Jump to content
Saturday 20 July 2019
Donleone

propeller till Winga 30

Recommended Posts

Hej!

På min Winga 30 med TMD40A motor misstänker jag att propellern kan vara feldimensionerad. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för diameter eller vilken stigning det är.

Vid fullgas på motorn uppnår den 3000rpm och båten går då 10.5kn.

Finns det någon här som har en likadan båt och motor som får andra värden?

Den ska visst maxa 16kn enl. Maringuidens båtguide.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har också Winga 30 (vi är nog inte många), dock med utbytt motor. Vi har Lombardini LDW 2004MT 83hk. Har nog aldrig varvat ur fullt under körning, då den bara gräver ner aktern, med marginell fartökning. Brukar hålla 1800rpm och ligger då strax under 7 knop. Har svårt att tänka mej att man skulle kunna skrämma upp den i 16 knop utan att komplettera med trimplan. Och soppaförbrukningen törs jag knappt tänka på då. Bättre att lufsa runt i 6,5-7 knop med 0,5 l/nm. 

PS. Gå gärna med i Winga 30 klubben på FB, om du inte redan är med. 

Edited by ossy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har trimplan på min 👍

Nä, jag är inte ute efter att rusha fram i 16 knop, vi ligger vanligast på 7.5 knop @ 2000rpm. Förbrukningen vet jag inte ännu då vi åkte halva förra säsongen (köpte båten då) med en fastrostad turbo. Då drog hon c:a 1l/dist.

Men om jag skulle kunna ligga på 7-8 knop vid 16-1800rpm med en optimerad propeller vore det smutt.

PS. Har gått med på fejjan 👍 DS.

Edited by Donleone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är en gammal tråd om propellrar.

Funderar själv på att byta till en 4 bladig propeller.

Hjälper trimplanen något? Kanske borde montera såna.

Har en VP 41a på 200 hk

Min båt gör

6,5 kn 1750 rpm

7 kn 2000 rpm

7,5 kn 2300 rpm

10 kn 3000 rpm

full semester last.

toppar 13,5 knop kommer inte ihåg varvtalet, inget man åker i iaf.

skulle vilja hosta upp den en knop på dom lägre varvtalen.

Brukar nu marscha den 6-7 knop, vet inte vad den drar distansen.

men runt 0,85-1 liter tror jag, när det är full last med diesel och vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trimplanen hjälper. Vid 9-10 knop när hon gräver ner sig får vi 0.5 knop + att båten ställer sig upp igen. Du borde ha massor att hämta med en såpass mycket starkare motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för typ av trimplan som man monterar då. Hydrauliska är väl lite överkurs? Borde väl räcka med fasta, som  är justerbara med typ vantskruv? Har aldrig själv haft båt med trimplan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror nog att det blir hydrauliska, Dyrare är det, men tittar jag på allt annat jag skruvat i båten så va det dyrt det med.

Bättre att betala lite mer och kunna reglera trimplanen efter behov än att spara någon krona och inte bli nöjd.

Köpte inte båten för att ha den som sparbössa😄.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy