Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
skippeer

Extra säkring (saxpinne) till bogpropeller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När jag lyckats rengöra acetal / POM propellern till BP600 så upptäckte jag 2 extra hål / genomgående hål vid centrumskruven.

Mätte håldiametern med ett borr och längd ifall jag finner saxpinne som kan passa (diameter 2 mm och kant till kant 22 mm + skalle och viklängd).

(Färgskrapa, thinner och trasor för rengöringen.)

 

BP600_närbild_propeller_-_saxpinne_hål_markerade_.jpg

 

Vid demontering tog jag loss 1 centrumskruv och 2 sidoskruvar men det genomgående hålet satt det inget i.

 

Vid återmontering tänkte jag använda Loctite gänglåsning till de 3 skruven.

Jag har inte läst något om det genomgående hålet och om det egentligen skall sitta en saxpinne där.

Någon som skruvat med bogpropellrar som vet?

 

Fann en begagnad annons med ett foto som indikerar saxpinne.

BP600 propeller - Begagnad annons.jpg

 

Som sagt jag gillar 200% säkra monteringar😉

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Livrem och hängslen ==>> Saxpinne (2 x 30 mm) som säkring av centrumskruven + Loctite "normal/medium = 243" (samma som till folding propellern).

 

Tips om någon skall skruva av och på sin "plast"propeller är att fota/mäta innan du skruvar av de 2 skruvarna som sitter gängade i plastpropellern för det är svårt att känna när de är i rätt position vid återmontering. Änden på de 2 skruvarna markerade med röda pilar skall snurra i en skåra på axeln.

 

Vid körning SB och BB kommer plastpropellern att röra sig lite tills "stången" tvärs rotationsriktning tar i plasten .

Dock gissar jag att när det gått en tid kommer det att växa lite "vitt" inne i propellern bla i skåran där stången skall greppa för jag fick avkalka både utsidan och insidan av propellern innan jag målade utsidan.

 

BP600 - Saxpinne - skruv.PNG

 

image.png.1f912472e0b68b7241126dd7092c7a2e.png

 

image.png.58b63b88af3a89fb7682a97b18360c0a.png

image.png.c0ab9d2fffef1987e253d9c55d067d6b.png

 

Att skruva med bogpropellerinstallationen är inte svårt om man känner till hur delarna sitter ihop, utan kunskap och med för starka krafter är det lätt att skada/bryta sönder prylar ....

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dokumenterar ifall det är någon annan som har en gammal Volvo Penta QL BP500 eller PB600 bogpropeller som vill ha en extra brytpinne i reserv ifall att....

 

VP reservdelssidor har tagit bort sprängskisser för BP600 men jag har sedan tidigare sparat ned skisser med tillhörande lista med artikelnummer.

Idag upptäckte jag att det går att beställa brytpinne om man vet dess art. nummer
VOP 411 00 709

priset är 134 kronor.

img_0422.jpg.33718c1310e6524483ca1eaf12531d02.jpg

 

Byta brytpinne går att göra med båten i sjön, man skruvar loss elmotorn som sitter med 4 insex skruvar och sedan tar isär 

image.thumb.png.4f04d7280e6bd1bce742f9fd5ba1fa1b.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men vad fyller saxpinnen för funktion ?

 

Du skriver "säkring av centrumskruven". Men för detta måste det vara en skruvskalle med krona, så saxpinnen låser dess möjlighet att rotera.

Nu hindrar den ju inte skruven från att skruva ur sig, ju mer den skruvas ut desto mer flyttas ju propellern (med saxpinnen) utåt på axeln (då biten där pinnen går genom ett hål i plasten nog inte stoppar mycket - om ens något) och skruven kan fortsätta rotera. Tills pinnen som låser rotationen kommer ur sitt läge i propellern eller skruven (med propellern) lossnar helt.

 

Nej, jag tror snarare att hålet är för att propellern även skulle kunna sitta på en annan modell med mutter med krona istället för skruv, alternativt skruv med krona. Plastverktyg kostar en del att ändra, så man tar gärna till garderingar i dessa. Kanske denna modell som utnyttjar hålet aldrig kom i produktion eller finns längre ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på det 😢

Trodde jag gjorde något smart vid återmonteringen, tar inte många sekunder att demontera saxpinnen nästa gång jag är och skruvar på båten. Påverkar väl inte deplacementet så vattenlinjen måste ändå höjas....

Lärorikt att försiktigt skruva med okända urgamla prylar, ibland blir det rätt och ibland får man göra om det en extra gång.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp o belägg!

Propellern säkras axiellt med de två mot axeln vinkelrätt monterade skruvarna som fixerar propellern i axelns spår. Radiellt överförs vridande moment från axeln till propellern via medbringarpinnen i axeln.
Centrumskruven "tajtar" upp montaget. Om centrumskruven jobbar sig loss (inte osannolikt, - den kan inte sättas an med erforderligt vridmoment, - plasten är eftergivlig).så förflyttar sig inte propellern nämnvärt axiellt. Skruven däremot löper stor risk att gängas ur helt och försvinna i djupet.
Saxpinnen förhindrar detta.

 

/m

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...