Jump to content
Thursday 05 December 2019

Landgren123

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Landgren123

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nån som hittat servicebulletinen från penta där justering av bränslemängd beskrivs.
  2. Har köpt slangar därifrån till mc. Klockren support. Borde gå o kolla upp vad de säger om korrusionsbeständighet, kängorna tror jag de löser.
  3. Fick kontakt via mail m Ogura för fler år sedan, ville veta vilken kvalitet på oljan man skulle ha. När jag berättade att kompressorn satt på en Penta hänvisade de till dom. Så det blev ”dyrolja” från Penta.
  4. Nån som provat Biltemas blyade ankarlina till ankarspel? Står att den har diameter 15mm ska ju vara 16mm för tex guick ankarspel. ANKARLINA 15MMX45M Art. 25-0818
  5. Jo, det blev lösningen efter en del googlande och irritation.
  6. Varning. Förvänta er inte att öppettiderna på hemsidan stämmer. Kungens kurva har inte Söndagsöppet. Åkte 15 mil för o köpa reservdelar, möttes av stängd butik. Står på grinden att det ska vara öppet.
  7. Felsök givaren enligt nedan. Har felsökt min givare och den är trasig, tänker åtgärda när båten är på land. "Testing the Speed Sensor: Verify that the transducer’s paddle wheel is free of marine growth and rotates freely on its shaft *Power down the instrument *Disconnect the GREEN and SHIELD transducer leads from the instrument display or instrument pod. *Connect a multimeter to the GREEN and SHIELD transducer leads and configure the multimeter to measure continuity or resistance. *Slowly rotate the transducer paddle wheel by hand. Note that as the paddlewheel is rotated, the multimeter should alternate between an open circuit and a closed circuit with each quarter turn. As such one complete revolution of the paddle wheel should open and close the circuit four times. Should the multimeter respond as indicated above, then the speed sensor element of the transducer would be deemed functional. If not, then the transducer has failed and should be replaced."
  8. Starta o fyll i vart efter det sjunker undan.
  9. Lurigt. Alla tre kugghjulen pos.11 i övre delen har ju samma ingrepp oavsett växel/friläge. 1. Jag skulle gissa på lager nr:14. Ingående axel är axiellt obelastad i friläge för att med växeln i flyttas till belastning lager nr:13. 2. Annars nållagren nr:40. De snurrar bara i friläge. För då står axeln nr:35 still men kuggen nr:11 snurrar. Fast låter väl inte som nållagerljud. Måste nog öppnas o kika.
  10. Drog min till utsidan av båten, perfekt. Vill inte ha dessa rester in i motorn. Ren, fin o kall luft ska det vara. 🙂
  11. Funderar på om man kan "renovera" slangarna genom att linda gladpack på utsidan. Tänker mig att kapa en rulle i 5cm bredd för o komma till o linda runt. Är ju inge fel på slangen förutom lukten. Då kan man ju även linda runt eventuella plast kopplingar som jag misstänker att lukt tränger ut. Nån som testat, eller ska jag bli först?
  12. Vad tror ni om att använda Pro Alt C och spänningsagg 230VAC/xxVdc för landström.
  13. Kan man koppla solcell också till Sterling Pro Alt C? Vilket 230VAC/14VDC spänningsagg använde du för landström? Sterling Pro Alt C var hittar man den billigast, ebay england?
  14. Vad behöver man göra "manipulera" med generatorn för att den ska ge högre spänning? Annars verkar ju det smidigt och effektivt att koppla allt till en bra solcellsregulator. - Manipulerad generator - Solceller - Spänningsdon 230VAC till tex 19VDC för landströmsladdning.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy