Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
DanielMalmgren

Biprodukter i vattenhålet...

Rekommendera Poster

Idag hände det mig igen. Jag startar motorn och inser raskt att det inte kommer någon skvallerstråle (varpå jag förstås stannar motorn för att den inte ska bli överhettad). Hinner tänka att "skit också, jag kanske skulle ha bytt den där impellern ändå" men upptäcker snabbt att problemet är att hålet där vattnet ska spruta ut är helt igentäppt. Tog mig tio minuter att (med hjälp av först frugans örhänge och så en bit kabel) plocka loss slangen, rensa den och få tillbaka den igen. Det är alltså solitärbin som lägger sina små larver i mitt kylvattenutlopp och täpper till öppningen. Är det bara jag som har detta problem? Andra gången nu på två år. Eller är detta löst på något annat sätt på nyare motorer? Det är en Yamaha tvåtakt ifrån -86.

 

/Daniel

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkliga anledningen till att sjömän ofta har en guldring i örat? 

Och nej. Har inte hört om någon som haft sådana problem med solitärbin... 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Idag hände det mig igen. Jag startar motorn och inser raskt att det inte kommer någon skvallerstråle (varpå jag förstås stannar motorn för att den inte ska bli överhettad). Hinner tänka att "skit också, jag kanske skulle ha bytt den där impellern ändå" men upptäcker snabbt att problemet är att hålet där vattnet ska spruta ut är helt igentäppt. Tog mig tio minuter att (med hjälp av först frugans örhänge och så en bit kabel) plocka loss slangen, rensa den och få tillbaka den igen. Det är alltså solitärbin som lägger sina små larver i mitt kylvattenutlopp och täpper till öppningen. Är det bara jag som har detta problem? Andra gången nu på två år. Eller är detta löst på något annat sätt på nyare motorer? Det är en Yamaha tvåtakt ifrån -86.

 

/Daniel

Exakt samma har hänt mig, jag hade då en Evinrude 40 Hkr från 1991. Liksom en gulaktig vax-massa som effektivt täppte igen röret. Hände mig dock bara en enda gång på de 15 åren jag hade den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, första gången det inträffade så tänkte jag att detta kan inte vara speciellt vanligt och lär inte hända igen (men har ändå för säkerhets skull tagit för vana att alltid kolla skvallerstrålen när jag startar motorn) men nu när det hände igen så började jag fundera på om det var något vanligt förekommande. Antar att man inte kan göra mycket mer än att se till att ha en bit ståltråd i båten som man kan rensa med. Ett alternativ vore väl att sätta ett insektshotell (ni har sett dem va? Mycket märkligt påfund) på akterspegeln för att ge ett bättre alternativ 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...