna installation? /N Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lasse-L 271 Posted August 3, 2020 Även jag har tvenne generatorer i motorbåten En som bara laddar start, bogpropp/ankarspelets batterier. Den andra för alla annan förbrukning. Pajar den ena så är det bara att koppla ihop batterierna med en "startkabel". I segelbåten kör jag med Biltemas skiljerelä. Har inte haft problem med någon av båtarna. Funkar det i din båt så rör inget. Friskt kopplat hälften brunnet. 4 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 90 Posted August 4, 2020 På sjön är det bra med system som har redundans, och det får du med 2 generatorer. Ännu bättre om det finns en sammankopplingsbrytare så att du enkelt kan starta motorn med förbrukningsbatterierna, eller driva förbrukarna med startbatterigruppen om behov skulle uppstå. /Gripen 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
FIATX19 50 Posted August 4, 2020 Är vanligt även på bussar med flera generatorer (Volvo har trippla i endel installationer). Vill man ha ut mycket effekt så är det nog billigare med flera än en gigantisk. Quote Share this post Link to post Share on other sites