Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Landgren123

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    54
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Landgren123

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. denna tråd är väl aktuell igen. nån som hört nåt om det blivit några kontroller/avgifter.
  2. Prova o koppla bort kickdowngivaren, ska ligga + på relärts g2 hela tiden. Tycker faktiskt att man kan ta bort denna funktion, kommer nov barra till nytta om man har en båt som reagerar snabbt på varvtalsökningar. Kompressorn slår till ändå bara att det tar nån sekund.
  3. Kikar också på Samsung A8. Men behövs simkort/4g för o köra eniro? Ser att det finns A8 med e-sim.
  4. Hänger på tråden. Nån som har läst på vilken läsplatta som är mest prisvärd att använda för tex eniro på sjön.
  5. Nån som rett ut skillnaden på gamla o nya kylarna? Kompressorn eller isoleringen.
  6. Då får jag tacka för input. Nej det är bara strömmen till o från förb.batterierna jag vill ha med till monitor. Då lägger jag ihop det efter schemat jag gjort.
  7. - Så jag kommer få med strömmen från generatorn bara till förbrukning. - Strömmen från startmotor, bog och ankarspel blir ej med?
  8. Hejsan. Skissar på ett schema för nya batterier o batterimonitor. Men funderar hur det blir när skiljerälet är draget o generatorn laddar samt man har förbrukning från bog o ankarspel. Man vill egentligen bara veta/koppla in det som är på förbrukningsbanken. Hur har ni gjort?
  9. Jag tänker lägga kabeln från generatorn direkt på batteriet. Kabeln från startmotorn går via säkring o brytare till batteriet. Detta för att inte generatorn ska bli frånkopplad av misstag när motorn går.
  10. Landgren123

    Elschema

    Har skissat schema för nya förbrukningsbatterierna. Tanken är att ha kabel direkt från generatorn till förbrukningsbatterierna för o undvika spänningsfall. Skiljerelät styrs på tid från tändningsnyckeln.
  11. Man behöver inte oroa sig för att något batteri tar "stryk" av att vara sammankopplade?
  12. Nån som har erfarenhet av att generatorladda 400Ah Agm/förbr och 115Ah blysyra/start samtidigt/paralellt. Detta blir fallet under motordrift och användning av skiljerelä, som är planen. Alternativet är annars CTEK D250SE men då verkar man förlora en del laddström. Har sökt i diverse trådar men hittar ingen konkret.
  13. Hittade denna på svenska kryssarklubbens hemsida, inget diagonatl inkopplat.
  14. Precis. Ladda och ta ut diagonalt är tydligen av stor vikt. Samtidigt säger han att det inte optimalt med så många batterier. Och i mitt fall blir det 5x6 blir 30 celler som ska lira. Jag ska prova alla batterier med belastning på 4A o 20 timmar o återkoppla resultat till supporten så får vi se. Men efter snabbtestet är det de två "första" som tagit stryk. Upplyste supporten att det borde var tydligare att det är så viktigt m inkopplingen.
  15. Lägger till lite till intressant läsning. Har lyckats paja min fina bank. 5st yausa 90ah, 4år gamla. Testat lite snabbt med körning av kyl. Verkar som 2st gett upp helt, slocknar efter typ 3minuter. Pratade m support och tydligen väldigt viktigt m hur man lägger paralellkoplingen o uttag o laddspänning vilket jag inte gjort. Tänker ta hem batterierna i vinter o provbelasta o kanske försöka renoveringsladda.
×
×
  • Skapa nytt...