Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Zquar3

Svårstartad Tohatsu

Rekommendera Poster

Tohatsu 25hk, 2-takt

 

Motorn har precis varit på service och startade då på andra rycket när de gick igenom den, motorn hade inte använts på 3år och innan dess endast gått 1 säsong. Företaget tyckte den var som ny!


Nu 1mån efter service var motorn svårstartad, gick igång efter 6-7 drag med chokande. Stannade efter ett tag med båten i ca 30min, motorn startar på 4e rycket. Efter nästa stopp på ca 30min går motorn inte igång på otaliga drag. Efter 5mins paddlande lyckades jag dra igång den och har nu två möjliga fel, om ni kan se några samband eller har andra idéer?

 

Blåsan på bränsleslangen är aldrig mjuk utan ganska hård, går dock trycka till den lite. När jag tryckte till han lite extra så sprutade det lite bensin, vid blåsan. (Såg dock inte exakt var)

Tank och slang var ej med på servicen.

 

Alt två så ställde jag gasreglaget exakt på markeringen på rorkulten, om det betyder noll-läge eller om den ska stå exakt där vid start för att få lite gas vet jag ej? Spekulation. Då startade den nämligen..

 

Som ni kanske kan tyda är jag ny på båtliv och tacksam till hjälp och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zquar3:

Stannade efter ett tag med båten i ca 30min, motorn startar på 4e rycket. Efter nästa stopp på ca 30min går motorn inte igång på otaliga drag.

Detta bör du förtydliga.

1 timme sedan skrev Zquar3:

Blåsan på bränsleslangen är aldrig mjuk utan ganska hård, går dock trycka till den lite. När jag tryckte till han lite extra så sprutade det lite bensin, vid blåsan. (Såg dock inte exakt var)

Slang och blåsa skall vara helt tät, annars får du problem, inte bara med att starta.

1 timme sedan skrev Zquar3:

Alt två så ställde jag gasreglaget exakt på markeringen på rorkulten, om det betyder noll-läge eller om den ska stå exakt där vid start för att få lite gas vet jag ej?

En välfungerande motor startar varm utan grundgas, men kall skall gasen stå vid start. Detta underlättar också om motorn är svårstartad varm.

 

Med tanke på hur länge motorn stått bör du kasserat bensinen i tanken, sett till att tank och slang var ren och fyllt på med ny. Det finns annars risk att du fått in smuts i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev guestsson:

Detta bör du förtydliga.

Slang och blåsa skall vara helt tät, annars får du problem, inte bara med att starta.

En välfungerande motor startar varm utan grundgas, men kall skall gasen stå vid start. Detta underlättar också om motorn är svårstartad varm.

 

Med tanke på hur länge motorn stått bör du kasserat bensinen i tanken, sett till att tank och slang var ren och fyllt på med ny. Det finns annars risk att du fått in smuts i förgasaren.

Körde ca 15min innan fiske med motorn avstängd i 30min, sen kördes motorn ca 5min innan 30min vila igen.

 

”Startläget” är alltså viktigt, bra att veta! 
Då är en kombo av dessa två saker mycket möjligt orsaken till problematiken då.

 

Tanken tömde jag ut och ersatte med ny bensin och olja, dock ingen ytterligare rengöring.

Vad säger ni om att blåsan är hård hela tiden, likaså vid första pumpning, kanske skit i slangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Zquar3:

Vad säger ni om att blåsan är hård hela tiden, likaså vid första pumpning, kanske skit i slangen?

Så skall det inte vara byt åtminstone blåsan. Om slangen inte är helt tät eller  backventilerna i blåsan inte funkar så kan du få problem med tjuvstopp och annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En detalj, lätt att glömma men har du öppnat luftningen på bensintanken innan du startar motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

En detalj, lätt att glömma men har du öppnat luftningen på bensintanken innan du startar motorn?

Ja den var öppnad.

Det var dock lite blött av bensin runt lock/luftning, om det droppat från blåsa eller vad det beror på vet jag ej.

Blev dålig felsökning när allt inträffade då åskoväder närmade sig och årorna åkte i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...