Jump to content
Thursday 02 July 2020
skippeer

Moment vid montering av gasolslang på spis?

Recommended Posts

Posted (edited)

Vid montering av av vattenkopplingar finns det en tumregel att dra åt "muttern" förhand och sedan dra 1-1,25 varv med shiftnyckel/fast nyckel.

 

Kollade prylarna som jag köpte för att förnya koppling mellan gaskran och gasspis.

Kopplingen till gaskranen har en kona som jag tänkte dra åt på samma sätt som för vattenkoppling.

 

Jag blir osäker vad som gäller vid åtdragning av koppling gasspis - gasslang för där finns ingen kona vad jag kan se som kan pressas ihop.

image.png.0b3284f61a75f6620c3021a66cb5e4bd.png

 

Letat på nätet efter monteringstips men finner inget om byte av slang med pressade kopplingar.

Kan jag köra samma princip dvs förhand och sedan drag åt med verktyg 1-1,25 varv?

 

Har en sprayflaska ombord för test men det här med gasol har jag respekt för.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det verkar inte vara någon som mekat med gasolslangar så jag får dela med mig av det lilla jag fått fram.

# #

Frågade leverantören

”det bästa är att dra den något varv efter att den gått i botten för hand och sedan läckagetesta den med läckspray,

Då får du svar direkt om du måste dra en aning till.

Trycket i gasolslangen är dock bara 29 millibar.”

 

# #
https://www.husbilsklubben.se/threads/dra-åt-hur-hårt.42750/


”Vad gäller gasolanslutningar har jag som tumregel att dra till bara så mycket att jag känner att anslutningen " bottnar" sedan dra ca halvt varv till.”

 

# #
Spisen var avlyft eftersom jag behövde fixa fästena.

Började med spis kopplingen, fast 14 och 17 nyckel, drog för hand + halvt varv med nycklarna (hade färgmarkerat muttern så jag hade koll).

Vid montering fann jag konan som satt under muttern på spisen.


 

Lyfta tillbaka spisen, lite trixigt när man är själv.

 

Nu var det dax att ansluta till ventilen, drog för hand  + halvt varv. Rörstumpen gled inuti kopplingen, vid 2 varv så satt det ihop och då tänkte jag ett halvt varv till så skulle det vara klart....muttern gänga ur, skadade gängorna på ventilen.

 

Ny gasventil från en gasolfirma blir det, att köpa Thermoprodukter via båtbutik ger inte expertkunskapen.

 

Nya friska försök till helgen

 

Konan ”gömd” under muttern på spisen.

A9F82906-774B-4BB6-A086-DB0336D034A5.jpeg

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dra precis så att det sitter.

Ta inte i för hårt. Tänk på att det är mässing.

Det tätar så fort ytorna möts. Du har ju sprayen dessutom så då behöver du inte vara orolig.

 

// Mats W

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack @Wergis perfekt råd inför nästa försök med ny ventil.

 

Synd att leverantörens råd lurade mig

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trycket är mindre än en hundradel av trycket i ett vanligt tappvattensystem (på land).

 

Ett ganska enkelt test man kan göra varje vår.

 

1) Testa om avstängningsventilen är tät. (Är den inte tät funkar inte test 2.)

  1. Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
  2. Stäng av spisen.
  3. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
  4. Tänd spisen (och kom igåg ungefär hur länge lågan brinner).
  5. Stäng av spisen.
  6. (Nu är det inget tryck på gasen i systemet.)
  7. Vänta en timme, gärna längre.
  8. Tänd spisen igen, om det inte blir någon låga är avstängningsventilen tät.

 

2) Testa om systemet är tätt.

  1. Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
  2. Stäng av spisen.
  3. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
  4. (Nu är det tryck på gasen i systemet.)
  5. Vänta en timme, gärna längre.
  6. Tänd spisen igen, om lågan brinner lika länge som i det första testet (pkt 4) läcker inte systemet.
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Gasolintresserade kan läsa följande inlägg för att undvika att bli lurade med felaktiga gasolkopplingar och tips från gasolhantverkare

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag tog med mig den gamla slangen till båtbutiken som saknade  den typen av kopplingar, de frågade importören/leverantören och jag saknade kunskap om gasolkopplingar och litade på att jag fick rätt grejor....mitt stora misstag så därför drog jag sönder gasolventilens fin gängor med levererad mutter med kona (muttern hade "tyska" grova gängor på insidan vilket jag inte insåg/såg).

 

Gasolprylar är billigare att köpa hos gasolfirmor och de har erfarenhet tex om att det finns olika gängstigningar.

Med rätt grejer gick det bättre.

Min metod blev att dra för hand med lite motorolja på gängorna och sedan ett halvt varv med fasta nycklar.

Testa med läckagespray på kopplingarna och vid läckage dra lite till, 1/4 varv, tills det blev tätt.

 

Körde sedan test ala @Mackey

 

En positiv grej med slangbytet blev att jag idag läste på om min Alde läckage indikator som jag inte använt tidigare....

image.png.ee32f4d1ebcd185abffeceaa8fb83a3c.png

 

Tyvärr har varvet monterat husvagnsmodellen och inte den blå marina varianten (kanske inte fanns 2002?).

 

Laddar upp manualen om någon är intresserad av Alde 4701

 

 

Alde Gasol Läckage indikator (testare nr 4071).pdf

 

# # #

 

En annan spinoff effekt är att jag kollat upp åtdragningsprinciper som gäller vid klämringskopplingar tex för vattenkopplingar med kopparrör, principen är att dra för hand och sedan dra med fasta nycklar delar av varv beroende på kopparrörets dimension

image.png.e4f6cd7da2fc3d9586be4f7b812fdbdb.png

 

Gasolkopplingar kanske är gjorda i mässing som är mjukare än koppar så det är smart att dra lite, läcktesta och vid behov dra lite till osv.

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy