Jump to content
Wednesday 09 October 2024
Dejsa

Fylla på servoolja i flybridgebåt

Recommended Posts

Hej!

Jag har en flybridgebåt med två D6 370 och DPH drev. Styrningen har börjat hacka lite. Jag ser att oljenivån är för låg när jag kollar vid rattpumpen på flybridge. Hur fyller jag på ATF olja? Oljebehållaren i motorn är helt full och jag antar att jag inte kan öppna där eftersom det är långt ifrån översta punkten? 
Fyller jag på i det lilla hålet vid rattpumpen på FB?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Det är nog en annan sorts oljebehållare du har sett i motorrummet. Ja servooljan, som egentligen inte har med oljan i rattpumparna att göra.

 

Gör så här:

  • ordna med en klen slang som passar på en liten tratt.
  • öppna påfyllningspluggen på rattpump på flybridge, fyll på den oljan som tillverkaren rekommenderar, det är inte alltid som ATF oljan rekommenderas, Sleipner och Vetus rekommenderar sina egna oljor (om jag nu minns rätt). Använd tratten med slangen på.
  • fyll på försiktigt, vrid ratten fram och tillbaka under tiden, ha trasor och hushållspapper till hands, det kan bli söligt.
  • när du hör att det bubblande ljudet försvinner har du lyckats, då är luften i rattpumpen borta.
  • gör samma sak med den nedre rattpumpen.
  • om systemet är helt tomt kan man behöva lufta genom att öppna luftningsnipplarna på styrcylindern, men jag tror inte du behöver göra det.

Rattpumpen påverkar en dubbelverkande cylinder som i sin tur påverkar drev eller roder. Sedan finns det en styrcylinder till, den är kopplad till servopumpen och hjälper till att styra, den har en egen olja, det är nog behållaren till den du sett.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack @Georg_Ohm
Behöver motorn med servopumpen vara igång?

Ska man verkligen göra det även vid den nedre rattpumpen? Sprutar inte oljan ut där då av trycket?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I VPs system fyller man på vid ratten eller med hjälp att en speciell luftningsbehållare kopplat till tre snabbkopplingar. Det är ATF-olja som gäller och det är samma olja som du har i cylindrarna och i rattpumpen och servo. Jag tömde systemet i våras så jag har testat. 

Här finns en tråd som beskriver det Georg_Ohm tipsar om och så har du några sidor ur VPs manual.

Men du behöver inte VPs dyra luftningsbehållare. Det räcker att du ser till att det finns gott om olja vid rattpumpen. 

 

Om det bara saknas lite olja, vilket det tyder på då din mellanbehållaran är full, så kan det räcka att fylla på lite med en tratt, utan en stor behållare. Men om systemet saknar mycket olja så kan det vara bekvämare att montera en behållare vi ratten.

 

Om du förbrukar olja så kolla så inte styrkolvarna eller slangarna läcker. Det kan skönjas genom att du ser oljesplill bakom båten. 

fetch 2020-05-04 16_37_40.jpeg

fetch 2020-05-04 16_38_16.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev Dejsa:

Stort tack @Georg_Ohm
Behöver motorn med servopumpen vara igång?

Ska man verkligen göra det även vid den nedre rattpumpen? Sprutar inte oljan ut där då av trycket?

Ja det kan underlätta om motorn är i gång, men det är inte nödvändigt, det blir bara tyngre att veva på ratten.

Nedre och övre rattpumparna är åtskiljda med backventiler, så det skall inte läcka ut bakvägen. Men om den nedre inte visar några symptom så låt den vara.
 

53 minuter sedan skrev anuba:

I VPs system fyller man på vid ratten eller med hjälp att en speciell luftningsbehållare kopplat till tre snabbkopplingar. Det är ATF-olja som gäller och det är samma olja som du har i cylindrarna och i rattpumpen och servo. Jag tömde systemet i våras så jag har testat. 

Här finns en tråd som beskriver det Georg_Ohm tipsar om och så har du några sidor ur VPs manual.

Men du behöver inte VPs dyra luftningsbehållare. Det räcker att du ser till att det finns gott om olja vid rattpumpen. 

 

Om det bara saknas lite olja, vilket det tyder på då din mellanbehållaran är full, så kan det räcka att fylla på lite med en tratt, utan en stor behållare. Men om systemet saknar mycket olja så kan det vara bekvämare att montera en behållare vi ratten.

 

Om du förbrukar olja så kolla så inte styrkolvarna eller slangarna läcker. Det kan skönjas genom att du ser oljesplill bakom båten. 

fetch 2020-05-04 16_37_40.jpeg

fetch 2020-05-04 16_38_16.jpeg

Röd automatväxelådsolja brukar fungera bra, men det är inte alltid som man har Volvo-Penta styrning, Sleipner och Vetus är väldigt vanligt förekommande. Säkerligen är deras designade olja likadan men utan rött färgämne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-06-24 vid 16:51 skrev Georg_Ohm:

Hej!

Det är nog en annan sorts oljebehållare du har sett i motorrummet. Ja servooljan, som egentligen inte har med oljan i rattpumparna att göra.

 

Gör så här:

  • ordna med en klen slang som passar på en liten tratt.
  • öppna påfyllningspluggen på rattpump på flybridge, fyll på den oljan som tillverkaren rekommenderar, det är inte alltid som ATF oljan rekommenderas, Sleipner och Vetus rekommenderar sina egna oljor (om jag nu minns rätt). Använd tratten med slangen på.
  • fyll på försiktigt, vrid ratten fram och tillbaka under tiden, ha trasor och hushållspapper till hands, det kan bli söligt.
  • när du hör att det bubblande ljudet försvinner har du lyckats, då är luften i rattpumpen borta.
  • gör samma sak med den nedre rattpumpen.
  • om systemet är helt tomt kan man behöva lufta genom att öppna luftningsnipplarna på styrcylindern, men jag tror inte du behöver göra det.

Rattpumpen påverkar en dubbelverkande cylinder som i sin tur påverkar drev eller roder. Sedan finns det en styrcylinder till, den är kopplad till servopumpen och hjälper till att styra, den har en egen olja, det är nog behållaren till den du sett.

Hej,

 

Är det två olika hydraulsystem som inte är ihopkopplade  via samma oljebehållare?

Ett system för styrcylindrarna och ett för ratten?

 

Edited by SeaRayeller

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag har en läckande styrcylinder till ett av mina DPH drev.

Det är vatten i oljan och jag behöver tömma systemet för att fylla på med ny olja.

Hur tömmer jag all olja i styrkolvarnas system?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Fungerar de pirat-packningssatser som finns till styrcylindrarna på DPH dreven (tidiga versionen) eller skall man köpa ny styrcylinder direkt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev SeaRayeller:

Hej,

 

Fungerar de pirat-packningssatser som finns till styrcylindrarna på DPH dreven (tidiga versionen) eller skall man köpa ny styrcylinder direkt?

Nya styrcylindrar är väldigt dyra, jag har bytt packningar i en, en gång, Sleipner, jättesvårt, pilligt, vet inte hur det är i din. Det slutade ändå med att jag fick byta hela cylindern.

Sannolikt lättare att göra jobbet när båten står på land än då den ligger i.

Gör det ordentligt med en gång, så slipper du göra om jobbet sedan.

Inget direkt svar på din fråga, men du får väl läsa mellan raderna...:unsure:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nya styrcylindrar är väldigt dyra, jag har bytt packningar i en, en gång, Sleipner, jättesvårt, pilligt, vet inte hur det är i din. Det slutade ändå med att jag fick byta hela cylindern.

Sannolikt lättare att göra jobbet när båten står på land än då den ligger i.

Gör det ordentligt med en gång, så slipper du göra om jobbet sedan.

Inget direkt svar på din fråga, men du får väl läsa mellan raderna...:unsure:

Hej,

 

Är det två olika hydraulsystem som inte är ihopkopplade  via samma oljebehållare?

Ett system för styrcylindrarna och ett för ratten?

(DPH)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev SeaRayeller:

Hej,

 

Fungerar de pirat-packningssatser som finns till styrcylindrarna på DPH dreven (tidiga versionen) eller skall man köpa ny styrcylinder direkt?

Jag renoverade mina förra året på vinst och förlust. Det är inte jättesvårt men det kräver ett visst handlag. Om du misslyckas har det inte kostat så mycket.

