Viking19 1 Postad 18 Juni , 2020 Hej! Har precis köpt en gammal sportbåt som där satt en gammal mercuri motor på. Kört med den tre gånger och nu så kommer det inget vatten ur impellern så tänkte ta isär och byta. Men fick ej bort riggen från motorn(hört att axeln kan rosta fast i veven) så då tänkte jag ta bort piniongdrevet från axeln och på så sätt få isä det. Men hur får man bort låsringen som sitter efter att man tagit bort propellern. Det sitter inte skruvat utan det är någon sorts låsring. Den sitter innan den delen som packbox en sitter fast i som axeln går igenom. Går ej och vrida. Ska den dras ut med avdragare? (bild på hur den ser ut) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 18 Juni , 2020 Har du hittat info om någon som lyckats med detta?Jag tror inte att det går att dra ut propelleraxeln och även om du får bort backdrevet så sitter framdrevet ivägen för att få ned piniondrevet. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1402203 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 18 Juni , 2020 Pillat med något i skvalhålet så det inte bara var täppt,, 402 har väl en dold mutter under anodfenan lossat den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viking19 1 Postad 18 Juni , 2020 (redigerade) Har lossat en mutter under anoden och en till bakom/framför~. Sen satt det även två synliga muttrar som är självklara. Så totalt 4st. Men får bara ner det knappt 1cm... Har ej kollat ifall det är täppt men med tanke på skicket så vill jag gärna gå igenom motorn tänkte jag Redigerad 18 Juni , 2020 av Viking19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viking19 1 Postad 18 Juni , 2020 3 timmar sedan skrev guestsson: Har du hittat info om någon som lyckats med detta?Jag tror inte att det går att dra ut propelleraxeln och även om du får bort backdrevet så sitter framdrevet ivägen för att få ned piniondrevet. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1402203 Nej du har rätt man kanske måste ta ner allt inklusive axel som man brukar göra. Men vill iallafall få ut dreven ur växelhuset. vet ni hur man får bort ringen som är inringd på bilden. Måste få bort den för att få bort den stora "metallsaken" som packboxen sitter i som man ser på bilden. Under den inringade ringen. Efterssom jag tror att min doggear är i behov av utbyte. Tack för bra länk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 19 Juni , 2020 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Viking19: vet ni hur man får bort ringen som är inringd på bilden. Enklast är att borra sönder den på två diametralt motsatta ställen och sedan spräcka den. En ny kostar runt en hundring. Vill minnas att jag gjorde två hål på varje sida. Googla på Mercury 87763. Men om du fått ned den 10 mm lutar jag åt att den är lös i veven men sitter fast växelaxelns (37) delning nere vid växelhuset. Det hände mig på en Yamaha 55 -76, jag tror det är samma växelhus. När det släpper går (37) sönder och växelaxeln åker ur kammen som manövrerar cluthen, så växelhuset måste ändå rivas. (37) finns att få tag på och kostar ett par 10:or. Hur som helst tror jag inte du har något val. Huset måste bort. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1402203/gear-housing-assembly-complete-page-1 Redigerad 19 Juni , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viking19 1 Postad 19 Juni , 2020 7 timmar sedan skrev guestsson: Enklast är att borra sönder den på två diametralt motsatta ställen och sedan spräcka den. En ny kostar runt en hundring. Vill minnas att jag gjorde två hål på varje sida. Googla på Mercury 87763. Men om du fått ned den 10 mm lutar jag åt att den är lös i veven men sitter fast växelaxelns (37) delning nere vid växelhuset. Det hände mig på en Yamaha 55 -76, jag tror det är samma växelhus. När det släpper går (37) sönder och växelaxeln åker ur kammen som manövrerar cluthen, så växelhuset måste ändå rivas. (37) finns att få tag på och kostar ett par 10:or. Hur som helst tror jag inte du har något val. Huset måste bort. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1402203/gear-housing-assembly-complete-page-1 Okej, tack så mycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viking19 1 Postad 20 Juni , 2020 2020-06-19 vid 04:59 skrev guestsson: Enklast är att borra sönder den på två diametralt motsatta ställen och sedan spräcka den. En ny kostar runt en hundring. Vill minnas att jag gjorde två hål på varje sida. Googla på Mercury 87763. Men om du fått ned den 10 mm lutar jag åt att den är lös i veven men sitter fast växelaxelns (37) delning nere vid växelhuset. Det hände mig på en Yamaha 55 -76, jag tror det är samma växelhus. När det släpper går (37) sönder och växelaxeln åker ur kammen som manövrerar cluthen, så växelhuset måste ändå rivas. (37) finns att få tag på och kostar ett par 10:or. Hur som helst tror jag inte du har något val. Huset måste bort. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1402203/gear-housing-assembly-complete-page-1 Okej, tack så mycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viking19 1 Postad 20 Juni , 2020 Har nu tillslut fått bort växelhuset med hjälp av stålkilar och en hammare. Fick även bort klumpen innanför propellern med hjälp av en hemmabygd avdragare och massa gas. Tack för hjälpen!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser