Gå till innehåll
måndag 05 maj 2025
Hejsanhoppsan

Ankarspel krångel

Rekommendera Poster

Har ett ankarspel med kätting. Kontroll och knappar vid instrument. I helgen när vi var ute med båten och jag skulle vinscha upp ankaret verkade det som att ankarspelet fastnade på upp... även att ankaret var uppe helt. Va tvungen att bryta på strömbrytare för att den skulle sluta. Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel??// tacksam 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Hejsanhoppsan:

Har ett ankarspel med kätting. Kontroll och knappar vid instrument. I helgen när vi var ute med båten och jag skulle vinscha upp ankaret verkade det som att ankarspelet fastnade på upp... även att ankaret var uppe helt. Va tvungen att bryta på strömbrytare för att den skulle sluta. Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel??// tacksam 

Knapparna för upp/ner styr (via ett par kablar) en kontaktor som sitter mellan batterierna och ankarspelet. När du trycker på t.ex. upp så kopplas plus o minus ut till ankarspelet. När du trycker på ner så byter utgående anslutningar på kontaktorn så plus o minus byter plats.

Du ska nog leta efter felet i dina upp/ner-knappar (knappen kan ha fastnat i intryckt läge) eller i kontaktorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du autostopp på spelet, dvs när linan/kättingen är uppe stoppas spelet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja i normalt fall är det autostopp, men inte nu... bara fortsätter att dra upp det även att ankaret är uppe...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då bör du kolla den funktionen. För även om kontrolknapppen har hängt sig skall spelet stanna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för typ av ankarspel?

Som redan nämnts styr upp/nedknapparna ett polvändande relä, eller snarare en kontaktor. 

Jag har hjälpt en tysk båtägare med samma problem, relät/kontaktorn hade fastnat i upp-läget, det visade sig senare att strömmen genom detta relä/kontaktors kontaktbleck blivit för hög så att dom svetsats samman, det var alltid kontakt i upp-funktionen. Det går att skruva isär och göra en nödlagning, men jag vill nog inte rekommendera att man gör det, bättre att byta ut denna kontaktor, den är rätt dyr... finns billigare på Aliexpress, men då avsedda för vinsch på fyrhjuling eller terrängbil, men samma pryl!

Anledningen då till att kontakterna bränner fast, ja gissningsvis är att du fått ett ordentligt "bottennapp" eller dragit båten bakåt (om du har det monterat i aktern) med hjälp av ankarspelet, det skall man inte göra, man skall först sätta båten i rörelse med propellern innan man vinschar upp.

MEN då skulle ankarspelets automatsäkring löst ut, och jag vet av egen erfarenhet att dom automatsäkringarna som Lewmar levererar inte håller måttet, jag har nu testat två stycken. Köpte därför en snarlik på Seasea som löser ut vid nästan exakt rätt ström.

Så kolla den polvändade kontaktorn, eller om det är ett relä (samma pryl med olika namn, kontaktorer klarar allmänhet större strömmar än relän). Kolla även automatsäkringen, börja med att trycka på dess röda utlösningsknapp.

Tja, det sitter tre klena kablar på relät/kontaktorn, dom kommer från upp/ned knapparna, kolla att du har spänning där, att anslutningarna är felfria. OBS, det är vanligt att dessa kontaktorer är minusmanövrerade, alltså manöverspolen har alltid plus, så lägger man till minus för upp eller ned. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips och råd, ska ner till båten imorgon så återkopplar jag in jag hittar problemet!

trevlig helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

F6C04118-63A3-46F5-BEF3-A6B88C1DC5E0.jpeg.164922001b2722277f1531db3bdf85bd.jpeg

Mr Wang i Kinna har en butik med en massa grejer. Bland annat detta relä/kontaktor med fjärrkontroller till ett löjligt lågt pris, 352 kr. Tillkommer porto på 12 kr och tullen samt Post Nords avgifter, men vad kostar originalet? 3000kr?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sprutade marinspray på upp och ner knapparna på panelen, bytte batteri i kontrollen,  kopplade bort kedjan från ankarspelet och drog på strömbrytaren så fortsatte den åka bara uppåt, så lekte jag med knapparna på både instrument och kontrollen så verkade det som felet släppte.... nu funkar ankarspelet som det ska och jag har testat det åtskilda gånger. 

tack för alla tips! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Hejsanhoppsan:

Jag sprutade marinspray på upp och ner knapparna på panelen, bytte batteri i kontrollen,  kopplade bort kedjan från ankarspelet och drog på strömbrytaren så fortsatte den åka bara uppåt, så lekte jag med knapparna på både instrument och kontrollen så verkade det som felet släppte.... nu funkar ankarspelet som det ska och jag har testat det åtskilda gånger. 

tack för alla tips! :)

Vad bra!

Sannolikt hade kontaktungorna i upp-knappen fastnat i varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...