Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
gastur

Var kommer glykolen på en segelbåt ut

Rekommendera Poster

Novis undrar.

 

Var kommer glykolen som man tryckt i på hösten ut? Vill undvika att denna hamnar på backen.

Dvs var sitter avgasröret på en segelbåt?

Ovan eller under vattenlinjen?

Kommer avgaser och jylarvatten ut ur samma hål?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev gastur:

Novis undrar.

 

Var kommer glykolen som man tryckt i på hösten ut? Vill undvika att denna hamnar på backen.

Dvs var sitter avgasröret på en segelbåt?

Ovan eller under vattenlinjen?

Kommer avgaser och kylarvatten ut ur samma hål?

Glykolblandningen (den du sög in i motorn via sjövattenintaget) har ersatt kylvattnet under vintern för att motorn inte ska frysa sönder. Den följer med avgaserna ut. Avgaserna går ofta via en avgasslang av gummi från motorn via en ljuddämpare till avgasutsläppet. Kylvattnet behövs i gummislangen för att den inte ska bli för varm. Avgasutsläppet från en inombordsmotor i en segelbåt går oftast ut genom bordläggningen på båtens låring och en bit över vattenlinjen (det går ofta att se att det är avgasgenomföringen på att det blir lite sotigt på skrovet runt utsläppet).

 

Om du tittar i motorrummet bakom motorn så kan du nog identifiera ovan beskrivna detaljer och hur avgasslangen är dragen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Måste fråga hur du gjorde när du fyllde på det glykolblandade kylvattnet. 

 

Hade du motorn i gång, eller typ fyllde du allt med glykolblandat vatten från en högt belägen dunk via slang, med avstängd motor? 

 

Har rätt stor betydelse hur du gjorde.

I värsta fall kan det bli ordentligt dyrt. 

 

Så beskriv hur! 

 

 

Och, gör absolut inga startförsök eller dra runt motorn innan du berättat och fått svar. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Lintott said:

Glykolblandningen (den du sög in i motorn via sjövattenintaget) har ersatt kylvattnet under vintern för att motorn inte ska frysa sönder. Den följer med avgaserna ut. Avgaserna går ofta via en avgasslang av gummi från motorn via en ljuddämpare till avgasutsläppet. Kylvattnet behövs i gummislangen för att den inte ska bli för varm. Avgasutsläppet från en inombordsmotor i en segelbåt går oftast ut genom bordläggningen på båtens låring och en bit över vattenlinjen (det går ofta att se att det är avgasgenomföringen på att det blir lite sotigt på skrovet runt utsläppet).

 

Om du tittar i motorrummet bakom motorn så kan du nog identifiera ovan beskrivna detaljer och hur avgasslangen är dragen.

Stort tack skall du ha för en bra förklaring!

 

På denna båt verkar dock avgasutsläppet sitta under vattenlinjen, rakt under motorrummet. Är detta möjligt? Hur ska man då kunna förvissa sig om att det sprutar kylvatten vid gång.

 

5 hours ago, Hybro said:

Måste fråga hur du gjorde när du fyllde på det glykolblandade kylvattnet. 

 

Hade du motorn i gång, eller typ fyllde du allt med glykolblandat vatten från en högt belägen dunk via slang, med avstängd motor? 

 

Har rätt stor betydelse hur du gjorde.

I värsta fall kan det bli ordentligt dyrt. 

 

Så beskriv hur! 

 

 

Och, gör absolut inga startförsök eller dra runt motorn innan du berättat och fått svar. 

 Båten har bytt ägare under vintern. Säljaren menade i all hast på att avgasröret satt längst ned strax akter om kölinfästningen. Glykolblandningen hälldes i sjövattenfiltret under motorgång på land, vet jag.

 

Jag ser dock ett annat avgasrör rakt i aktern men det verkar vara diselvärmarens!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, motorn hittar du, likaså luftintaget för förbränningsluft till motorn. 

Och förmodligen också värmaren. 

 

Då återstår att följa avgasernas väg från motorn, via avgasslang och ljuddämpare. 

 

Kan du inte identifiera prylarna, så lägg upp bilder. 

 

Hur som haver, så är jag övertygad om att avgaserna inte går raka vägen ut genom botten på båten, ivart fall inte utan en looop på slangen upp över vattenlinjen. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör några varv på startmotorn så märker du vilken av hålen som är avgasröret så slänger du ut absorb på den lilla skvätt glykolvatten som kom på backen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...