Brygghaveristen 0 Postad 11 Juli , 2020 Hej 👋🏻 Är det någon i forumet som har en uppfattning om hur en lagad skrovbrytande skada påverkar marknadsvärdet på en Ryds 478GT 2005 (med 50hk 4-takt Mercury samt 80-trailer) jämfört med ett exemplar som inte har sådan skada? Antag att det senare exemplaret säljs för 90 tkr, hur mycket mindre ska man i så fall vara beredd att betala för exemplaret med lagad skrovbrytande skada? Tacksam för er professionella input. Mvh J-E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 766 Postad 11 Juli , 2020 Om du inte med absolut säkerhet vet att skadan är lagad professionellt så skulle jag inte betala mer för ekipaget än vad motorn är värd. (Obs, detta är ingen”professionell input” utan min egen privata åsikt.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 926 Postad 11 Juli , 2020 46 minuter sedan skrev ChristerN: Om du inte med absolut säkerhet vet att skadan är lagad professionellt så skulle jag inte betala mer för ekipaget än vad motorn är värd. (Obs, detta är ingen”professionell input” utan min egen privata åsikt.) Samtidigt kan man säga att om skadan är korrekt lagad så finns det ingen anledning att priset ska vara lägre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 322 Postad 11 Juli , 2020 22 minuter sedan skrev Mackey: Samtidigt kan man säga att om skadan är korrekt lagad så finns det ingen anledning att priset ska vara lägre. Så är det nog, men å andra sidan lite som med en bil, vet man att den varit krockad så vill inte jag betala lika mycket som för en okrockad, även om den är reparerad proffsigt. Lite psykologi i det. Å andra sidan finns det ju exempel på segelbåtar som är bättre efter reparation av kölinföstningar än innan grundstötning så svår fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brygghaveristen 0 Postad 11 Juli , 2020 Tack för er input. Problemet med mitt köp är att säljaren på direkt fråga avseende lagningar uppgav att det bara varit fråga om ytskrap och skavskador som lagats i. Hade han uppgett att det förekommit skrovbrytande skada hade jag inte köpt båten alls. Vid besiktning av den lagning som gick upp andra dagen i vattnet och orsakade att båten sånär sjönk vid bryggan konstaterats att lagningen inte är professionellt lagad varför jag anser att säljaren agerat i strid mot tro och heder (begrepp i Köplagen) varför det föreligger skäl för hävning av köpet. Ni kan ju gissa vad säljaren anser... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 926 Postad 11 Juli , 2020 Nu vet jag inte hur mycket som skadats när vatten läckte in, men om dessa vattenskador är nästan obetydliga så... Häva köpet kan ju bli jobbigt och långdraget för båda parter, men jag tror du skulle gå segrande ur den striden. Ett annat alternativ är att säljaren bekostar en professionell reparation och ev. fix efter läckaget. En vild gissning är att kostnaden blir 20 - 30 tusen. Då har du en bra båt och säljaren slipper försöka sälja båten igen. Ni båda slipper tvista. Du bör kräva en riktig beskrivning av hur skadan gått till innan du väljer väg. Viss ersättning för sveda och värk bör du också få kan jag tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brygghaveristen 0 Postad 11 Juli , 2020 Jag håller med dig men säljaren är en falsk och hårdfjällad fisk så jag lär få strida för att få rätt. Men säsongen är ju i princip förstörd redan så jag har tid på mig att vara jobbig att ha i hasorna så i slutändan blir det nog bra trots allt. Tack för din support! Trevlig semester👍🏻 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser