Jump to content
Tuesday 10 December 2019
skippeer

Limma ventilationsgaller i ursågat hål, mahogny-mahogny

Recommended Posts

Jag har fått tag i ventilationsgaller i mahogny som jag skall montera i ursågade hål.

Passningen lär inte bli tight så jag funderar på rätt lim som kan fylla ut det lilla glappet som blir.

• Skummande PU lim vill jag inte använda just för att det kan skumma ut på framsidan av garderober och diskbänk och sitter då så in i he.....
  • Trälim för utomhus
  • West System epoxy med lite filler

Finns det fler kandidater som limmar och kan fylla igen det lilla glappet mellan vent.galler och befintlig träskiva/yta oxå i mahogny?

Vent galler - sidovy .JPG

Kanten (innanför flänsen) som jag vill limma är 14 mm bred.

Edited by skippeer

Hade gjort på samma sätt. Epoxi fungerar också men risken är att man kladdar ner. Skulle man behöva ta bort i framtiden så är MSP enklare.

• Like 1

Marintätning blir nog bra.

Men jag limmade ett ventilations galler av aluminium (egentligen Plastic Paddings alu-nät) mot lackad mahogny med smältlim, värmde på efter hand med varmluftspistolen eftersom limmet kallnade snabbt. Det fäste väldigt bra och limmet fyllde ut ojämnheter och gick upp och låste i nätets maskor. Lätt omständligt, men det var i en tid då inget annat lim fanns hemma.

En ventil skruvades sedan på den limmade sidan och dolde limfogen.

Smältlim är praktiskt men min erfarenhet är att det släpper med tiden. Finns säkert bättre smältlim, kan vara värt att kolla.

15 minuter sedan skrev bhemac:

Smältlim är praktiskt men min erfarenhet är att det släpper med tiden. Finns säkert bättre smältlim, kan vara värt att kolla.

Delar samma erfarenhet. I synnerhet mot vissa material och ytor är det svårt att få bra vidhäftning som håller över tid. Förvärmning med värmepistol kan dock kanske hjälpa.

Men finns inget annat bättre hemma så tager man ju vad man haver. Och smältlim är praktiskt om man måste använda prylen snabbt då limfogen ju "torkar" på minuter 😋. Men för mer långsiktiga limningar (allt från trädetaljer till displayfönster) använder jag ofta ovan nämnda MSP-klet.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Jag hade limmat fast gallret med trälim fläns mot dörrblad och fyllt ut med transparent linoljespackel i springan på baksidan. 

Tidigare limningar har jag alltid kunnat ha tryck på trädelarna mot varandra.

Av gammal vana tänkte jag trälim/epoxy, MSP är ju starkt oxå och jag har tidigare använt TEC-7 vid montering av vägghängda duschdörrar med gott resultat (kombinerat med skruv/plastplugg).

Tack för alla ideer utanför min gamla limmade box.

Edited by skippeer
  • Like 1