Gå till innehåll
tisdag 16 december 2025
Pontushberg

Mercury F30 ELPT EFI dör

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Behöver hjälp och idéer angående vad som kan vara fel på min motor. 

Har en Linder 445 Max med mercury f30 ELPT EFI med gångtid på ca 30h som dör ibland när jag kör långsamt till exempel när jag ska lägga till vid hamnen. Kommer in långsamt närmar mig neutral och då stannar motorn. Ibland stannar den när neutral läggs i.

Ibland även problem att den inte startar på första försöket. Vrider nyckeln en andra gång och då startar den nästan alltid. 

Testat med både 95-oktan och 98-oktan. Samma resultat. 

Går för övrigt kanon!

Verkstaden hittar inga fel. ”Allt ser bra ut”.

Köpt 2019 så det är garanti. Felet har varit sedan dag ett men verkstaden har inte hittat nåt fel. Det stör mig...Servad som boken instruerar på märkesverkstad. 

Idéer någon? 

Redigerad av Pontushberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Jorgen01 Så kanske det är. Jag är själv okunnig inom ämnet så jag är tacksam för all input.

Kom på att när jag fick båten var bränsletillförseln felaktigt monterad med en extra koppling och en slang som inte skulle vara med. 

Kan det påverkat? Kalibrerar man insprutning och pumpandet av bränslet vid installation av motorn? Isåfall är den kalibrerad med fel slangar och koppling.

Redigerad av Pontushberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta med dig mekanikern ut på sjön så får han själv uppleva detta.

Finns kanske ett diagnosuttag där han kan koppla upp sig mot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Pontushberg:

Kom på att när jag fick båten var bränsletillförseln felaktigt monterad med en extra koppling och en slang som inte skulle vara med. 

Lite svårt att förstå vad du menar, berätta mer.

I bränsleledningen från vätskeytan i tanken till sugsidan av bränslepumpen i motorn råder undertryck. Detta innebär att vid ett läckage i denna del av bränslesystemet blir det bränsle som  kommer in till insprutningen blandat med luft. Det är inte osannolikt att detta i så fall skulle kunna leda till de problem du har.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ska försöka förklara. Tyvärr var installationen av själva slangen mellan tank och motor skarvad. Satt liksom en extra slang mellan motorn och bränsleblåsan. Se bild 1 nedan. Detta gjorde att bränsleblåsan blev helt platt och motorn stannade då inget bränsle kom fram. 

Då monterades den där extra slangen bort och slangen som kommer direkt från motorn kopplades till pumpblåsan. Nu ligger den på botten i bakre toften. Se bild 2 nedan. 

Se även bild på den slang som blev över.... Pga av allt detta funderade jag på om något blivit knas med kalibrering av insprutning eller bränslematning (om det ens går att kalibrera...)

Se bild 3 för det som blev över.

BILD 1 - Skarvad med går slang

20190616_164437533_iOS.jpg

BILD 2 -  Så ser det ut nu med grå slang direkt från motor till blåsa. Sen svart slang vidare direkt till tank

20190617_160602425_iOS.jpg

BILD 3 - det som blev över

20190618_072855170_iOS.jpg

Redigerad av Pontushberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två saker med denna installation som jag hade ändrat på.

1. Slangen skall dras så att blåsan sitter vertikalt eller åtminstone luta ordentligt med utloppet  uppåt. Detta kan ev. bidra till dina problem.

2. De slangklämmor som använts är olämpliga och är t.ex. inte tillåtna i bränslesystemet på bilar. Men de är knappast orsak till dina problem.

Jag tror inte det finns någon kalibrering. EFI på utombordare är i allmänhet långt mindre avancerade än i bilar med katalytisk avgasrening. Mängden bränsle ges av bränsletrycket och den tid insprutningsventil(erna) står öppen. Trycket hålls konstant oberoende varvtal av en bränsletrycksregulator och tiden bestäms elektroniskt. Beroende på motor kan tiden bero av  motortemperatur, lufttemperatur, tryck i insugningsrör efter gasspjäll, varvtal och gasspjällsvinkel.

Utifrån dessa parametrar räknar elektroniken ut lämplig tid men bryr sig inte om att ta reda på resultatet. Man reglerar lite fett för att undvika de motorskador som kommer av för mager inblandning.
Detta kallas open loop reglering.I den avgasrenade bilen används en Lambdasensor som mäter syremängden i avgaserna. Resultatet återmatas till elektroniken, som justerar tiden i enlighet med detta. Ett sådant system, som, oftast också omfattar en  luftmängdsmätare  med feedback kallas closed loop. Resultatet blir att bränslemängden blir optimerad. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@guestsson @Jorgen01

Liten uppdatering om ni är intresserade...
Mercury själva vill mäta IAC ventilen vid kall och varm motor. De misstänker att den eventuellt stänger för mycket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...