Det finns en manual att följa här,

https://www.48ktms.com/app/download/13938109329/Volvo+Penta+DPH.pdf?t=1513016559

Den tar upp det viktigaste men det finns en del strul du kan stöta på längs vägen,

  1. Försök plugga de oinkopplade hydralslangarna efter att du har monterat av styrcylindrarna. Oljan rinner sakta på marken annars.
  2. Det svåraste är att få loss den invända låsringen som håller fast innandömet. Circlip i anvisning. Jag fick använda en syl i kombination med en sliten morakniv för att få loss den. Den är oftast rostig och behöver bytas. Jag hittade inte original utan köpte den härifrån https://springs.lesjofors.se/product/6867-rbs-40
    Jag är inte säker på att det är rätt storlek. Kontrollmät själv. Jag köpte också en storlek mindre och jag mins inte vilken som passade.
  3. Scrape ringen vid 19 är lätta att deformera vid montering så att kolven är svår att få tillbaka i hålet. Köp gärna ett tätkitt till ifall detta skull hända.
  4. Jag förfyllde kolven så gott jag kunde innan jag skruvade ihop den men jag tror inte det var nödvändigt. Luftningen verkar ta hand om det flesta luftbubblorna.
  5. Köp Loctite 542 i tid om du inte bor nära en bra butik. Finns på nätet.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev SeaRayeller:

Hej,

 

Är det två olika hydraulsystem som inte är ihopkopplade  via samma oljebehållare?

Ett system för styrcylindrarna och ett för ratten?

(DPH)

Nej, servopumpen (på motorn) har en egen oljebehållare nånstans i motorrummet.

I rattpumpen (-pumparna om du har mer än en styrplats) finns oljan till det andra systemet, det brukar vara ATF-olja i båda, men det är inte självklart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev anuba:

Jag renoverade mina förra året på vinst och förlust. Det är inte jättesvårt men det kräver ett visst handlag. Om du misslyckas har det inte kostat så mycket.

Det finns en manual att följa här,

https://www.48ktms.com/app/download/13938109329/Volvo+Penta+DPH.pdf?t=1513016559

Den tar upp det viktigaste men det finns en del strul du kan stöta på längs vägen,

  1. Försök plugga de oinkopplade hydralslangarna efter att du har monterat av styrcylindrarna. Oljan rinner sakta på marken annars.
  2. Det svåraste är att få loss den invända låsringen som håller fast innandömet. Circlip i anvisning. Jag fick använda en syl i kombination med en sliten morakniv för att få loss den. Den är oftast rostig och behöver bytas. Jag hittade inte original utan köpte den härifrån https://springs.lesjofors.se/product/6867-rbs-40
    Jag är inte säker på att det är rätt storlek. Kontrollmät själv. Jag köpte också en storlek mindre och jag mins inte vilken som passade.
  3. Scrape ringen vid 19 är lätta att deformera vid montering så att kolven är svår att få tillbaka i hålet. Köp gärna ett tätkitt till ifall detta skull hända.
  4. Jag förfyllde kolven så gott jag kunde innan jag skruvade ihop den men jag tror inte det var nödvändigt. Luftningen verkar ta hand om det flesta luftbubblorna.
  5. Köp Loctite 542 i tid om du inte bor nära en bra butik. Finns på nätet.

Tack för en bra beskrivning!

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev anuba:

Jag renoverade mina förra året på vinst och förlust. Det är inte jättesvårt men det kräver ett visst handlag. Om du misslyckas har det inte kostat så mycket.

Det finns en manual att följa här,

https://www.48ktms.com/app/download/13938109329/Volvo+Penta+DPH.pdf?t=1513016559

Den tar upp det viktigaste men det finns en del strul du kan stöta på längs vägen,

  1. Försök plugga de oinkopplade hydralslangarna efter att du har monterat av styrcylindrarna. Oljan rinner sakta på marken annars.
  2. Det svåraste är att få loss den invända låsringen som håller fast innandömet. Circlip i anvisning. Jag fick använda en syl i kombination med en sliten morakniv för att få loss den. Den är oftast rostig och behöver bytas. Jag hittade inte original utan köpte den härifrån https://springs.lesjofors.se/product/6867-rbs-40
    Jag är inte säker på att det är rätt storlek. Kontrollmät själv. Jag köpte också en storlek mindre och jag mins inte vilken som passade.
  3. Scrape ringen vid 19 är lätta att deformera vid montering så att kolven är svår att få tillbaka i hålet. Köp gärna ett tätkitt till ifall detta skull hända.
  4. Jag förfyllde kolven så gott jag kunde innan jag skruvade ihop den men jag tror inte det var nödvändigt. Luftningen verkar ta hand om det flesta luftbubblorna.
  5. Köp Loctite 542 i tid om du inte bor nära en bra butik. Finns på nätet.

Vilket fabrikat på spänningssatts köpte du?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, servopumpen (på motorn) har en egen oljebehållare nånstans i motorrummet.

I rattpumpen (-pumparna om du har mer än en styrplats) finns oljan till det andra systemet, det brukar vara ATF-olja i båda, men det är inte självklart.

Tack för svaret!

 

Så om jag har vatten i oljan, i oljebehållaren i motorrummet,

så behöver jag inte byta oljan uppe vid ratten?

(har bara en styrplats).

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev SeaRayeller:

Tack för svaret!

 

Så om jag har vatten i oljan, i oljebehållaren i motorrummet,

så behöver jag inte byta oljan uppe vid ratten?

(har bara en styrplats).

Nej, det är två skilda system. 

Om du hör att det liksom bubblar, eller att det känns konstigt när du snabbt vrider ratten mellan ändlägena är det rattpumpen, pumparna som inte pumpar ordentligt, men troligtvis pga luft i systemet.


Edit: under tiden jag skriver börjar jag fundera på vilken oljebehållare du avser, det kan finnas några olika.. 


Då skall du nagelfara servopumpen (som sitter på motorn) och den ena av styrcylindrarna som sitter illa till mellan motorn och akterspegelns insida, ja även då oljebehållaren samt slangar och anslutningar. 
Jag har svårt att förstå hur det kan komma in vatten i det systemet, men det kan det ju uppenbarligen, och när du nu ändå skall ge dig i kast med att renovera styr/servocylindern kanske du kan lista ut hur vatten har kunnat ta sig in i det systemet.

 

Sedan finns det kanske ett tredje hydraulsystem ombord, det drevlyften/powertrim. Här sitter det ju hydraucylindrar på båtens utsida, och en elektrisk hydraulpump med behållare på insidan, här kan det ju mycket väl läcka in vatten.

 

Ja det kan ju finnas ett fjärde hydraulsystem också, det till trimplanen, även detta med elektrisk pump och hydraulcylindrar på båtens utsida.

 

Edit:

Ta en bild på behållaren med den vattenskadade oljan, och lägg in bilden här så kanske vi kan få klarhet i var det läckt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fick vatten i min styrolja när jag hade en läckage i styrcylindrarna. Det såg man genom att att oljan blev rosamjölkig. 
Men det tydligaste symtomen var att jag fick oljefläckar i vattnet bakom båten. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev anuba:

Jag fick vatten i min styrolja när jag hade en läckage i styrcylindrarna. Det såg man genom att att oljan blev rosamjölkig. 
Men det tydligaste symtomen var att jag fick oljefläckar i vattnet bakom båten. 

Jaha, där ser man, var och hur läckte det då?

 

Jag har ju haft oljefläckar bakom båten, men då var det hydraulcylindrarna till trimplanen som läckte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha, där ser man, var och hur läckte det då?

 

Jag har ju haft oljefläckar bakom båten, men då var det hydraulcylindrarna till trimplanen som läckte.

Läckage kom från styrkolven. Upptäckte genom att det droppade olja från kolven. Därav min kunskap inom packningsbyte och luftning. 
Det blev en akut insats någon vecka innan sjösättning förra året.

Det gick bara att se vattenskadad olja nere i behållaren vid motorn. Inget vid ratten.
Den enda jag hade upptäckt när båten var i sjön, var att det alltid var en oljefilm bakom båten. Trodde då att det var en grannbåt som läckte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, det är två skilda system. 

Om du hör att det liksom bubblar, eller att det känns konstigt när du snabbt vrider ratten mellan ändlägena är det rattpumpen, pumparna som inte pumpar ordentligt, men troligtvis pga luft i systemet.


Edit: under tiden jag skriver börjar jag fundera på vilken oljebehållare du avser, det kan finnas några olika.. 


Då skall du nagelfara servopumpen (som sitter på motorn) och den ena av styrcylindrarna som sitter illa till mellan motorn och akterspegelns insida, ja även då oljebehållaren samt slangar och anslutningar. 
Jag har svårt att förstå hur det kan komma in vatten i det systemet, men det kan det ju uppenbarligen, och när du nu ändå skall ge dig i kast med att renovera styr/servocylindern kanske du kan lista ut hur vatten har kunnat ta sig in i det systemet.

