Jump to content
Saturday 20 July 2019

Donleone

Medlemmar
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Donleone

  • Rank
    Kadett
  1. Trimplanen hjälper. Vid 9-10 knop när hon gräver ner sig får vi 0.5 knop + att båten ställer sig upp igen. Du borde ha massor att hämta med en såpass mycket starkare motor.
  2. Jag har trimplan på min 👍 Nä, jag är inte ute efter att rusha fram i 16 knop, vi ligger vanligast på 7.5 knop @ 2000rpm. Förbrukningen vet jag inte ännu då vi åkte halva förra säsongen (köpte båten då) med en fastrostad turbo. Då drog hon c:a 1l/dist. Men om jag skulle kunna ligga på 7-8 knop vid 16-1800rpm med en optimerad propeller vore det smutt. PS. Har gått med på fejjan 👍 DS.
  3. Hej! På min Winga 30 med TMD40A motor misstänker jag att propellern kan vara feldimensionerad. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för diameter eller vilken stigning det är. Vid fullgas på motorn uppnår den 3000rpm och båten går då 10.5kn. Finns det någon här som har en likadan båt och motor som får andra värden? Den ska visst maxa 16kn enl. Maringuidens båtguide.
  4. Hej! På våran Winga har slutröret modifierats för tystare gång genom att vinkla ner det en bit under vatten. Vårat problem just nu är att det luktar avgaser i båten runt 2400rpm och upp, ingenting vid 2000rpm som vi vanligast kör på, kan det vara en bov i problemet eller är det så enkelt som ett läckage någonstans. Då jag inte ännu har läck-sökt har jag tänkt mig ett "JA, skär bort eländet" eller "jag har så och har inga problem" svar på frågan.
  5. Är det någon som vet vad det inringade reglaget gör? Den vid pilen är ju gasreglaget. På min motor går det ingen wire till den inringade.
  6. Stämmer, det är aluminium. Blir inte det något bra?
  7. Ja, nåt konstigt är det för mig eftersom det inte kommer fram vatten överhuvudtaget från tilloppet för vvb och defroster från original uttagen. Nu blir uttaget på lägsta tömmnings punkten på motorblocket och pumpas vidare med en cirkularionspump genom defrostern och sen vvb:n och tillbaka på vattenpumpen.
  8. Nu ska det bli andra bullar hoppas jag, nu kommer jag ta vatten direkt från blockets avtappningsställe. En modifierad slangnippel istället för avtappningsnippel. Stort tack till dig bhemac för hjälpen.
  9. Tack för att du tar dig tid att svara. Det får bli som du säger. Tömma systemet och ta från ett annat ställe under vattennivån.
  10. Ger upp snart, enl Volvo pentas egna manual har jag vattenuttagen på rätt ställe (1) fig 1 (se bilder). Men i termostathuset blir det bara ett par mm högt med kylvätska, inte en chans att det kommer att bli något flöde från den punkten. Det får mig att tro att det kan vara något annat fel. Vattenpumpen känns som att den är ok, kylvätskan blir 70 grader när jag tomvarvar på 1000rpm. ......finns det någon överhuvudtaget som har lyckats att få varmvatten från dom punkterna jag har?
  11. Nu har jag grejjat lite. Vände på varmvattenberedaren för att få närmare väg, och bättre åtkomst, för vattnet. Flyttade ner defrostern (den låg ner i höjd med golvet innan) och flyttade ner returslangen för bättre flöde. Nu kunde jag känna hur varmvatten smög sig fram lite innan den stannade ett par dm från varmvattenberedaren. Hela den kretsen är tom och den verkar inte vilja lufta sig självmant. OM jag suger fram vatten genom hela systemet kan vatten pumpens sugsida hjälpa till med flödet igenom eller måste jag köpa en cirkulationspump?
  12. Det är ett konstantflöde från slangen till expansionskärlet, och uttaget till varmvattenberedaren ligger under den slangen. Det borde iaf borga för att det rinner i slangen till varmvattenberedaren. Ska labba lite till innan jag installerar någon pump.
  13. Ok, kan jag anta att uttaget på vattenpumpen är sugsidan?
  14. Hej! Jag får inte fram något vatten till min varmvattenberedare eller defroster. Mina uttag på motorn verkar vara original (om jag kollar på marinepartseurope.com). Ett sitter under slangen mellan värmeväxlaren och expansionskärlet och ett sitter på vattenpumpen. F.n sitter defrostern ovanför vattennivån i expansionstanken, men jag provade att lägga ner den så att den kom under nivån utan framgång, fortfarande kalla slangar. Jag antar att slangen vid vattenpumpen är ut och den vid värmeväxlaren retur på kretsen.....eller? Kan jag montera en cirkulationspump på den kretsen? Taksam för svar!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy