Jump to content
Saturday 27 November 2021
adamlindh

Trögt växelreglage 290DP drev

Recommended Posts

Hej,

Har ett 290 DP drev där det är trögt att lägga i backen, och ännu trögare att lägga tillbaka till neutral. Läste runt på forumet och förstått att det kan vara reglagekablarna som behöver bytas. Dessa lossas bakom kåpan på drevet om jag förstått rätt? Hur vanligt är det att själva gasreglaget spökar?

 

Med vänlig hälsning, Adam 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Jag har bytt både mina reglagekablar förra och förförra året på min båt med dubbelmontage 290 DP-A.

Det var svårt att få i växel.
Lossa bakom kåpa och prova och växle om det är någon skillnad.

Kanske går det att lossa kabeln i reglaget också i så fall vet du var det kärvar.

 

Mvh

30-06

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppla loss reglagekablarna och dra ut dom och smörj, vanligt att dom kan kärva fast under vintern.

Edited by PetriU

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev PetriU:

Koppla loss reglagekablarna och dra ut dom och smörj, vanligt att dom kan kärva fast under vintern.

Vad menar du med " Dra ut dem och smörj"?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en kabel per drev, den andra går till motorns förgasare eller bränslepump.

 

Javisst går det eventuellt  (läs längre ned) att ta ur själva vajern ur höljet, göra rent och fetta in, eller kanske hellre olja in.

 

Men först skall du kolla spelet i drevets växelförare, lägg reglaget i friläge, nu skall det vara litet spel eller glapp mellan vajern och växellänkaget under kåpan i drevet. Om det är tajt här kan det vara svårt att få i backen eller framväxeln beroende på hur det är justerat.

 

Sedan kan denna mekaniska tröghet finnas inuti drevet också, har du kollat drevoljans färg (och lukt)? Ja även oljenivån förstås.
 

Om du skall ge dig i kast med att byta reglagekabeln eller kablarna, så finns det modernare sådana med en teflonbelagd insida, dessa ger mindre friktion och är väl kanske dyrare också.

 

Reglagekablar säljs i 10cm intervaller, bättre med en litet för lång i generösa radier än en som är ”exakt rätt längd” som blir för tajt. 

 

Viktigt är också att kablarnas böjar ”bowden tube” är i stora radier och att dom inte kommit i kläm någonstans eller att höljet skadats av värme någonstans runt motorn, avgassystemet eller så.

 

Kanske en dålig jämförelse men jag har med gott resultat hällt i en tunnare ”symaskinsolja” i kabelhöljen till cyklar och mopeder, och det gör där underverk. Samma sak borde du uppnå med att hälla i olja i dessa reglagekablar, men då kanske det är nödvändigt att ta ur dem ur båten, och sedan är ju ändstyckena pressade på vajern så man får vara litet finurlig för att få in olja mellan vajer och hölje, kanske med en injektionsspruta.

 

I mina tidigare båtar som hade reglagekablar bytte jag till teflonkablar utan att ens försöka åtgärda de gamla. (Nu har jag elektriska servon till gas- och växelreglage).
 

 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rollen:

Vad menar du med " Dra ut dem och smörj"?

 

Menade vajern som kärvar i höljet i reglagekabeln, Georg hade en perfekt förklaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Landgren123:

Går ej o dra ur wire ur höljet, är hopnitat kan man säga. Köp nya.

Ja oftast (alltid?) är det nog så numera.

Många med mig här på forumet vill ju renovera och reparera så långt det går framför att köpa nya prylar. Men man får ju fråga sig hur långt man skall gå. Om du kan få in olja mellan hölje och vajer är det ju bra, om det sedan funkar friktionsfritt. Men sådana här grejer är nog ändå förbrukningsmaterial och kanske skall bytas minst vart 20 år eller så....

Det är väl också en ekvation med nedlagd tid vs kostnaden för att köpa nytt. Reglagekablarna tillhör väl även de viktigare delarna jämte styrningen för att säkert kunna manövrera båten, så du skall nog ändå kolla vad nya kablar kostar. Dom är ju inte tekniskt svåra att byta, men det kan ju vara bökigt att dra dessa ombord genom trånga passager i skrymslen och vrår.

 

Jag kommer nu på att jag har mekanisk koppling i en gammal bil jag har, samma skit där, en trög vajer i hölje. Här gick det att rappa ur vajern, med oljekanna och tryckluft båstes olja in i höljet, vajern lödandes i ändan och knuffades in i höljet, och det blev bättre, men inte jättebra, men man får bra motion i vänsterfoten. Men det kan ju också bero på den förstärkta rallykopplingen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy