jollas 13 Postad 17 Maj , 2020 Jag har mina aningar om att det är något fel på vatteninförseln från drevet till min inomborsmotor. Har beställt nya impellrar (de gamla såg ok ut..)men vill vara säker på allt funkar när båten är i. Har byggt om kylsystemet från enbart sjövatten till system med värmeväxlare och har inte riktigt hunnit att testa det i skarpt läge i båten än. Allt funkade när motorn och växlaren stod på pall och vattnet in i sjövattenpumpen fick vatten från vattenkranen. Satte in motorn och hann väl inte testa ordentligt pga sen inläggning och lite annat. När jag nu testar hemma får jag inte upp vatten till pumpen genom drevet (vp270)som står i vattenfylld tunna upp ovanför vattenintaget. Nu funderar jag på om det är så att jag har läckage på inkommande vatten så att säga...eller om pumpen inte fixar en 20 centimeter högre sughöjd än där den satt tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 269 Postad 17 Maj , 2020 Jag hade ett likartat problem en eller ett par gånger. Då var det Volvo-Pentas sjövattenfilter som var otätt, sög luft. Första gången det hände var locket slarvigt påskruvat, satt snett. Andra gången det hände var den runda skivan under locket spräckt och då sög det också luft. På den motorn satt sjövattenfilfter, eller silen innan pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 13 Postad 18 Maj , 2020 Tackar för svaret! Det får väl bli någon form av läckage test/ provtryckning först och utgå från det för jag tycker att det vore märkligt om pumpens sugförmåga inte skulle fixa en ny höjdskillnad som är 20 centimeter högre än får den satt tidigare . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 269 Postad 18 Maj , 2020 25 minuter sedan skrev jollas: Tackar för svaret! Det får väl bli någon form av läckage test/ provtryckning först och utgå från det för jag tycker att det vore märkligt om pumpens sugförmåga inte skulle fixa en ny höjdskillnad som är 20 centimeter högre än får den satt tidigare . Just så, det är ju rätt så bra sugförmåga hos impellerpumpar, så 20cm borde inte göra så stor skillnad kan man tycka. Men kolla den stora svarta burken med filtret eller silen. Sedan får du ju kolla om det finns något hinder på vägen, någon flaskhals, hur ser intaget på drevet ut? gamla havstulpaner? slangen mellan drev och sköld? och det behöver ju inte bara vara luftläckage i "svarta burken" silen kan ju vara igensatt också, jag brukar få rensa min minst två gånger per säsong, oftare om jag varit inne på grunt vatten. Jag har haft "Malacos kolasnören" i denna sil också, i förra båten där silen satt innan pumpen. Det var en del jobb att få bort dessa, tog en vattenslang från land och spolade bakvägen och jag fick nog bort det mesta, men inte allt. Annars är det ju vanligt att man får dessa "kolasnören" in med spolvattnet till toaletten. Jag tror den heter Durvillaea antarctica men kan ha fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 13 Postad 18 Maj , 2020 Den där silen sitter inte på min båt men det kanske man skulle ha...Det satt ingen från början när jag köpte båten så det var tyvärr inget jag byggde med då jag fixade det nya systemet. Ska testa och spola vatten baklänges från där pumpen sitter ner till slangen som går in i drevet. Borde gå att plugga den så att.man får lite tryck för att se om det finns läckage den biten. Antar sedan att drevet i stort sett bara har ett rör inuti ner till vattenintaget...såg inget annat på de spränskisser som jag hittade på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser