Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bc123

laga en spricka

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag fått en träeka av en bekant och den har en spricka ca. 5mm bred i mitten av en av bordsplankorna. Det är långt till vattnet och jag orkar inte riktigt lyfta in och ut båten många gånger.

 

Jag provade fylla sprickan med Walle Vikings Båtkitt. Nu några dagar senare, ser jag att kittet kommer ta extremt länge att torka.

 

Jag börja tänka att jag ska bara lägga i det och se vad händer? eller borde jag göra något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall  egentligen inte fylla i nåt. Definitivt inte nåt som torkar.
Man bruka lägga på trasmattor som man hällde vatten på, så går sprikorna hop av sig själv.

alternativ att förtöja dem så att de ligger i marvatten. Dvs hänga dem mellan tex två bryggor eller lägga dem så att de ligger på en grund botten, med relingen över vattenytan.

Nu är det länge sen jag hade träbåt, men jag tätade aldrig sprickorna med nåt och båtarna blev alltid täta efter ett par dar.

 

nu kanske Walle vikings båtkitt är ok och inte förstör båten. Det står att det är mjuk och inte torkar och det är det viktigaste om man skall fylla i nåt.

https://shop.folkesbygg.se/farg-ytbehandling/linolja-vax-kitt-sapa-mm/kitt/walle-vikings-batkitt-natur-05kg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...