Jump to content
Sunday 17 November 2019
UlfG80

Flipper 740 / Tollare Columbina / Finnsport 700

Recommended Posts

Efter 20 år som seglare blev det förra året en Runnö 22. Underbar frihetskänsla att sitta under bar himmel och känna vinden i håret och susa fram längs bekanta seglingssträckor - fyra gånger snabbare än man är van vid. Och med motorn uppfälld "flyter man på daggen" och kan ta sig in och få en plats för sig själv i princip överallt. Så ja, biten av motorbåtslivet. Dock går Runnön lite för stötigt för att plana de utskärsvatten vi helst rör oss i (Stockholms yttre skärgård) samt att bränsleförbrukningen blir ganska kännbar när man ligger ute så mycket som vi gör. Så nu letar vi liknande båt med skrov som tål lite mer sjö som drar mindre, helst så lite som under litern / distans. Ett snäpp större skadar inte heller. Verkar som att t.ex. Finnsport 700 med en modern fyrtaktare bak går att få ner under litern om man inte har allt för bråttom.  Dock, med en fräsch fyrtaktare på lär försäkringspremien dra iväg våldsamt jämfört mot vad jag betalar för nuvarande 120 hk Johnson från 1991 (1 500:-/år). Är placerad perifert i en stor marina dessutom, så det finns en reel risk att bli av med motorn (hände båtgrannen förra året). Därmed blir inombordare intressant, men helst diesel.

 

Och därmed går Finnsport bort. Som synes är det akterruff som gäller. Flippern ska gå att få ner nästan till litern med en dieselinombordare. Dock verkar förarplatsen vara mer instängd på Flippern, även om det finns luckor. Ligger också högt i pris.

 

Snubblade över modellen Tollare Columbina (stavas ibland Colombina). Den ser i mångt och mycket ut att svara mot vad vi söker. Helt öppet vid förarplatsen med kapellet nedfällt. Hygglig i sjön och inombordare. De allra flesta verkar dock vara bestyckade med ganska kraftiga V6:or eller V8:or på upp till 250 hk, och någon skrev på ett forum att han hade svårt att komma under 2,8 liter/distans med sin (!) Så frågan är vad man kan räkna med om man hittar en med en inte allt för gammal diesel?

Liter röriga funderingar här men det brukar alltid dyka upp en massa bra och klargörande synpunkter i svaren. Tack på förhand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att du tycker att Runnön är stötig förstår jag, den båten passar bäst i lugna vatten och är helt oduglig i lite sjö.

 

Inombordare och akterruff, hur fort vill du åka?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Gelis:

Att du tycker att Runnön är stötig förstår jag, den båten passar bäst i lugna vatten och är helt oduglig i lite sjö.

 

Inombordare och akterruff, hur fort vill du åka?

Haha, ja den ska väl helst gå i sjön Runn där den är tillverkad :) Grym båt i övrigt ska dock sägas, har aldrig sovit så bra som i förpiken på denna, som dessutom har mysig träinredning rakt igenom.

 

I alla fall, 20 knop eller strax över duger gott.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inombordare, akterruff och minst 20 knop. Då börjar det kosta lite i inköp och även bränsle oavsett diesel eller bensin. Samtidigt gå bra i sjön det kräver kraftigare V-botten vilket suger bränsle.

 

Tollaren är väl en av få med akterruff i den klassen. Dock så kräver den en v8 för att komma till sin rätt. En slö gammal diesel göre sig inte besvär. I så fall en nyare maskin kan nog funka, men då börjar det kosta i inköp.

 

Kan man göra avkall på hastighet så finns det flera alternativ, Maxim, Nimbus, Albin, Winga etc etc som då inte kostar skjortan

 

Kan man göra avkall på akterruff men behålla farten så dyker det också upp flera modeller, SeaRay, coronet, Fjord, etc etc

 

Fjord 26 finns med akterruff och ca 20 kn,  kan ju vara ett alternativ.

image.png.be6f93371b7a7b2ad1ff76dd2bb53fb6.png

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fjord 26 var inte dum! Men med hänsyn till vikten (3 ton) undrar jag om den går att få särskilt bränslesnål.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev UlfG80:

Fjord 26 var inte dum! Men med hänsyn till vikten (3 ton) undrar jag om den går att få särskilt bränslesnål.

 

Ingen båt i den klassen du är ute efter är bränslesnål.Räkna med 1,5 -2 liter diesel eller 2-3 liter bensin/distans i planingsfart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Midcabin kan vara ett bra alternativ till akterruff.

Tycker du Runnö 22:an är stötig i lite sjö så är nog inte flippern mycket bättre,, den har ganska flack bottenvinkel ca16gr har jag för mig.

Kolla in Norska båtar, te.x Windy, Draco och Fjord gärna med Jan Herman Linge som konstruktör det är bra sjö båtar.

Edited by Mr_Merlin

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Mr_Merlin:

Midcabin kan vara ett bra alternativ till akterruff.

Tycker du Runnö 22:an är stötig i lite sjö så är nog inte flippern mycket bättre,, den har ganska flack bottenvinkel ca16gr har jag för mig.

Kolla in Norska båtar, te.x Windy, Draco och Fjord gärna med Jan Herman Linge som konstruktör det är bra sjö båtar.

Tack, ska kolla! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy