Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Lale12

Hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Hur gör man för att lufta hyraulstyrningen ,den är mycket sladdrig men inte glapp någonstans vad jag kan se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lale12:

Hur gör man för att lufta hyraulstyrningen ,den är mycket sladdrig men inte glapp någonstans vad jag kan se.

Man läser manualen...

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lale12:

Hur gör man för att lufta hyraulstyrningen ,den är mycket sladdrig men inte glapp någonstans vad jag kan se.

Det enklaste är att snabbt vrida ratten fram och tillbaka mellan ytterlägena och då och då fylla på med ny hydraulvätska. Om systemet är helt tomt går det snabbare och bättre om an ömsom öppnar höger resp vänster avluftningnippel på hydraulcylindern, styrcylindern samtidigt som någon medhjälpare vrider på ratten, ungefär samma princip som att lufta bromsarna på bilen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen till min står det att den ska luftas åt ett håll genom att vrida ratten och öppna Nippon tills det inte kommer luft, sen samma åt andra hållet och sen ska det vara klart. Men fick göra det ett par gånger innan det slutade komma luft. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

I manualen till min står det att den ska luftas åt ett håll genom att vrida ratten och öppna Nippon tills det inte kommer luft, sen samma åt andra hållet och sen ska det vara klart. Men fick göra det ett par gånger innan det slutade komma luft. 

Japp! 
Men om man bara behöver fylla på litet granna hydraulolja samlas luften i rattpumpen och det kan då räcka att vrida ratten fram och tillbaka, med rattpumpens påfyllning öppen. Men har gamla trasor och hushållspapper redo, det kan bli söligt om man fyller på för mycket och vrider för snabbt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Japp! 
Men om man bara behöver fylla på litet granna hydraulolja samlas luften i rattpumpen och det kan då räcka att vrida ratten fram och tillbaka, med rattpumpens påfyllning öppen. Men har gamla trasor och hushållspapper redo, det kan bli söligt om man fyller på för mycket och vrider för snabbt.

Japp, jag hade en nippel och slang påskruvat på rattpumpen och till en avskuren flaska som fick fungera som tratt för att inte få in luft i systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Man läser manualen...

Br

 

16 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Man läser manualen...

Bra svar från en utbildad kapten .Svårt för en som inte är läskunnig.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Japp! 
Men om man bara behöver fylla på litet granna hydraulolja samlas luften i rattpumpen och det kan då räcka att vrida ratten fram och tillbaka, med rattpumpens påfyllning öppen. Men har gamla trasor och hushållspapper redo, det kan bli söligt om man fyller på för mycket och vrider för snabbt.

Tack för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...