Gå till innehåll
fredag 24 oktober 2025
Gäst Absint

Evinrude misständer...

Rekommendera Poster

Gäst Absint

Hejsan, jag har ett problem. Det är så att min Evinrude 40 hp av årsmod -75 har nåt fuffens för sig. Den misständer med nåra sekunders mellanrum, typ poffar till. Å idag upptäckte jag att vid dom tillfällen som poffen kommer, så slår det en fet gnista mellan startmotorn å motorn. E gnista som är ung. 4-5 cm lång, alltså en ganska kraftig gnista. Kan någon hjälpa mig med felet? Man e liksom ganska(!) sugen på att få båten i sjön...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst absint

Ingen som har nåt förslag? Är jag den enda i vårt avlånga land som har/haft detta problem? Det gör det hela ännu mer suspekt... Fast jag hoppas att d dyker upp nåt... Ha det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrivet eftersom du verkar lite deperat. En 30 år gammal Evinrude var det inte igår som man tittade på. Men jag tror varken att jag eller någon annan har hört talas om en gnistlängd å 30 - 40 mm, (tog fram mm stocken för att verkligen se hur långt det är. Jag har svårt att tro att gnistlängden är den du skrivit, utan betydligt kortare. För så hög spänning har du inte ens i tändsystemet. Och det är där du får söka felet. Titta riktigt noga på dina tändkablar så uppmärksammar du att den ena är avskavd och det är detta som gör att motorn misständer. Det kan hända att du får ta av svänghjulet för att komma åt felet, eftersom det blixtrat till vid startmotorn./lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Absint

Ok, missbedömde kanske gnistan. Men den e verkligen fet.Tändkablar och tändhattar har jag bytt. Vad ska jag kolla under svänghjulet? Detta med el gör mig tokig, men jag ska alltså leta efter skadade kablar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den ett visst varv när den misstränder eller ? ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Absint

Hahaaaa... Gnistan var ingen gnista, utan en slags låga. Det saknades en bult till hållaren för startmotorn, och ur bultens hål kom det en liten eldkvast som jag trodde var en gnista. Jag har kasst lyse där jag är å skruvar, men idag i dagsljus såg jag att saknades en bult. Skruvade i dit en å TJOHOOOO, motorn funkar... Tack ändå för att ni tar er tid att försöka hjälpa en hemmameckare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan det komma en eldkvast ur ett hål där startmotorn ska fästas bara för att bulten till startmotorn lossnat? Låter intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...