Gå till innehåll
lördag 11 juli 2026
jorgenkarls

Täta septitank

Rekommendera Poster

Igår när vi seglat så märkte jag att septitanken läcker lite grann i en svetsfog. Det bör gå att täta med silikon eller nåt liknande. Nån som har nåt tips ang. detta? Sikaflex kanske eller kemisk metall ? Tips tas gärna emot. Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på sikaflex eller liknande. Håller tätt och är starkt. Problemet kan vara att ta bort det senare om du vill svetsa om fogen. Tänk på att trycket kan bli ganska högt när tanken är full. Inte kul om den spricker mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får väl vara observant och tömma den regelbundet. Toaletten blir väl endast en nödtoalett. Ligger jag i te x naturhamn så funkar det ju o springa upp på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är runda detaljer eller kanske hörn så kan man göra ett bandage av epoxi och glasfiber. Jag lagade en sprucken pump på det viset och det fungerade bra. Fördelen är att det tål högre tryck. Tätningsmedlet ska ju egentligen ligga på insidan om t.ex Sika ska kunna hålla tätt. Det blir ju så även med epoxi och glasfiber men om det är ett rör t.ex så blir glasfiberepoxin som ett extra rör utanpå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...