 

Sedan finns det kanske ett tredje hydraulsystem ombord, det drevlyften/powertrim. Här sitter det ju hydraucylindrar på båtens utsida, och en elektrisk hydraulpump med behållare på insidan, här kan det ju mycket väl läcka in vatten.

 

Ja det kan ju finnas ett fjärde hydraulsystem också, det till trimplanen, även detta med elektrisk pump och hydraulcylindrar på båtens utsida.

 

Edit:

Ta en bild på behållaren med den vattenskadade oljan, och lägg in bilden här så kanske vi kan få klarhet i var det läckt.

Mina styrkolvar sitter på utsidan, i vattnet och det är i tätningen vid kolven som det läcker.

 

Du skymtar behållaren för oljan till vänster, ovanför tilt-pumpen i vänstra nedre hörnet, strax ovanför (styrpumpen?), bild 3.

 

Behållaren är kopplad till servopumpen på motorn.

 

Min uppfattning var att detta är ett system men du menar att det är två olika system som sitter ihop men delar inte olja?

Iphone_015.JPG

Iphone_008.JPG

Motorrum (35).JPG

Edited by SeaRayeller

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev anuba:

Jag fick vatten i min styrolja när jag hade en läckage i styrcylindrarna. Det såg man genom att att oljan blev rosamjölkig. 
Men det tydligaste symtomen var att jag fick oljefläckar i vattnet bakom båten. 

Har du DPH drev?

Hur tömde du systemet på all olja?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev anuba:

Läckage kom från styrkolven. Upptäckte genom att det droppade olja från kolven. Därav min kunskap inom packningsbyte och luftning. 
Det blev en akut insats någon vecka innan sjösättning förra året.

Det gick bara att se vattenskadad olja nere i behållaren vid motorn. Inget vid ratten.
Den enda jag hade upptäckt när båten var i sjön, var att det alltid var en oljefilm bakom båten. Trodde då att det var en grannbåt som läckte.

Bytte du olja i "rattnavet" och/eller oljebehållaren i motorrummet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev SeaRayeller:

Har du DPH drev?

Hur tömde du systemet på all olja?

Jag har ett VP DPH-A -drev från 2006. Mitt läckage så likadant ut som ditt.
Systemet tömde sig själv när kolvarna inte var monterade. Det blev en pöl under båten efter några dagar. Men jag försökte få ut som mycket som möjligt ur systemet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev SeaRayeller:

Bytte du olja i "rattnavet" och/eller oljebehållaren i motorrummet?

Du kan följa VPs anvisning som jag länkad till upp i tråden. Där anvisas det att fylla på vid ratten och använda en krånglig luftningsbehållare. Enligt erfarenheten på den här forat så kunde man bygga något själv som jag visar i den här tråden.

När du har fyllt och vridit ett stort antal gånger så bör du känna fasthet i systemet. Då är det bra kolla behållaren i motorrummet och toppa upp den lite. Just den delen löses bättre om man har VPs original luftningbehållare. Efter detta är det bara och köra. På ett år så har jag inte upptäckt något konstigt.

 

Min uppfattning är nog att oljan vid ratten hänger ihop med hela styrsystemet. Annars hade ju inte jag kunnat bara fylla från ratten. Men rent tryckmässigt är det nog olika system. Jag tror rattsystemet och styrkolv/servpumpsystemet byter olja i lilla behållaren i motorrummet. Men det är bara en gissning. ;)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev anuba:

Du kan följa VPs anvisning som jag länkad till upp i tråden. Där anvisas det att fylla på vid ratten och använda en krånglig luftningsbehållare. Enligt erfarenheten på den här forat så kunde man bygga något själv som jag visar i den här tråden.

När du har fyllt och vridit ett stort antal gånger så bör du känna fasthet i systemet. Då är det bra kolla behållaren i motorrummet och toppa upp den lite. Just den delen löses bättre om man har VPs original luftningbehållare. Efter detta är det bara och köra. På ett år så har jag inte upptäckt något konstigt.

 

Min uppfattning är nog att oljan vid ratten hänger ihop med hela styrsystemet. Annars hade ju inte jag kunnat bara fylla från ratten. Men rent tryckmässigt är det nog olika system. Jag tror rattsystemet och styrkolv/servpumpsystemet byter olja i lilla behållaren i motorrummet. Men det är bara en gissning. ;)

Tack för dina svar!

 

depositphotos_169474306-stock-illustration-smiley-face-with-thumbs-up1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...