Jump to content
Monday 02 December 2024
Cobalt233

Trimgivare resistans. EU/AM

Recommended Posts

Hur vet man om Trimgivaren är av europeisk eller amerikansk resistans?

Båt: Amerikansk Cobalt

Motor/drev: Volvo penta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tro mig, men amerikansk och europeisk elektriskt motstånd är det samma, trots att man inte lyckats enas om en standard när det gäller vikt, längd och volymmått så är det samma volt, ampere och OHM som man använder sig av på båda sidor av Atlanten, ja i hela världen faktiskt.

(men det var kanske inte det som du undrade om egentligen 🐵🙈🙉🙊🐒)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tro mig, men amerikansk och europeisk elektriskt motstånd är det samma, trots att man inte lyckats enas om en standard när det gäller vikt, längd och volymmått så är det samma volt, ampere och OHM som man använder sig av på båda sidor av Atlanten, ja i hela världen faktiskt.

(men det var kanske inte det som du undrade om egentligen 🐵🙈🙉🙊🐒)

Det där lät avancerat 😅 Har läst att om man har en EU mätare och en AM givare så går mätaren baklänges. Tiltar man upp visar mätaren att man tiltar ner 🙃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen som vet något smart sätt att mäta eller liknande? Eller måste jag ta upp båten och kolla vad det står för oem nummer på givare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-06 vid 14:59 skrev Cobalt233:

Det där lät avancerat 😅 Har läst att om man har en EU mätare och en AM givare så går mätaren baklänges. Tiltar man upp visar mätaren att man tiltar ner 🙃

Det är ju tre ledare från den givaren, jag skrev ett inlägg om vad det var för resistens mellan dessa tre förra sommaren, med bild och allting, dessvärre hittar jag inte det inlägger, sökte på ”trimgivare” fann inte inlägget, vill minnas att det var någon annan som startade tråden.
Något säger mig att det var 1 kohm mellan de yttre anslutningarna, men kan minnas fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju tre ledare från den givaren, jag skrev ett inlägg om vad det var för resistens mellan dessa tre förra sommaren, med bild och allting, dessvärre hittar jag inte det inlägger, sökte på ”trimgivare” fann inte inlägget, vill minnas att det var någon annan som startade tråden.
Något säger mig att det var 1 kohm mellan de yttre anslutningarna, men kan minnas fel.

Okej. Ska se om jag kan söka lite mer jag med. Jag har 3kablar från givaren men i kontakten i motorrummet kommer det bara 2kablar.🤔.

 

När jag läste att det fanns olika EU/AM trodde jag det skulle vara lätt googlat att hitta någon standard lista tex att AM har mätare och givare med 10ohm och EU har 20ohm tex.

observera att jag inte förstår något om Ohm🙈

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Cobalt233:

Okej. Ska se om jag kan söka lite mer jag med. Jag har 3kablar från givaren men i kontakten i motorrummet kommer det bara 2kablar.🤔.

 

När jag läste att det fanns olika EU/AM trodde jag det skulle vara lätt googlat att hitta någon standard lista tex att AM har mätare och givare med 10ohm och EU har 20ohm tex.

observera att jag inte förstår något om Ohm🙈

Man mäter elektriskt motstånd, resistans i enheten ohm.

 

Kommer det upp en trekantig kontakt med tre stift i och tre vita kablar med olikfärgade streck på ur givaren?

 

Om jag i morgon hittar min reservgivare kan jag kanske kan hjälpa dig, men då måste du kunna mäta på de där stiften med en ohm-meter eller en multimeter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittar faktiskt bara 1givare som är till TSK  SX-M. Den är en EU.

Men sen har dom en AM som heter SX-M

 

Törs man lita på att TSK i mitt nummer betyder att givaren ska vara EU?🤔

D91EDF69-8678-49AD-8CF6-09A0110A28ED.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man mäter elektriskt motstånd, resistans i enheten ohm.

 

Kommer det upp en trekantig kontakt med tre stift i och tre vita kablar med olikfärgade streck på ur givaren?

 

Om jag i morgon hittar min reservgivare kan jag kanske kan hjälpa dig, men då måste du kunna mäta på de där stiften med en ohm-meter eller en multimeter.

Det hade varit snällt. Jag ska ner till båten i morgon EM. Kan inte färgerna i huvudet. Dock är ju min givare trasig på något sätt. Går det mäta ändå?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Cobalt233:

Det hade varit snällt. Jag ska ner till båten i morgon EM. Kan inte färgerna i huvudet. Dock är ju min givare trasig på något sätt. Går det mäta ändå?

Om den är trasig på något sätt ger den konstiga värden eller inga värden alls.

Jag har svårt att tänka mig att Volvo-Penta satte in olika givare i US eller i EU. Däremot finns det olika givare till olika drev, jag har 290 vad har du för drev?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om den är trasig på något sätt ger den konstiga värden eller inga värden alls.

Jag har svårt att tänka mig att Volvo-Penta satte in olika givare i US eller i EU. Däremot finns det olika givare till olika drev, jag har 290 vad har du för drev?

https://drevdelar.se/catalogsearch/result/?q=Trimsändare
 

Här är alla som finns på drevdelar.se

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitta 4st som är till tsk SX-MHP.

 

2kablar AM 

3kablar AM

2kablar EU

3kablar EU

 

verkar skilja lite i årtalen som du säger. Jag vet dock inte om mitt drev tillverkades samma år som båten även fast det är original drevet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_20200708_151606.thumb.jpg.f58d0297c51b80a0575c61b1c6408df6.jpg

 Mellan vit/svart och vit/röd mäter jag upp 930 ohm ungefär , men det står på potentiometern, givaren, att det skall vara 1kohm (ett kilo Ohm, 1000 Ohm) men det är en liten obetydlig skillnad, blir ofta så när man mäter motstånd fältmässing. Om jag filar och tvättar kontaktytorna och använder helt nya mätkablar blir det troligtvis närmare 1000 ohm.
Mellan vit/svart och vit/grön får jag det till 0-930 ohm.

Mellan vit/grön och vit/röd blir det 930-0 ohm.

 

Enligt tidigare diskussioner här på forumet är detta en standardkomponent som används inom fordonsindustrin, en givare för spjället i insprutningen(?) och kan tydligen köpas billigare än de 1795 kr Volvo-Pentas återförsäljare vill ha, någon annanstans ifrån, jag vet inte. Alis Express i Kinna kanske?

Men här är texten på höljet:

SFCP19A3172F

1K ohm

JAPAN 9312

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev lite fel när @Georg_Ohm skrev av beteckningen. Googla SFCP18A så hittar du liknade. Ev. måste man flytta över den svarta plastgaffeln till en ny standardgivare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar! Du vet lnte var man kan få tag på en?

Edited by Gus80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du vet ingen som har använt en annan typ av potentiometer? Är inte rocketsience direkt.. borde finnas någon bra likvärdig produkt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gus80:

Du vet ingen som har använt en annan typ av potentiometer? Är inte rocketsience direkt.. borde finnas någon bra likvärdig produkt.

 

Nej, jag känner ingen som gjort det. Men det är ju en trådlindad potentiometer 1kohm med mittuttag, borde ju vara en standardkomponent kan man ju tycka.

Vad som sagts här tidigare är att det egentligen är en komponent som sitter i trottelhuset på bilar med insprutningsmotor, eller någonting ditåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...