Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Pontushberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pontushberg

  • Placering
    Landkrabba
  1. @guestsson @Jorgen01 Liten uppdatering om ni är intresserade... Mercury själva vill mäta IAC ventilen vid kall och varm motor. De misstänker att den eventuellt stänger för mycket.
  2. Ska försöka förklara. Tyvärr var installationen av själva slangen mellan tank och motor skarvad. Satt liksom en extra slang mellan motorn och bränsleblåsan. Se bild 1 nedan. Detta gjorde att bränsleblåsan blev helt platt och motorn stannade då inget bränsle kom fram. Då monterades den där extra slangen bort och slangen som kommer direkt från motorn kopplades till pumpblåsan. Nu ligger den på botten i bakre toften. Se bild 2 nedan. Se även bild på den slang som blev över.... Pga av allt detta funderade jag på om något blivit knas med kalibrering av insprutning eller bränslematning (om det ens går att kalibrera...) Se bild 3 för det som blev över. BILD 1 - Skarvad med går slang BILD 2 - Så ser det ut nu med grå slang direkt från motor till blåsa. Sen svart slang vidare direkt till tank BILD 3 - det som blev över
  3. @Jorgen01 Så kanske det är. Jag är själv okunnig inom ämnet så jag är tacksam för all input. Kom på att när jag fick båten var bränsletillförseln felaktigt monterad med en extra koppling och en slang som inte skulle vara med. Kan det påverkat? Kalibrerar man insprutning och pumpandet av bränslet vid installation av motorn? Isåfall är den kalibrerad med fel slangar och koppling.
  4. Hej Behöver hjälp och idéer angående vad som kan vara fel på min motor. Har en Linder 445 Max med mercury f30 ELPT EFI med gångtid på ca 30h som dör ibland när jag kör långsamt till exempel när jag ska lägga till vid hamnen. Kommer in långsamt närmar mig neutral och då stannar motorn. Ibland stannar den när neutral läggs i. Ibland även problem att den inte startar på första försöket. Vrider nyckeln en andra gång och då startar den nästan alltid. Testat med både 95-oktan och 98-oktan. Samma resultat. Går för övrigt kanon! Verkstaden hittar inga fel. ”Allt ser bra ut”. Köpt 2019 så det är garanti. Felet har varit sedan dag ett men verkstaden har inte hittat nåt fel. Det stör mig...Servad som boken instruerar på märkesverkstad. Idéer någon?
×
×
  • Skapa nytt...