LennartNordic 3 Postad 20 Mars , 2020 Hej Ny med båt och på forum. Håller på att renovera en Nordic 79. Nu har det kommit till kapellet som inte gick att tvätta säger kapellmakaren. Nu till min fråga. Finns det nått medel för att få liv i ett gammalt kapell? Typ en massa man smetar på så håller det tätt och blir lite mjukare. Tänker mig att man kanske kan smörja in gummimassa, silikon eller liknande. Om jag ska göra ett nytt så är det dyrare än båten är värd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 128 Postad 20 Mars , 2020 Acapella heter en produktserie där det finns både impregnering och infärgning. Det kan rädda kapellväven något/några år till om väven inte är i alltför risigt skick. Problemet med gamla kapell brukar inte bara vara tätheten på duken. Sömmarna slits och blir sköra. En vanlig kvalitet på kapelltråd är en blandning av polyester och bomull. Polyester för styrkan och bomull som sväller för att bli tätt i hålen. Tyvärr så påverkas polyestern av solens UV-ljus och blir spröd. Enbart bomullstråden räcker inte för att hålla samman kapellet. Omsydda sömmar kan rädda ålderstigen tråd. Då sprätts inte kapellet sönder utan det görs bara en ny söm i den gamla. Nästa problem är rutorna som blir hårda o spröda med tiden. Sedan spricker de. Rutor går att byta men kostar självklart en slant. Det finns en gräns när summan av ovanstående åtgärder inte är vettig eller att kapellet helt enkelt är helt slut och måste kasseras. Kapellmakare vill inte ha dåliga omdömen för att de försökt fixa ett superrisigt kapell, därför "vägrar" de ibland att ta på sig sådana arbeten. Fullt förståeligt med diskussionerna och uthängning i dagens sociala medier kan jag tycka.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser