Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Garri

Bygga om mast

Rekommendera Poster

Har en fråga som jag inte hittar svar på, sökt på nätet men hittar inte det jag söker.

Grejen är att jag funderar på att köpa en båt med 7/8  dels 1 spridar rigg och backstag, går det att bygga om masten till 2 spridar rigg och slippa backstagen då eller får man byta ut hela riggen och e de så att man behöver ändra eller köpa nytt storsegel.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båtmodell handlar det om? Spridarna är de raka, eller svepta bakåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst går det börga med att sätta på fijolstg då räcker det med bara akterstag

Så här har man gjort med Lård Helsman som har raka spridare Du behöver inte nåt nytt storseglet nackdelen är att du inte kan krömma masten lika mycket .på kryssen så då behöver man inte bckstag för då är det storseglet små stärker opp företaget men vill du krumma masten mera och stärka upp förstaget  så är backstaget bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lord Helmsman,, I vart dom första 40 exemplaren har raka spridare och fiol.. Samt backstag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Peka67:

Vilken båtmodell handlar det om? Spridarna är de raka, eller svepta bakåt?

Det är en Omega 36 med ett par svepta spridare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har förstått så är inte backstag orginal på Omega 36 (kan ha fel). Av de bilder som jag sett på nätet så borde det räcka med ett vanligt akerstag, förutsatt att bom och segel går fria (vilket verkar vara fallet).

Prata med säljaren han kanske har satt dit backstagen. Eller hör med en fackman.

En annan variant är att behålla backstagen, men fästa dem långt fram så de är ur vägen (förutsatt att det finns akterstag). Då finns de redo att användas vid hårt väder.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...