Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
znark

Johnson Outboard-motor 115 hk problem

Rekommendera Poster

Jag och min bror köpte en båt för några månader sedan med en Johnson utombordare 115 hk, jag tror att det är från 1983,.
Har ett problem och en fråga.

 

Lite kort info.

Efter att vi kört båten slutade motorn att fungera efter ett par turer. Vi öppnade upp motorn och började pilla, googla och youtuba. Vi lärde oss mycket den vägen.

Vi tror att vi  fixade problemet när vi kalibrerade primer solenoiden. Men naturligtvis kan det varit något annat.
Vi bestämde oss för att öppna upp motorn mer och byta packningar mm. Vi bygger några själva och köpte en del. Vi bytte olja och andra saker.
Observera att vi upptäckte att en av cylindrarna hade jack på sig. Vi beslutade att vi byter den efter sommaren.

Nu har vi ett annat problem:
Motorn vill inte gå i frikopplingsläget samt att den hostar. Om vi ger den lite gas i frikopplingsläget fungerar det men hostar fortfarande.
Vi förmodar är att den behöver mer syre och jag antar att vi kan kalibrera ventilen på förgasaren? Men den fungerade innan och igen det hostar nu så vi vill hitta huvudproblemet.
Behöver därför lite hjälp här.

Sedan till våran fråga
De två hålen baktill där av avgaserna kommer ut (avgashålen). Ska det komma ut vatten där också? Det gjorde det lite granna på en av dem tidigare men nu kommer det ut mycket från båda.
Vi tyckte att vi var försiktiga när vi byggde ihop allt, men vi kanske missade något.

Jag har bilder samt videon om någon är intresserad.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det skall komma vatten där.

Okej, är lite smått överraskad för har kikat på flera youtube videos på folk som kör Johnson motorer på land med vattentillförsel och då kommer det inte ut något vatten där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De får nog inte det vattentrycket som behövs när de kör på land.

Kan nog också vara så att termostaten måste öppna.

 

Jag har själv en Suzuki där det inte kommer något vatten ur skvallerhålet när jag landkör.

Däremot när motorn kommer i sjön så kommer det en rejäl stråle ur nämnda hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det hål ni ser baktill på riggen finns där för att ge avgaserna en lättare väg ut. När motorn går på låga varv med båten i vattnet gör mottrycket att motorn inte orkar trycka ut avgaserna genom propellern. Utan dessa hål skulle den antagligen inte ens gå att få igång. Kylvattnet dumpas tillsammans med avgaserna på insidan av riggen och kyler då denna. När ni kör motorn med muff saknar det höga utsläppet funktion, enklaste vägen för avgaser och kylvattnet är via propellern, varför det som @Jorgen01 redan förklarat, inte kommer något i hålen.

 

Det är viktigt att motorn sitter så högt att hålen baktill ligger över vattenytan, i annat fall får man problem med tomgång och lågfart och kanske inte ens får igång motorn. En för tung motor på liten båt kan ge dessa problem.

 

Denna motor saknar tyvärr blandningsskruvar. Hur som helst är förgasarna bestyckade för att ge bästa tomgång med motorn i vattnet dvs med mottryck i avgassystemet. Så att den går dåligt med muff är inte så förvånande. Men, nysningar kan bero på luftläckage, så prova med lite startgas där det skulle kunna tänkas läcka in luft. Om ni inte får någon reaktion så är det antagligen OK.

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn nyser så får den för lite bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev guestsson:

Det hål ni ser baktill på riggen finns där för att ge avgaserna en lättare väg ut. När motorn går på låga varv med båten i vatnet orkar den inte trycka ut avgaserna genom propellern.

Tack för info har själv inte tänkt på detta, man lär så länge man lever.

Men att hålen hade ett samband med avgaser och vatten förstod jag.

Eftersom när motorn är i vattnet så kommer det både avgaser och vatten i från hålen.

Fast mängden vatten och avgaser har jag aldrig tänkt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...